طرح جامع حمل و نقل کشور هر چه سریعتر تدوین و تصویب شود

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس گفت:دولت در احکام دائمی برنامه های توسعه ملزم شده است طرح جامع حمل و نقل را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند اما علیرغم اینکه ۵ سال از تصویب این قانون می گذرد دولت هنوز این طرح را مصوب نکرده است و  این عدم تصویب باعث عدم نفع های بسیاری در جامعه شده است.

به گزارش قاب خبر: محمد خدابخشی  گفت: حمل و نقل یکی از بخش های مهم اقتصاد کشور است زیرا در برنامه توسعه وقتی اقتصاد را به بخش های مختلف تقسیم می کنیم حتما موضوع حمل و نقل یکی از این بخشها می باشد.

بیشترین اعتبارات طرح های عمرانی مربوط به حمل و نقل است

نماینده مردم الیگودرز در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در قوانین بودجه سنواتی بیشترین اعتبارات طرح های عمرانی مربوط به حمل و نقل است، افزود: در حوزه حمل و نقل بیشترین اعتبار مربوط به حمل و نقل جاده ای است به همین دلیل و با توجه به اهمیت موضوع حمل و نقل، در احکام دائمی برنامه های توسعه و همینطور در برنامه ششم توسعه در مجلس هدفگذاری های برای این حوزه انجام شده است.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به احکام برنامه ششم توسعه گفت:دولت در احکام دائمی برنامه های توسعه ملزم شده است طرح جامع حمل و نقل را تهیه و به تصویب هیئت وزیران برساند اما علیرغم اینکه ۵ سال از تصویب این قانون می گذرد دولت هنوز این طرح را مصوب نکرده است و  این عدم تصویب باعث عدم نفع های بسیاری در جامعه شده است که تاثیری زیادی در امنیت،اقتصاد کشور دارد.

وی افزود: در موضوع ایمنی مربوط به جاده ها،دولت مکلف بوده است به گونه ای برنامه ریزی کند که تلفات جانی ناشی از تصادفات جاده ای را کاهش دهد که متاسفانه تلفات جاده ای نه تنها کاهش پیدا نکرده است بلکه از سال ۹۶ به بعد روند صعودی به خود گرفته است.

کارایی سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای پائین است

رئیس فراکسیون توسعه متوازن مجلس با اعلام اینکه درست است که در کشور محدودیت مالی داریم و اعتباراتی که در حوزه حمل و نقل تخصیص پیدا کرده است به اندازه کافی نیست ، گفت: اما همه مشکلات فعلی به کمبود مالی و اعتباری برنمیگردد و  سازمان راهداری ما امکانات وسیعی مانند ماشین آلات در سراسر کشور در اختیار دارد و برای رفع نقاط حادثه خیز اقداماتی چون احداث تقاطع ،اصلاح شیب هندسی و نصب روشنایی و دوربین های کنترل سرعت نیاز است و باید این سازمان با امکاناتی که در اختیار دارد در این موضوعات اقداماتی برای کاهش حوادث جادهای انجام دهد.

وی افزود:بخشی از مشکلاتی که دراین حوزه داریم بخاطر کارایی پائین سازمان راهداری حمل و نقل جاده ای کشور است که اگر از امکانات  فعلی که در اختیار این سازمان است  به درستی استفاده کند حداقل می تواند تعداد حوادث و نقاط حادثه خیز را کاهش داده و بخشی از مشکلات را رفع کند.

خدابخشی تاکید کرد:جهاد سازندگی در اوایل انقلاب اسلامی با اعتبار و امکانات محدودی که در اختیار داشت در سراسر کشور جاده سازی هایی انجام داد به نحوی که هم اکنون اغلب جاده های روستایی کشور مربوط به اوایل انقلاب است ولی الان امکانات و اعتبارات به مراتب بیشتر از اوایل انقلاب است اما با این وجود کارایی پائین آمده است.

توزیع منصفانه اعتبارات مهم است

خدابخشی در پایان افزود:در برنامه ششم توسعه دولت مکلف به آسفالت سالانه ۲۰ درصد راه های روستایی شده است که باید مشخص شود عملکرد سازمان راهداری در این حوزه به چه شکلی است و اگر در تخصیص اعتبارات مشکل داشتیم همان مقدار که برای این حوزه تخصیص پیدا کرده است در کدام استان ها استفاده شده است و به طور کلی توزیع جغرافیایی اعتبارات تخصیص یافته باید مشخص شود چرا که اعتبارات موجود منصافانه توزیع نمی شود و موجب شده برخی استان ها مورد توجه نگیرند، باید مشخص شود چرا در اعتبارات تخصیص یافته به برخی استان ها توجه نشده و اعتبارات و ماشین آلات منصافانه بین استان ها توزیع نشده است.