بهره برداری از ۲۶ پروژه مخابراتی در لرستان/ تشویق مشترکین به استفاده از تلفن ثابت

اختصاصی قاب خبر: مدیر مخابرات منطقه لرستان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به بهره برداری از ۲۶ پروژه مخابراتی در استان، گفت: مردم توجهی به هزینه های سبد خانوار خود ندارند و برای کمک به معیشت خود باید به استفاده از تلفن ثابت روی بیاورند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری قاب خبر: مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: همزمان با هفته ارتباطات و روابط عمومی امسال ۲۶ پروژه با اعتبار ۹۷ میلیارد تومان در استان بهره برداری می شود.

نبی اله شمسی فر با اشاره به اینکه بدون داشتن زیرساخت مطمئن و پهنای باند مناسب، اقدامات مخابراتی میسر نمی شود، تصریح کرد: طبق زمان‌بندی صورت گرفته، چهار شهرستان استان در آینده نزدیک به فیبر نوری مجهز می شوند همچنین با پیگیری های لازم، مجوز فیبر نوری مسیر خرم آباد – کوهدشت دریافت شد.

وی با اشاره به اینکه فیبر نوری مسیر پلدختر- دهلیج – خرم‌آباد نیز هفته آینده عملیاتی می شود ادامه داد: فیبرنوری نورآباد – سرکشتی، پلدختر – معمولان – ویسیان، آزادراه خرم‌آباد – پل زال همچنین سدرودبار- شاپورآباد الیگودرز به عنوان مصوبه سفر هیات دولت با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی، تکمیل خواهد شد.

شمسی فر بیان کرد: استفاده از فناوری کافوی نوری برای حذف تلفن ثابت در دستور کار قرار گرفت که این پروژه در پلدختر اجرا شد و در مرکز قائم دورود همچنین نورآباد بزودی اجرایی می شود.

وی افزود: به منظور ارائه خدمات مستمر و موثر به مشتریان شرکت مخابرات ایران در ایام نوروز امسال وای فای عمومی این شرکت (public wifi) در ۱۵ نقطه از اماکن عمومی، تفریحی، گردشگری و دانشگاهی سطح استان راه اندازی شد و اکنون نیز برقرار است.

وی گفت: وای‌فای عمومی سرویسی است که دسترسی شهروندان به اینترنت پرسرعت بی‌سیم را در مراکز عمومی فراهم می‌کند و استفاده از آن نسبت به استفاده از شبکه دیتای تلفن همراه مزایای قابل توجهی از جمله کاهش هزینه اینترنت، افزایش سرعت، کاهش سرعت مصرف باتری و اتصال تمامی دستگاه‌های هوشمند به این شبکه و عدم نیاز به سیم‌کارت یا مودم همراه دارد.

شمسی فر اظهار کرد: این سرویس در قلعه فلک الافلاک، پارک کیو، پارک زیباکنار، هتل رنگین کمان، پاساژ لوتوس، دانشگاه علمی کاربردی جهاد دانشگاهی، دانشگاه آزاد اسلامی خرم آباد (کمالوند)، دانشگاه علوم پزشکی لرستان (کمالوند)، ترمینال برون استانی خرم آباد، دانشگاه آزاد الیگودرز، میدان آیت الله بروجردی شهرستان بروجرد، دانشگاه آزاد بروجرد و دانشگاه آزاد دورود راه اندازی شده و مورد بهره برداری قرار گرفته است.

وی ادامه داد: در برخی مناطق مسکونی هم مردم احساس می‌کنند که نصب آنتن در آن مناطق، مشکلی برای سلامتی شان ایجاد می‌کند که باید اعلام کنیم همانطور که وظیفه فراهم کردن ارتباطات باکیفیت و پرسرعت برای مردم را داریم، نگران سلامتی آنها هم هستیم و تشعشع دکل‌های مخابراتی را به شکل منظم پایش می شوند.

شمسی فر تاکید کرد: اطمینان خاطر می‌دهم که تشعشعات دکل‌های تلفن همراه در ایران پایین‌تر از استانداردهای بین المللی است. این تشعشعات به شکل دوره ای بررسی می‌شود و همکاران رگولاتوری نیز اگر نیاز به بررسی باشد در محل حاضر می‎شوند و سطح تشعشع را بررسی می کنند، در غیر این صورت اگر همراهی مردم نباشد نمی‌توانیم سرویس خوبی ارائه دهیم.

