ایفای نقش گام دوم انقلاب در نظم نوین جهانی

اختصاصی قاب خبر: در انقلاب اسلامی یک انفتاح تاریخی جدید به سوی پیشرفت بوجود آمده است.

اختصاصی قاب خبر: مقام معظم رهبری همیشه همچون یک سرباز سنگرسازی می کند و مشکلات جامعه را مطرح و راههای رفع آنها را بیان می کند. نمونه بارز این موضوع؛ بیانیه گام دوم انقلاب است.

مقام معظم رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب برای ادامه راه روشن به تبیین دستاوردهای شگرف چهل سال گذشته پرداخته و توصیه هایی اساسی به منظور جهاد بزرگ برای ساختن ایران اسلامی بیان کرده اند.

در حقیقت بیانیه گام دوم تجدید مطلعی خطاب به ملت ایران و به ویژه جوانان است که به مثابه منشوری برای دومین مرحله خودسازی، جامعه پردازی و تمدن سازی خواهد بود و فصل جدید زندگی جمهوری اسلامی را رقم خواهد زد.

از نظر شکلی و ساختاری بیانیه گام دوم انقلاب بعنوان سند راهبردی در ۷ محور اساسی تدوین شده است که هر کدام از این محورهای هفت گانه از اهمیت خاص خودشان برخوردار هستند و به نوعی این سند به عنوان نسخه ای جامع توسط مقام معظم رهبری در مورد تمام ابعاد مختلف در یک جامعه در همه عرصه های علم، اقتصاد ، عدالت و… به نگارش درآمده است.

درک درست و اهداف این بیانیه، تاثیر آن بر روی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی، ارتباط آن با جهاد تبیین، عدم انجام اقدامات مطلوب در راستای بیانیه گام دوم ، ضرورت استفاده از سند تحول بنیادین برای دستیابی به اهداف و… موضوعاتی است که باید مورد توجه و اهتمام ویژه قرار گیرد تا بتوانیم به جامعه عدالت محور و به دور از فساد دست پیدا کنیم و یکی از کشورهای موفق در تمامی عرصه ها در جهان باشیم.

 

اهداف بیانیه گام دوم انقلاب

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در گفت و گوی اختصاصی با قاب خبر؛ با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم توسط مقام معظم رهبری از نظر شکلی و ساختاری در هفت محور تدوین و به رشته نگارش درآمده است، بیان کرد: محور اول مساله علم و پژوهش است و محور دوم معنویت و اخلاق است که اهمیت این مساله بر کسی پوشیده نیست به هر حال آنچه که انقلاب اسلامی ما را نسبت به سایر انقلاب ها در دنیا، برجسته می کند همین مغز معنوی و اخلاقی است که در هویت انقلاب ما وجود دارد

حجت الاسلام سید هادی سهرابی اظهار کرد: ارزش های معنوی و اخلاقی مثل اخلاص، ایثار، ایمان ، توکل و … از اول انقلاب تا به امروز در عرصه های مختلف به عنوان ارزش های اخلاقی می بینیم و دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: خاستگاه انقلاب اسلامی ما همین مساله معنویت و اخلاق بوده است و در محور دوم بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره شده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان اظهار کرد: محور سوم این بیانیه مبحث اقتصاد است و اهمیت آن به حدی برجسته است که طی این سالها شعار سال مستقیم و غیر مستقیم با مساله اقتصاد بوده است و به عنوان نقطه کلیدی و تعیین کننده سرنوشت مملکت ما بوده است.

وی گفت: درمساله اقتصاد به عنوان عنصر اصلی در بیانیه گام دوم نیز مسائل بسیار مهمی گفته شده است که هر اهل تحقیق و فنی می تواند مراجعه و از مطالب آن بهره مند شود.

حجت الاسلام سهرابی ادامه داد: مساله چهارم در بیانیه گام دوم بحث عدالت و مبارزه با فساد است اساسا افق ما در انقلاب اسلامی رسیدن به عدالت اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی، سیاسی و… است و دنبال این هستیم که به عدالت جهانی حضرت ولی عصر برسیم و انقلاب اسلامی در این راستا صورت گرفته است تا بتوانیم زمینه عدالت را ایجاد کنیم که یکی از مولفه های آن مبارزه با فساد است تا به بستری برای عدالت گستر واقعی جهان حضرت ولی عصر برسیم.

