بیش از هزار خانوار عشایری لرستان در دولت سیزدهم زیر چتر بیمه اجتماعی

مدیرکل امور عشایری لرستان با اشاره به اینکه بیمه اجتماعی عشایر یکی از اقدامات بزرگ بوده است، گفت: تاکنون هفت هزار و ۴۰۰ خانوار عشایری مستمری دریافت می‌کنند، در دولت سیزدهم سه هزار و ۱۱۶ خانوار جدید بیمه اجتماعی شده است.

به گزارش قاب خبر، هوشنگ نورمحمدی با اشاره به عملکرد ۳۳ ماهه دولت سیزدهم درخصوص راه شکافی جاده‌های عشایری و مرمت و نگهداری این راه‌ها افزود: ۵۱ دهنه پل و آب نما نیز احداث شد، زیرساخت‌ها جاده‌های عشایری آماده آسفالت است.

وی بیان کرد: انتظار می‌رود آسفالت تعدادی از محورهای عشایری در دستور کار اداره کل راهداری قرار گیرد.

مدیرکل امور عشایر لرستان با اشاره به آبرسانی به ۳۸ کانون عشایری طی فعالیت دولت سیزدهم در لرستان اظهار کرد: ۱۴۲ متر لوله کشی در این راستا انجام و ۷۲۰ مترمکعب منبع ذخیره آب احداث شده است.

نورمحمدی افزود: ۱۰۴ تانکر ۲ هزار لیتری برای تامین آب در اختیار عشایر قرار داده شده است.

وی با اشاره به اینکه بیمه اجتماعی عشایر یکی از اقدامات بزرگ در کشور بوده است، گفت: هفت هزار و ۴۰۰ خانوار عشایری لرستان مستمری دریافت می‌کنند، در دولت سیزدهم نیز سه هزار و ۱۱۶ خانوار جدید بیمه اجتماعی شده است.

نورمحمدی گفت: یکهزار و ۲۰۸ دستگاه پنل خورشیدی نیز بین عشایر مناطق صعب العبور توزیع شده است و ۶۳ هزار متر لوله پلی اتیلن در نمره های مختلف بین آنان توزیع شده است.

وی بیان کرد: تاکنون ۷۸۷ میلیارد ریال تسهیلات در زمینه های مختلف به عشایر پرداخت شده است همچنین سال گذشته ۳۲ هزار تن علوفه به صورت نقد و نسیه در اختیار آنها قرار داده شده و تاکنون نیز طی سه ماهه امسال ۶ هزار تن علوفه توزیع شده است.

مدیرکل امور عشایری لرستان با اشاره به لزوم راه اندازی فاز دوم کارخانه خوراک دام عشایری شهرستان سلسله عنوان کرد: با توجه به نیاز عشایر به آرد، کارخانه آرد عشایری قرارداد ذخیره ۱۰ هزار تن گندم در سیلوهای سازمان را با اداره کل غله و خدمات بازرگانی منعقد کرده است.

نور محمدی با اشاره به اینکه امسال ۲۰۰ تن برنج و ۱۴ تن گوشت قرمز در بین عشایر استان انجام شده است، گفت: لرستان یکی از استان‌های کوچ نشین و هفتمین استان با ۱۴‌ هزار خانوار و جمعیتی بالغ بر ۸۳ هزار کوچ نشین است.

وی با بیان اینکه عشایر لرستان یک میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام دارند، افزود: عشایر استان سالانه ۱۲ هزار تن گوشت قرمز و ۲۹ هزار تن مواد لبنی تولید می‌کنند.

مدیرکل امور عشایری لرستان با اشاره به اینکه ۸۵ هزار هکتار از زمین‌های زراعی و یکهزار ۳۰۰ هکتار از باغات مثمر در اختیار عشایر لرستان است، عنوان کرد: رئیس جمهور شهید علاقه بسیاری به عشایر داشته و هر استانی که می‌رفتند ابتدا با عشایر آن استان دیدار می‌کردند.