شمسی فر در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری و کاهش سرقت و تخریب امکانات مخابراتی که توسط مخابرات استان ، افزود : یکی از مشکلات اساسی مخابرات منطقه لرستان سرقت تجهیزات و امکانات مخابراتی است، افزایش سرقت تجهیزات مخابراتی در کنار شرایط تحریمی،شرایط سخت و مشکلات زیادی را برای مخابرات در تامین و ترمیم مجدد این تجهیزات ایجاد کرده است.

وی ادامه داد: جهت تامین قطعات جایگزین هزینه سرسام آوری را متوجه مخابرات می کند از طرفی باعث قطع ارتباط بخش قابل توجهی از مردم و مشتریان مخابرات و حتی سایر اپراتورها می شود که موجب گلایه و نارضایتی مردم شده است.

شمسی فر با تایید قطعی آنتن دهی در برخی نقاط شهری، اظهار کرد: علیرغم اعلام عدم مضر بودن تشعشعات دکل ها، اما باز هم معارضینی وجود دارند.

مدیر مخابرات منطقه لرستان عنوان کرد: همچنین انتظار داریم نیروی انتظامی جهت رفع معارضین محلی که متاسفانه با ذهنیت نادرستی که از عوارض تشعشعات سایت های تلفن همراه دارند و تاکنون در هیچ مرجع علمی اثر سوء آنها راتایید نکرده و دستگاههای مختلفی شامل سازمان انرژی اتمی ایران ، وزارت بهداشت ، وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات بر سلامت سایت های تلفن همراه نظارت نموده و همواره بر صحت و سلامت تشعشعات سایت ها صحه گذاشته است. ما را یاری کنند.

وی اظهار کرد: برای کاهش سرقت کابل های مخابراتی در روستاها، در برخی روستاها با همکاری دهیاری و شوراها شبکه زمینی اجرا شده است و در دیگر روستاها پیشنهاد بر این است که از سیم کارت با شماره و تعرفه ثابت استفاده شود.

شمسی فر همچنین به جمع آوری تلفن های همگانی نیز گریزی زد و گفت: تلفن های همگانی در مکان های عمومی همچون بیمارستانها، دانشگاهها، خوابگاهها، پادگان ها، زندانها و… در حال استفاده هستند.

مدیر مخابرات منطقه لرستان به فرهنگ سازی و گرایش مردم به استفاده از تلفن ثابت نیز اشاره کرد و گفت: هزینه استفاده از تلفن ثابت قابل قیاس با تلفن همراه نیست.

وی افزود: مردم توجهی به هزینه های سبد خانوار خود ندارند و برای کمک به معیشت خود باید به استفاده از تلفن ثابت روی بیاورند. با این رویه علاوه بر اینکه هزینه های خود را کاهش می دهند شرکت مخابرات را نیز در بحث درآمدی کمک می کنند و موجب افزیش و ارتقا خدمات رسانی می شوند.

مدیر مخابرات منطقه لرستان گفت: به زودی با حضور مدیران مخابرات ایران و در قالب تفاهم نامه با استاندار لرستان، طرح نجما (نهضت جهادی مخابرات ایران) با ظرفیت بسیار بالا برای اتصال فیبر نوری به منازل مسکونی و کسب و کارها در استان اجرایی می شود.

شمسی فر بیان کرد: دیگر طرح مهم مخابرات استان، اجرای دیتاسنتر با سرمایه گذاری مخابرات ایران خواهد بود.

وی ادامه داد: در حال حاضر مراکز ۱۱۸ و ۲۰۲۰ استان به هاب منطقه ای ارتقا یافته است که شش استان منطقه را پوشش می دهد و به زودی مرکز پاسخگویی استاندارد را در خرم آباد راه اندازی خواهیم کرد.

شمسی فر اظهار کرد: مخابرات منطقه لرستان در ارزیابی عملکرد سال گذشته رتبه دوم کشور را کسب کرده است.