وی اظهار کرد: استقلال و آزادی به عنوان دو عنصر بسیار مهم در پیشانی این انقلاب و در محور پنجم بیانیه گام دوم انقلاب مورد توجه قرار گرفته است و در انقلاب اسلامی به استقلال و آزادی به معنای واقعی آن دست پیدا کردیم.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان عنوان کرد: محور ششم بیانیه گام دوم انقلاب بحث عزت ملی، روابط خارجی و مرز بندی با دشمن است و محور هفتم به سبک زندگی ایرانی اسلامی می پردازد.

 

نقش گام دوم انقلاب در دستیابی به اهداف و برنامه های توسعه

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان به نقش بیانیه گام دوم در دستیابی به اهداف و برنامه های توسعه نیز گریزی زد و اظهار کرد: انقلاب اسلامی صرفا یک انقلاب ضد استبدادی یا استعماری محض نیست. بلکه افق انقلاب اسلامی تحول در سطح جهان است.

وی افزود: اخیرا مقام معظم رهبری نیز اشاراتی داشتند که به صورت حتمی و قطعی یک نظم نوین جهانی اتفاق می افتد و انقلاب اسلامی در این نظم نوین جهانی قطعا دارای جایگاه ویژه ای خواهد بود.

 

وی ادامه داد: انقلاب اسلامی به دنبال این است که جایگاه خودش را در این نظم نوین جهانی  تعریف کند و نقش خود را نشان دهد. انقلاب اسلامی ما عصر جدیدی را آغاز کرده است که دین و دنیا را توام با یکدیگر و همراه با هم تحصیل می کند.

حجت الاسلام سهرابی گفت: در حقیقت در انقلاب اسلامی یک انفتاح یا گشایش تاریخی به سوی پیشرفت بوجود آمده است. در این پیشرفت و توسعه ای که مدنظر است در حقیقت دین و دنیا ، زندگی و بندگی خدا توام با یکدیگر دیده شده است و بهبود وضعیت زندگی و معیشت انسان همراه با بندگی خدای متعال ترسیم و طراحی شده است.

وی افزود: یکی از مباحث محوری در بیانیه گام دوم که به آن خیلی توجه شده است؛مساله معنویت و اخلاق است و راه دیگری را برای حرکت به سمت پیشرفت و سعادت باز کرده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان عنوان کرد: انقلاب اسلامی یک حرکت ایدئولوژیک در مقیاس جهانی است که ایدئولوژی مدرن رفتار برآمده از آن را به چالش کشیده است و دو قطب و اردوگاه برآمده از آن (لیبرالیسم و مارکسیسم) را با خطر مواجهه کرده و در معرض فروپاشی قرار داده است .

وی تصریح کرد:  در کنار آن، تمدن نوینی شکل می گیرد که با توام بودن دین ودنیا ، پیشرفت، توسعه و سعادت را در کنار هم قرار می دهد.

حجت الاسلام سهرابی اظهار کرد: در تمدن نوین اسلامی دنبال توسعه غربی نیستیم. لذا  درعین دنبال کردن اهداف کلان، اهداف خرد را نیز باید دنبال کنیم. یعنی شاخصه هایی که تکامل اجتماعی و موازنه کلان را نشان می دهد با شاخصه هایی که نشان دهنده بهره وری و نظام خرد هستند در کنار یکدیگر دیده و ارزیابی می شوند که ثمره آن پیشرفت از جهت مادی و سعادت از نظر معنوی و دینی است لذا جدا و ممتاز از هم قابل تحقق نیستند.

 

بیانیه گام دوم انقلاب یکی از اسناد راهبردی شیعه

حجت الاسلام والمسلمین سهرابی در بخش دیگری از صحبت هایش اظهار کرد: بیانیه گام دوم یکی از اسناد انگشت شمار در بین اسناد راهبردی شیعه است و از جهات مختلفی نسبت به موارد مشابه مثل تنبیه الامه مرحوم میرزا محمد حسین غروی نائینی یا رساله حرمت مشروطه نوشته شهید شیخ فضل الله نوری که در مقیاس راهبردی حوادث ملی رقم خورده اند، ممتاز است اما بیانیه گام دوم انقلاب به عنوان یک سند راهبردی برای انقلاب اسلامی به عنوان حقیقت تاثیرگذار بر جامعه جهانی است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان تصریح کرد: لذا این بیانیه گام دوم از این جهت نسبت به موارد مشابه یک مورد ممتاز است که سطح راهبردی و مقیاس آن سطح جهانی است یعنی بیانیه گام دوم با یک نگاه جهانی نگاشته شده است.

