اولین جشنواره تجلیل از خانه های محیط‌زیست برتر کشور در لرستان

اولین جشنواره تجلیل از خانه‌های برتر حفاظت محیط زیست کشور در شهرستان خرم آباد برگزار شد.

به گزارش قاب خبر:  مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان در این جشنواره گفت: خانه‌های محیط زیست علاوه بر اینکه بزرگترین محل برای مردمی‌سازی حفظ محیط‌زیست است، بلکه در راستای تحقق اصل پنجاهم‌ قانون اساسی بوده و تأکید می‌کند محیط زیست یک فرآیند بین نسلی است و ما این امانت را باید از نسلی به نسل دیگر برسانیم و نیازمند جهاد تبیین است ، که باید در این راستا از ظرفیت عموم استفاده کرد.

علی سالاروند با اشاره به اینکه خانه‌های محیط‌زیست حلقه میانی دولت و محیط‌زیست هستند، افزود: رویکرد ما در مرحله اول کیفی‌سازی خانه‌‌های محیط‌زیست و سپس  حذف خانه‌های محیط‌زیستی انگشت‌شماری که در چهارچوب مورد انتظار قرار ندارند می‌باشد و امیدواریم این جشنواره تداوم یابد.

وی با اشاره به اینکه اولین خانه محیط زیست لرستان سال ۱۴۰۱در استان شروع به کار کرد، افزود: در حال حاضر ۲ هزار خانه محیط‌زیست در کشور داریم که از این تعداد ۶۰۰ خانه در استان لرستان هستند.

سالاروند گفت: سال گذشته لرستان اولین استانی بود که هوشمندسازی مناطق حفاظت شده را انجام داد و امروز نیز شبکه دیجیتالی راه اندازی شده است.

در خلال برگزاری این جشنواره، از شبکه دیجیتالی بی‌سیم حفاظت محیط زیست لرستان با حضور فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور به عنوان هفتمین استان کشور، با رمز “یا ضامن آهو” بهره‌برداری شد.

بیانات رهبر انقلاب باعث ایجاد ایده تشکیل خانه‌های محیط‌زیست شد

امیر عبدوس، مدیرکل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست، ضمن قرائت پیام رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به نخستین جشنواره خانه‌های محیط‌زیست برتر کشور، افزود: بیانات مقام معظم رهبری در شهریور سال ۱۴۰۱ در دیدار با کارگزاران نظام موجب شکل گیری اندیشه ایجاد خانه‌های محیط‌زیست در کشور شد و یک ماه بعد، شیوه‌نامه خانه‌های محیط‌زیست به ادارات کل محیط زیست ابلاغ شد و در مدت زمان کمی ۲۰۰۰ خانه‌ محیط‌زیست ایجاد شد.

دبیر جشنواره ملی خانه‌های محیط زیست برتر با اشاره به فرآیند انتخاب خانه‌های برتر محیط زیست در سطح استانی و ملی، افزود: سه خانه برتر محیط زیستی در سطح ملی انتخاب شده که در این جشنواره از آنان تقدیر خواهد شد.

وی با برشمردن شاخص‌های انتخاب خانه‌های برتر محیط‌زیستی کشور، از اقدامات نورالله مرادی، معاون آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان حفاظت محیط‌زیست به عنوان ایده‌پرداز و حامی ایجاد خانه‌های محیط‌زیست تقدیر و ابراز امیدواری کرد که جشنواره‌های بعدی به نحو شایسته‌تری برگزار شود.