ای که دستت می رسد؛ کاری بکن

سرای سالمندان صدیق خرم آباد سال 73 شروع به کار کرده است و در حال حاضر 89 نفر شامل 42 خانم و 47 آقا در این مجموعه زندگی و تحت حمایت موسسه هستند.

به گزارش اختصاصی قاب خبر: سرای سالمندان صدیق خرم آباد سال ۷۳ شروع به کار کرده است و در حال حاضر ۸۹ نفر شامل ۴۲ خانم و ۴۷ آقا در این مجموعه زندگی و تحت حمایت موسسه هستند. این مجموعه برای اداره کردن و پرداخت هزینه های سالمندان با مشکلاتی مواجهه است و سرانه پرداختی برای هر سالمند از طرف بهزیستی نیز بسیار اندک است و کفاف هزینه ها را نمی دهد و در این راستا لازم است تا نهادهای حمایتی، ارگان های مسئول، خیرین و… پای کار بیایند و این مجموعه و موسسه را در اداره کردن هر چه بهتر و ارائه خدمات مطلوب یاری کنند.

مدیر مرکز شبانه روزی سالمندان صدیق با اشاره به اینکه بهزیستی هیچ گونه حمایتی از خانه سالمندان و مراکز نگهداری ندارد؛ بیان می کند: بنا به مصوبه دیوان محاسبات سرانه نگهداری هر سالمند در ماه بالغ بر ۱۱ میلیون تومان در نظر گرفته شده است تا یک زندگی در شان سالمند مهیا شود.

حسن رضا طرهانی می گوید: این در حالی است که سازمان بهزیستی لرستان به ازای هر سالمند در ماه ۲ میلیون تومان پرداخت می کند و از خانواده هر سالمند نیز ۷۰۰ هزار تومان دریافت می شود که کفاف هزینه های غذایی، نگهداری، درمانی، حمایتی و… را نمی دهد.

طرهانی در بخش دیگری از صحبت هایش به طبقه بندی سالمندان اشاره و عنوان می کند: سالمندان به سه گروه تقسیم بندی می شوند گروه اول سالمندانی هستند که مجهول هستند و خانواده ندارند. دومین گروه رسوبی هستند یعنی سالمندانی که نسبت درجه یک ندارند و بد سرپرست هستند. سومین گروه سالمندانی هستند که خانواده هایشان پیگیر هستند.

مدیر مرکز شبانه روزی سالمندان صدیق می افزاید: در این مجموعه ۸۹ سالمند زندگی می کند که ۴۲ نفر خانم و ۴۷ نفر آقا هستند. از این تعداد، ۲۰ تا ۲۵ درصد سالمندان متعلق به گروه مجهولین، ۴۰ درصد گروه رسوبی و مابقی گروه سوم و دارای خانواده و پیگیر هستند.

وی تصریح می کند: از این سه دسته، گروه سالمندان مجهول هیچ گونه پرداختی ندارند و رسوبی ۱۰ درصد شهریه پرداخت می کنند و تنها گروه سوم که دارای خانواده هستند هزینه های حق مشارکت را پرداخت می کنند.

مدیر مرکز شبانه روزی سالمندان صدیق اظهار می کند: هر چند حق مشارکت های دریافتی از خانواده ها نیز تاثیر بسیار کمی در رفع مشکلات موسسه دارد و باید سرانه نگهداری سالمند از طرف بهزیستی افزایش پیدا کند.

طرهانی ادامه می دهد: سازمان بهزیستی کشور صد در صد بودجه لازم برای پرداخت را دارند و فقط لازم است تا پیگیری مستمری از طرف نمایندگان مجلس و مسئولان استانی صورت بگیرد.

وی می گوید: سرانه نگهداری سالمند صرف هزینه دارو، درمان، غذا، نگهداری و … می شود و باید یک زندگی در شان سالمند ایجاد شود که با این سرانه های پرداختی از طرف بهزیستی، زندگی در شان سالمند فراهم نمی شود.

مدیر مرکز شبانه روزی سالمندان صدیق اظهار می کند: سالمندی نیز دوره ای مثل نوجوانی و جوانی است و باید طی شود زیرا در خانه سالمندان هدف نگهداری و زنده ماندن نیست بلکه باید زندگی در اینجا جریان داشته باشد اما متاسفانه سالمندان که به آسایشگاه می روند با این بودجه و سرانه زندگی که در شان شان باشد برای آنها فراهم نمی شود.