وی افزود: بسیاری از بحرانها و چالش های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و… در جامعه به وجود می آید بخاطر فقدان یک استراتژی یا انتخاب یک استراتژی ضعیف یا به نوعی غلط رقم می خورد اما در بیانیه گام دوم انقلاب این موارد وجود ندارد و این بیانیه به عنوان یک سند و استراتژی قوی و جامع ارائه شده است که قطعا یکپارچگی دولت و ملت در عمل به آن می تواند توفیقات بسیار خوبی را برای جامعه و کشور به عمل آورد.

 

 

گام دوم انقلاب و ارتباط آن با جهاد تبیین

 

حجت الاسلام سهرابی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه بیانیه گام دوم در به عنوان نقشه راهی است؛ اظهار کرد: همان گونه که هر انسانی برای پیمودن یک راه و مسیر نیاز به نقشه راه دارد تا مطمئن باشد به هدف و مقصد مطلوب می رسد. جامعه نیز نیازمند به یک نقشه راه برای پیشبرد اهداف خود است و لذا بیانیه گام دوم برای چهل ساله دوم انقلاب یا برای صعود چهل ساله دوم از ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است و به عنوان یک نقشه راه خوب و مطمئن می توان از آن بهره برداری کرد.

وی گفت: مقام معظم رهبری؛ بیانیه گام دوم را با یک نگاه کاملا واقعی و واقع گرایانه و با یک محاسبات درست و به دور از هر گونه انفعال و مرعوب شدن در برابر جنگ روانی که دشمن به راه انداخته است. به نگارش درآورده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی قیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: به هر حال اگر یک نگاهی به محتوا و مفاد آن داشته باشیم کاملا مشخص است که در این بیانیه؛ علاوه بر اینکه انقلاب اسلامی به معنای واقعی و حقیقی تعریف شده است. حقارت و حقیقت دشمن نیز مشخص شده است.

وی توضیح داد:  از یک زاویه دیگر اینکه می گوییم با محاسبات درست به این معنا است که نواقص و ناکارآمدی ها، چالش ها و فرصت های از دست رفته ای که می توانست از آنها بهتر استفاده شود، ذکر شده است و از طرفی پیشرفت ها، صعودها و … ۴۰ ساله اخیرانقلاب نیز به واقع دیده شده است که بر اساس این نگاه به گذشته؛ انسان احساس می کند که فرصت های آینده را که مقام معظم رهبری برای ۴۰ ساله دوم به آن اشاره نموده اند و راه جبران گذشته را به خوبی تبیین و ترسیم کرده اند.

حجت الاسلام سهرابی تصریح کرد: در این بیانیه ؛ واقعیات، چالش ها و … بیان شده است و در کنار آن نیز به ظرفیت ها و توانمندی ها اشاره و ظرفیت نیروی انسانی یا جوانان، علم و دانش و… مورد توجه ویژه قرار گرفته است.

وی افزود: نوک پیکان این بیانیه خطاب به جوانان است و انتظاراتی که قرار است در ۴۰ ساله دوم  با اتکا به این ظرفیت عظیم جوانان در عرصه های مختلف علمی، پژوهشی و اقتصادی و… رقم بخورد وتوفیقاتی حاصل شود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: در بیانیه گام دوم این ظرفیت ها و توانمندی ها مخصوصا در عرصه جوانان، علم و دانش، به خوبی مورد توجه قرار گرفته است .

 

تاثیر بیانیه گام دوم انقلاب بر روی فرهنگ و سبک زندگی ایرانی- اسلامی

 

حجت الاسلام و المسلمین سهرابی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه یکی از مسائل بسیار با اهمیت که مقام معظم رهبری تحت عنوان محور هفتم بیانیه گام دوم انقلاب به آن اشاره کرده اند،سبک زندگی ایرانی اسلامی است، اظهار کرد: چیزی که در ادبیات غربی ها امروزه با عنوان life style یا همان سبک زندگی تعریف می کنند ، در بیانیه گام دوم با دو قید ایرانی و اسلامی مد نظر است.

وی افزود: شاید یکی از چیزهایی که اهمیت همین مساله سبک زندگی ایرانی اسلامی را توسط مقام معظم رهبری مشخص می کند تلاش غرب در ترویج سبک زندگی غربی در ایران است که زیان های بی جبران اخلاقی، اقتصادی، دینی و سیاسی به ملت و کشور ما وارد کرده است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان تصریح کرد: منظور این است که دشمن ایران و انقلاب اسلامی که نمود آن کشورهای امریکا، اسرائیل و صهیونیست و… است که با نگاه استکباری که به جهان دارند همواره به دنبال ضربه زدن به انقلاب ، اسلام ، مکتب و ارزش های ما بوده اند.

