بهره‌برداری از ۵ پاسگاه حفاظتی و اخذ مجوز احداث ۱۱ پاسگاه حفاظتی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان لرستان از بهره برداری ۵ پاسگاه حفاظتی در سطح استان خبر داد و گفت: مجوز ۱۱ پاسگاه حفاظتی دیگر نیز با دستور استاندار اخذ شده است.

به گزارش قاب خبر: شیرزاد نجفی به کمبود پاسگاه‌های حفاظتی در سطح استان اشاره و افزود: خوشبختانه امسال در خصوص این نقصان اقدامات خوبی صورت گرفته و مجوز پاسگاه جدید نیز اخذ شده است که در این خصوص پاسگاه منطقه میربگ دلفان در دهه فجر افتتاح و پاسگاه میانکوه شهرستان پلدختر نیز به بهره برداری رسید.

وی افزود: پاسگاه شول‌آباد، سپید دشت و زلقی الیگودرز از دیگر پاسگاه های حفاظتی در سطح استان است که تا چند روز دیگر به بهره برداری خواهد رسید و مجوز ۱۱ پاسگاه حفاظتی دیگر با دستور استاندار اخذ شده  که طی یک تا دو سال آینده احداث خواهند شد.

نجفی اظهار کرد: ۷۵ درصد از استان لرستان را منابع ملی تشکل می دهد و از وسعت استان لرستان بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار مربوط به حوزه منابع طبیعی است.

 وی با اشاره به طرح پویش جنگلداری ابراز کرد: در سطح استان لرستان نیز طی ۱۴ سال به یاد شهدای استان لرستان در قالب طرح شجره طیبه به یاد هر شهید، هزار درخت، بیش از ۶ میلیون اصله نهال کاشته خواهد شد.

نجفی با بیان اینکه عملیات آبخیزداری بیش از ۷۰ درصد به کاهش سیل کمک می کند، گفت: عملیات آبخیزداری در تمام نقاط حساس استان در حال انجام است و هفت درصد رواناب های خرم رود از منطقه ریمله می‌آید و امروز بند خاکی درحوزه ریمله بیش از یک‌میلیون متر مکعب آبگیری دارد.

وی به مشکلات بام‌ شهر خرم‌آباد نیز پرداخت و گفت: پایگاه اطفا حریق در محل بام شهر خرم‌آباد راه اندازی شده است که با هدف پایش حریق، تجهیز پد پرواز و استقرار بالگرد در این نقطه نیز در دستور کار است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در راستای توسعه فرهنگ درختکاری و حفاظت از اراضی منابع طبیعی اذعان داشت: روزانه بیش از ۲۰۰ هزار اصله نهال بین مردم عادی توزیع می‌شود و در سطح عموم بیش از ۷ هزار نفر عضو همیار طبیعت داریم که این عزیزان می‌تواند با منابع طبیعی همکاری لازم را داشته باشند.

وی تاکید کرد: در خصوص گزارش حریق، حوادث و مشکلات حوزه منابع طبیعی شماره تلفن ۱۵۰۴ و ۱۳۹ وجود دارند که بصورت شبانه‌روزی و رایگان بدون هیچ هزینه‌ای در اختیار استفاده عموم قرار دارند.