بندهای خاکی و سنگی گلچهران و ملاتی زرشکه بروجرد در یک قدمی افتتاح

قاب خبر: عباس گودرزی،  نماینده مردم بروجرد و اشترینان درمجلس شورای اسلامی و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان از پروژه های آبخیزداری شهرستان، شامل بند خاکی گلچهران و بند سنگی ملاتی زرشکه بازدید و از نزدیک در جریان روند تکمیل این پروژه های مهم قرار گرفتند.

به گزارش قاب خبر:  مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت:بندخاکی گلچهران و بند سنگی ملاتی زرشکه دارای پیشرفت هایی بالغ بر ۹۸ و ۹۹ درصد هستند که به زودی با سفر معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به شهرستان بروجرد به افتتاح و بهره برداری می رسند.

نجفی افزود: بند خاکی گل چهران با اعتبار بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات سفر ریاست جمهوری به استان  و با حجم آبگیری ۳۰۰ هزار متر مکعب به منظور کنترل رواناب حوزه آبخیز، مهار سیلاب و تقویت آب های زیرزمینی در سال ۱۴۰۰، عملیات اجرایی آن آغاز و در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۹۸ درصد در حال اجراست.

وی به بند سنگی ملاتی زرشکه نیز اشاره کرد و تصریح نمود: عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۰ آغاز و در حال حاضر با پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد با حجم آبگیری ۱۵۰ هزار مترمکعب و با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال به منظور کنترل رواناب و مهار سیلاب در حال اجرا است.

نجفی تصریح کرد: متاسفانه در دهه اخیر همواره خشکسالی، سیل و تغییر اقلیم که اکنون یک پدیده مسلط جهانی شده است بر کشور سایه افکنده که علاوه بر این موارد، کاهش بارندگی، افزایش دما و شدت کوتاه بارندگی ها نیز مزید بر علت شده و همه خطر بروز سیل را بیش از پیش افزایش داده اند.

وی ادامه داد: با توجه به گزارش UNDP سازمان ملل، تا سال ۲۰۲۵ ، ۱۷ کشور دنیا در معرض شدید خشکسالی قرار خواهد گرفت که این روند تا سال ۲۰۴۰ به مرحله اوج خواهد رسید و متاسفانه کشور ایران نیز جزء ۱۷ کشور فوق می باشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: بنابراین به منظور جلوگیری از خسارات شدید خشکسالی و همچنین مهار سیلاب و تقویت آب های زیرزمینی، توجه ویژه‌ای به اجرای پروژه های آبخیزداری در سطح کشور و لرستان که دارای توپوگرافی و شیب بالا می باشد، به عمل آید.