وی با اشاره به اینکه اساسا کار دشمن نیز همین است و توقعی غیر این نیست، افزود: یکی از ضربات جبران ناپدیر وارده دشمن به ملت و کشور ما، ضربه به سبک زندگی ایرانی اسلامی بوده است.

حجت الاسلام سهرابی گفت: قاعدتا سبک زندگی یک مفهوم عامی است که تمام ابعاد زندگی و حیاتی ما را پوشش می دهد و شامل رفتار، پوشش، خوردنی ها، آشامیدنی ها و همه آنچه در زندگی وجود دارد، می شود.

وی گفت: با نگاهی به زندگی مردم مسلمان ایران، متوجه می شویم که برخی فرهنگ ها یا سبک زندگی، تحت تاثیرفرهنگ ضد دینی غرب قرار گرفته اند  و دشمن حقیقتا در یک جاهایی موفق بوده و حقیقتا ضربات جبران ناپذیری وارد کرده است.

 

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان عنوان کرد:  مساله پوشش و حجاب بعنوان یک سبک زندگی مردم مسلمان ایران است اما طی حوادثی که اخیرا پیش آمده است کشورهای غربی قصد دارند فرهنگ و سبکی که امروزه در غرب ؛ نسخه اش از نظر اخلاقی ، اجتماعی و… با مشکل، چالش و بلکه با یک بحران مواجه شده اند را به مملکت و ایران ما ، زنان و دختران ما تحمیل کنند.

وی ادامه داد: در حقیقت قصد دارند این سبک غربی را در قالب پوشش نامناسبی که امروز در غرب شواهدش را می بینیم که چه آسیب ها و آفت هایی برای جامعه غربی به وجود آورده است را می خواهند به جامعه ما وارد کنند.

حجت الاسلام سهرابی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه  افق و نگاه غربی ها به مساله حجاب به عنوان سبک زندگی، مساله اقتصادی است؛ اظهار کرد: وقتی که  غربی ها زن و جنسیت او را اولویت قرار می دهند و در ویترین می گذارند هدفشان این است که در عرصه های اقتصادی از او بهره برداری کنند.

وی بیان کرد: طبق آمارها امروزه پر سودترین اقتصاد دنیا، فروش زنان و دختران جوان است یعنی آنها می خواهند در مساله برهنگی به عنوان یک سبک زندگی غربی  به این نقطه برسند و از جنس زن سو استفاده های لازم را داشته باشند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان گفت: اگر در مساله خورد و خوراک دقت کنید می بینید که آنها چطور از مساله مشروبات الکلی که دین ما آنرا ممنوع و حرام اعلام کرده است به عنوان یک تجارت از آن استفاده و بهره برداری می کنند.

وی توضیح داد: هدف آنها این است که می خواهند استفاده از مشروبات الکلی را به عنوان یک حق تضییع شده در ممالک اسلامی نشان دهند اما در حقیقت آنها به دنبال تجارت و سود خودشان هستند.

حجت الاسلام سهرابی اظهار کرد: اولین چیزی که برایشان مهم است مساله اقتصادشان است مثل این است که سلاح را درست می کنند و به عربستان می فروشند برای اینکه به منافع خود دست پیدا کنند و در کنارش به ابزار دیگری دست پیدا می کنند.

وی با بیان اینکه در مسائل سیاسی این اختلافات و تفرقه ها را بین ملت های مسلمان ایجاد می کنند، اظهار کرد: برای تامین اقتصاد و منافع شان  قصد دارند که سبک زندگی غربی را به جامعه ایرانی اسلامی ما و بانوان ایران القا کنند و به انقلاب ما ضربه بزنند اما امروز انقلاب اسلامی به عنوان مانعی بر سر راه استکبار آنها قرار گرفته است و به تعبیری موی دماغ آنها شده است و اجازه نمی دهد به منافع شان دست پیدا کنند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به ریشه شعارهای زن زندگی و آزادی گریزی زد و گفت:  در کنار این مسائل بی بند و باری است و سعی می کنند با یک ادبیات شاید مقدسی بر روی اهداف خود سرپوش بگذارند و شعارهایی همچون زن زندگی و آزادی را درست می کنند اما این در حالی است که خودشان مخالف این موضوع هستند به گونه ای که هیچ کشوری تاکنون به اندازه جامعه غرب به زنان ظلم نکرده و حق آنان را ضایع نکرده است.

