بهره برداری از سد خاکی چرخستانه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: سد خاکی چرخستانه شهرستان ازنا با حجم آبگیری مخزن ۴۵۰ هزار مترمکعب به بهره برداری رسید.

به گزارش قاب خبر: شیرزاد نجفی افزود: این سد با ارتفاع ۱۵ متر تاج بند از بستر، طول تاج ۱۰۰ متر، عرض تاج ۶ متر در حوزه آبخیز خسرو میره به بهره برداری رسید.

وی تصریح کرد: حجم خاکبرداری این پروژه ۶۰ هزار مترمکعب و حجم خاکریزی ۴۵ هزار مترمکعب می باشد که میزان اعتبار این پروژه ۴۰میلیارد ریال بوده که در سال ۹۸ شروع و در سال ۱۴۰۰ به پایان رسید.

نجفی بیان کرد: کنترل سیلاب، تغذیه مصنوعی سفره‌های آب زیرزمینی، ایجاد تنوع در اکوسیستم منطقه، ایجاد مراکز تفرج و گردشگری، کمک به تغییر و افزایش معیشت مردم منطقه و… از جمله اهداف اصلی احداث بند خاکی چرخستانه است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان عنوان کرد: افزایش تولید آب، تامین آب کافی و مورد تقاضای مناطق پایین دست، اصلاح و توسعه جنگل ها، مراتع و چراگاه ها، اصلاح و توسعه اراضی، حفظ و تثبیت کیفیت استاندارد آب حاصل از آبخیزها، کاهش فرسایش و خطرات ناشی از بروز سیلاب ها از جمله اهداف آبخیزداری در این منطقه است.

نجفی با اشاره به زیان‌های اقتصادی و اجتماعی ناشی از فرسایش خاک و سیلاب‌های ویرانگر غیر طبیعی ناشی از تخریب آبخیزها، تصریح کرد: با برنامه هایی همچون حفاظت خاک و آبخیزداری می توان زیربنای اقدامات در جهت توسعه پایدار را گسترش داد.