اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای نخستین بار پیش از آغاز فصل کشت توسط دولت سیزدهم

نرخ خرید تضمینی گندم برای نخستین بار پیش از آغاز فصل کشت توسط دولت سیزدهم اعلام نرخ خرید تضمینی گندم برای نخستین بار پیش از آغاز فصل کشت توسط دولت سیزدهم اعلام شد.

یکی از مشکلات کشاورزان در سال‌های گذشته تاخیر در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم بود، اما در دولت سیزدهم با اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی این محصول در دو سال اخیر، راه را برای خودکفایی دوباره کشور فراهم شده به طوری که برای نخستین بار در کشور نرخ خرید گندم پیش از آغاز فصل جدید زراعی اعلام شد.

گندم یک کالای اساسی با امنیت ملی و قوت اصلی کشور است که از اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برخوردار است که کمبود آن می‌تواند امنیت غذایی کشور را با مخاطره جدی روبرو کند. دولت برای تامین نیاز کشور کمبود گندم را با واردات تامین می‌کند، این در حالی است که امروز خیلی از کشورهای دنیا با بحران مواد غذایی مواجه هستند.

حال دولت سیزدهم با نزدیک شدن به سال زراعی جدید ۱۴۰۲- ۱۴۰۱ اقدام به تعیین و اعلام به‌موقع نرخ خرید تضمینی گندم کرد تا جایی که رضایت و خرسندی کشاورزان را در پی داشته است.

طبق مصوبه شورای قیمت گذاری دولت، قیمت خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم برای سال زراعی جدید (۱۴۰۱ – ۱۴۰۲) ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان تعیین شد؛ همچنین برای حمایت از کشاورزان ۱۵۰۰ تومان یارانه کشت به‌ازای هر هکتار کشت گندم به کشاورزان پرداخت می‌شود؛ این یعنی قیمت خرید تضمینی گندم به ۱۳ هزار تومان افزایش یافت.

در واقع قیمت خرید تضمینی سال زراعی جدید برای نخستین بار در کشور در نیمه شهریورماه یعنی ۱۵ روز قبل از آغاز فصل جدید زراعی اعلام شد تا کشاورزان از بلاتکلیفی نجات پیدا کنند و برای کشت گندم برنامه‌ریزی دقیقی داشته باشند.

در مجموع دولت سیزدهم قیمت خرید تضمینی جدید گندم در سال زراعی جدید را ۱۳ هزار تومان تعیین کرد که می‌تواند علاوه بر حمایت از تولید داخلی، افزایش تولید و کاهش واردات را در پی داشته باشد و به طور حتم برنامه‌ریزی دولت سیزدهم برای ادامه این شرایط پایداری و خودکفایی در تولید را در پی خواهد داشت.