حجت الاسلام سهرابی عنوان کرد: به عنوان مثال در کشور فرانسه که به اصطلاح خودشان مهد آزادی است استفاده زنان از حجاب ممنوع است و مورد شدیدترین هجمه ها و حملات قرار می گیرند و عملا حق انتخاب از این گروه گرفته شده است. در سایر کشورهای مدعی و منادی حقوق بشر و آزادی، وضع بر همین منوال است.

وی یادآور شد: امروز در مساله زندگی که مطرح می کنند ، با طعم خانواده و سبکی که در تعالیم انقلابی و اسلامی می بینید وجود ندارد ، مساله محرم و نامحرم وجود ندارد امروز در زندگی به سبک غربی ؛ می بینید که طرف به همجنس گرایی روی آورده است و حتی ازدواج با اشیا و هم جنس را رسمی می دانند و آنها را ترویج و تجویز می کنند و نشان می دهد درزندگی به انحراف کشیده اند و در بحث آزادی نیز وضعیت به همین شکل است.

حجت الاسلام سهرابی گفت: در حقیقت زن را در یک ویترینی قرار داده اند و با نشان دادن تمام برهنگی و برجستگی یک زن؛ در حقیقت شخصیت زن، جایگاه، هویت، جایگاه و… او را تنزل داده اند.

وی عنوان کرد: متاسفانه می بینید که امروز؛همین ها به دنبال این هستند که آن سبک زندگی غربی خودشان را جایگزین سبک زندگی اسلامی ایرانی کنند که این همه مورد توجه بیانیه گام دوم انقلاب قرار گرفته است.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان تصریح کرد: حقیقتا از این نسخه باید به عنوان یک نقشه راه درست و اینکه جامعه ما به عالی ترین مقام خود در عرصه بین الملل و جهانی دست پیدا کند منوط به همین پایندی و اهتمام و عمل به آن چیزی است که در این بیانیه گام دوم گفته شده است.

وی ادامه داد: در سبک زندگی ایرانی اسلامی آنچه مدنظر هست همین آموزه ها ، تعالیم و اصالتی است که در دین ما اشاره شده و در عرق ایرانی و هویت ما وجود دارد.

حجت الاسلام سهرابی گفت: امیدواریم توفیق حاصل شود که همگی اعم از زن و مرد ، پیر و جوان و… از تعالیم اهل بیت و آموزه های اسلام در راستای سبک زندگی درست بتوانیم بهره مند شویم و استفاده کنیم.

 

عدم انجام اقدامات مطلوب در راستای بیانیه گام دوم

 

حجت الاسلام سهرابی در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به اینکه در رسیدن به اهداف گام دوم در کشور و استان لرستان چقدر موفق عمل شده است، گفت: آن چه که در بیانیه گام دوم جزو منویات رهبری بوده در حد مطلوبش کاری به آن صورت انجام نشده است. در برخی از نهادها قدم هایی برداشته شده و کارهایی انجام گرفته است اما آن گونه که باید و شاید در سطح کشور و به تبع آن در لرستان، اقدامی پیش نرفته است و جای کار زیادی وجود دارد.

 

ضرورت استفاده از سند تحول بنیادین برای دستیابی به اهداف

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به استفاده از سند ۲۰۳۰ در حوزه آموزش و پرورش، گریزی زد و افزود: در صورتی که حقیقت انقلاب اسلامی را دریابیم و بدانیم که در انقلاب اسلامی به دنبال چه چیزی بوده و هستیم به راحتی می توانیم دریابیم که با چه اسناد ، مدارک راهبردی و استراتژی می توانیم به اهداف انقلاب دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: قطعا اسنادی مثل سند ۲۰۳۰ نمی تواند ما را در مساله فرهنگی در انقلاب اسلامی به اهدافمان برساند و باید دولت ها به آن توجه کنند و به صورت سلیقه ای عمل نکنند و آنچه که مد نظراهداف و آرمان انقلاب ماست را مورد توجه قرار دهند و قطعا این موضوع می تواند دولت ها را در استفاده از سند تحول بنیادین به عنوان سند نمونه مجاب کند.

به عقیده حجت الاسلام سهرابی در دولت مردمی و انقلابی به استفاده از سند تحول بنیادین بیشتر روی آورده شده است و امیدواریم این رویه به صورت جدی دنبال شود تا به اهداف مورد نظر دست پیدا کنیم.

 

 

فاطمه حافظی