طرهانی در بخش دیگری از صحبت هایش گریزی به مشکلات مجموعه و نیازهای مالی می زند و می گوید: ساختمان موسسه متعلق به ۵۰ سال پیش است هر چند چندین بار بازسازی و تعمیراتی صورت گرفته است اما در حال حاضر برای بازسازی و تعمیرات به اعتباری بالغ بر ۲-۳ میلیارد تومان نیاز دارد که از عهده موسسه خارج است و لازم است تا خیرین و نهادهای حمایتی پای کار بیایند.

وی ادامه می دهد: خیلی از نهادها برای کمک به اینگونه مراکز بودجه دریافت می کنند اما هیچ وقت در جای اصلی خود هزینه نمی کنند.

مدیر مرکز شبانه روزی سالمندان صدیق بیان می کند: ۷ نهاد استانداری، بهزیستی، فرمانداری، شهرداری، نیروی انتظامی، دادگستری و علوم پزشکی در قبال سالمندان، افراد بی خانمان، کارتن خواب ها و … مسئول هستند و باید حمایت های لازم را داشته باشند اما این در حالی است که تنها بر روی کاغذ مسئول هستند و در عمل هیچ گونه حمایت و اقدامی انجام نمی دهند و تمام بار مسئولیت این دست از افراد بر دوش مراکز نگهداری قرار دارد.

وی اضافه می کند: تمام دنیای سالمندانی که در این مجموعه زندگی می کنند به این دو باغ خلاصه می شود و شهرداری می تواند در بحث زیباسازی فضا، آبیاری، کاشت گلهای فصلی، هرس درختان، چمن زنی و … بیشترین کمک را به مجموعه داشته باشد.

طرهانی تصریح می کند: شهرداری حتی می تواند باغ را به اسم پارک سالمندی نامگذاری کند و با استفاده از نیروهای خود فضاسازی و زیباسازی های لازم را انجام دهد.

وی می گوید: وسایل و تجهیزات ورزشی یکی از نیازهای ضروری سالمندان است و شهرداری می تواند چندین وسیله ورزشی را برای سالمندان نصب کند تا علاوه بر تقویت روحیه آنها و ایجاد شوق و سرزندگی، سالمندان نیز از آنها استفاده کنند.

مدیر مرکز شبانه روزی سالمندان صدیق می گوید: تامین اجتماعی و دانشگاه علوم پزشکی نیز می توانند در بحث درمان و هزینه های دارویی سالمندان با ما همکاری های لازم را داشته باشند اما متاسفانه هیچ حمایتی صورت نمی گیرد و هیچ کدام از وعده ها و … عملی نمی شود.

طرهانی در بخش دیگری از صحبت هایش به عدم حمایت بهزیستی از مراکز در زمان مشکل با خانواده های سالمندان اشاره می کند و می گوید: زمانی که مراکز نگهداری با خانواده سالمندان به مشکل بر می خورد عدم حمایت بهزیستی از مراکز باعث رسوبی شدن و طرد شدن سالمندان از سوی خانواده هایشان می شود.

وی می افزاید: وقتی خانواده شروع به رها کردن سالمند می کند و مجموعه تصمیم بر فسخ قرارداد می گیرد بهزیستی اجازه این کار را نمی دهد و از طرفی خودش هم توان پرداخت و حمایت های مالی از مجموعه را ندارد
وقتی خانواده ها می بینند که هیچ گونه اهرم فشاری برای پرداخت هزینه های مشارکت و سرکشی به سالمند وجود ندارد دیگر پیگیر سالمندشان نمی شوند و همین امر مشکلات زیادی را برای موسسه ایجاد می کند.

مدیر مرکز شبانه روزی سالمندان صدیق عنوان می کند: طبق قانون باید کارت یارانه سالمندان ، معلولین، مجهولین و… در بهزیستی، در اختیار موسسه و مراکز نگهداری باشد اما متاسفانه این مهم نیز تاکنون اجرایی نشده است. این موضوع از بهزیستی استان مطالبه شده است و قرار است پیگیری های لازم را انجام دهند اما با گذشت قریب به یکسال هنوز نتیجه ای حاصل نشده است.

فاطمه حافظی

لیست نیازمندی های مرکز شبانه روزی سالمندان صدیق