برای شناخت گذشته بشری؛ باید لرستان را شناخت

رییس کل موزه ملی ایران گفت: برای شناخت گذشته بشر در جهان، باید لرستان را بیشتر بشناسیم.

به گزارش قاب خبر: جبرئیل نوکنده با اشاره به قدمت ۱۰۰ هزار ساله مردم لرستان از دوران پارینه سنگی تاکنون اظهار کرد: دره خرم آباد توسط باستان شناسان بین المللی کاوش شده و و قدمت آن از نظر علمی ثابت شده است.

وی اضافه کرد: جهان باستان شناسی، خرم آباد را با توجه به تاریخ و میراث بشر و بر اساس قدمت و دیرینه تاریخی آن به خوبی می شناسد.

نوکنده با اشاره به وجود آثار تاریخی کشف شده در دره خرم آباد و جای جای لرستان افزود: در موزه ملی ایران و بسیاری از موزه های پرمخاطب جهان، اشیای لرستان در میان اشیای پربازدید قرارذ داشته و برای همه علاقمندان مورد توجه و خاص است.

وی در ادامه با اشاره به وجود بیش از ۲۰۰ شی تاریخی در موزه قلعه فلک الافلاک خرم‌آباد اظهار داشت: ۸۰ قلم آثار موزه ملی برای بهبود موزه خرم آباد به این مجموعه تاریخی انتقال دائمی شد و این اشیای حاصل کاوش‌های علمی باستان شناسان صاحب نام ایران و جهان بوده اند.

وی، لرستان را قطب باستان شناسی در غرب آسیا دانست و گفت: لرستان با قدمت و تاریخ کهن خود توانسته است نام باستان شناسی را در جای جای جهان به نمایش بگذار و من نیز در مقطع دکترا در کشور آلمان توسط استاد سوزان پلاک ۲ واحد باستان شناسی لرستان را گذرانده‌ام.

رئیس کل موزه ملی ایران ادامه داد: حدود پنج هزار اثر لرستان در موزه ملی ایران وجود دارد که همیشه در میان پربازدیدهای این موزه قرار داشته اند.

وی گفت: ۸۳۷ موزه در کشور وجود دارد که حدود ۲۷۰ موزه تحت نظر وزارت میراث است و مابقی تحت پوشش نهادهای فرهنگی دیگر است.