بهره برداری از ۶۷پروژه با ۱۷۰ کلاس درس تا مهرماه سال جاری

اختصاصی قاب خبر: مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس لرستان در نشست خبری با اصحاب رسانه، گفت: ۸۷ پروژه در قالب ۵۰۱ کلاس درس در دست اجراهستند که در حال حاضر دارای پیشرفت فیزیکی بالغ بر ۹۰ درصد هستند.

به گزارش اختصاصی قاب خبر: یونس بهاروند ایران نیا تصریح کرد: ۶۷ پروژه از ۸۷ پروژه با ۱۷۰ کلاس درس تا مهرماه سال جاری آماده بهره‌برداری است.

وی ادامه داد:  از مجموع چهار هزار مدرسه فعلی لرستان سه هزار و ۱۰۰ باب در نظام مقدس جمهوری اسلامی احداث شده است.

بهاروند اظهار کرد: مدارس ۴۰ سال به بالا در ردیف واحدهای تخریبی قرار دارند که ۹۰۰ مدرسه در استان مشمول این طرح هستند و در راستای نوسازی آنها، یک هزار و ۱۵۰ مدرسه در قالب سه هزار و ۵۰۰ کلاس درس و ۵۰ نمازخانه توسط قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) احداث می شود.

وی ادامه داد: ۱۶۸ پروژه در قالب طرح شهید پناهی در استان مصوب شده که از این تعداد قرار داد ۱۰۱ پروژه منعقد شده است و تا دهه فجر امسال آماده می شوند.

بهاروند با اشاره به اینکه طرح شهید پناهی برای استاندارد سازی مدارس کانکسی است که بیش از ده دانش آموز دارند، عنوان کرد: بنیاد برکت ۴۰ درصد از هزینه اجرای طرح شهید پناهی را تامین می‌کند.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۶۰ میلیارد تومان اعتبار صرف خرید و تامین تجهیزات مدارس شده است که ۶ میلیارد تومان آن به هنرستان‌ها اختصاص پیدا کرده است. و علاوه بر این اعتبار، حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال نیز برای آماده سازی محیط برگزاری امتحانات نهایی تهیه شد.

بهاروند ادامه داد: سال گذشته ۳۸۰ میلیارد ریال از محل منابع استانی و سه هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال اعتبار ملی برای نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس اختصاص یافته است.

 

نگاه ویژه دولت به مناطق دارای سرانه پایین آموزشی

مدیرکل نوسازی مدارس لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به جهاد تبیین، اظهار کرد: دولت سیزدهم نگاه ویژه به مناطق محروم و دارای سرانه پایین فضای آموزشی دارد تا این مناطق نیز به تدریج به سرانه مورد نظر برسند.

وی ادامه داد: اصلی که نوسازی مدارس بر مبنای آن کار می‌کند رعایت عدالت محوری در فضاهای آموزشی است.

بهاروند تصریح کرد: از حدود ۴ هزار مدرسه ایران ۳ هزار و ۱۰۰ مدرسه در دوره جمهوری اسلامی ساخته شده و در برنامه چند ساله داریم که بقیه مدارس قدیمی تخریب و بازسازی شود و فضاهای آموزشی در شأن نظام اسلامی که بر پایه مردم پایه‌گذاری شده، باشد.

مدیرکل نوسازی مدارس لرستان با اشاره به اینکه یکی از مسائل موجود در جامعه، فضاهای آموزشی هستند، تصریح کرد: عدالت محوری در تجهیزات و خدمات در نقاط دورافتاده یکی از مسائل مهم است، اگر تجهیزات آموزشی داریم با توجه به سرانه آموزشی شهرها و روستاها تقسیم می‌کنیم که ظلم و اجحاف نباشد.

مدیر کل نوسازی مدارس لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به پروژه استخر گلدشت شرقی نیز اشاره کرد و گفت:  حدود ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون‌تومان برای این پروژه در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: استخر گلدشت شرقی حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد .البته می‌دانیم که استخر با این رقم جمع نمی‌شود اما برای پیش بردن پروژه شروعی خوب است.

بهاروند به اعتبارات استانی و ملی نیز اشاره کرد و گفت: سال گذشته اعتبار استانی اداره کل نوسازی مدارس ۳۸ میلیارد تومان و اعتبارات ملی ۳۸۰ میلیارد تومان بود، اعتبارات استانی نوسازی رقم اندکی است.

وی درخصوص جذب مسئولیت های اجتماعی هم بیان کرد: دراین راستا، بانک پاسارگاد، طی ۲ سال گذشته، ۱۱ مدرسه ساخته است، بانک های دی و صادرات نیز درمدرسه سازی سهیم بوده اند و این مدارس، درمناطق سیل زده و سایر مناطق، درحال استفاده هستند.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به هوشمندسازی مدارس گفت: از سال گذشته، حدود ۲۰ برد هوشمند، به مدارس تیزهوشان استان اختصاص داده شده است.

بهاروند ایران نیا، در بخش دیگری از صحبت هایش به خوابگاه مرکزی دانش آموزی الیگودرز گریزی زد و گفت: این پروژه، قرار بود دهه ی فجر امسال، تحویل داده شود ولی پیمانکار با مشکل مواجه و کنار زده شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر این خوابگاه پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصدی دارد و پروژه به پیمانکار جدیدی سپرده شده است تا طبق برنامه ریزی صورت گرفته آن را در طول ۲ ماه آینده (قبل از مهرماه) تکمیل کند و به بهره برداری برسد.