رشد تولید باید به سمت نیروگاه‌های خورشیدی هدایت شود

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه فضای کسب و کار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) گفت: رشد تولید باید به سمت نیروگاه‌های خورشیدی و بادی هدایت شود که از نظر اقتصادی و محیط زیستی مزایای بیشتری دارند.

سالار آتش‌پر،  امروز سه شنبه ۲۷ شهریور در همایش نخستین جایزه ملی بهره وری انرژی برق اظهار کرد: بحث بهینه‌سازی انرژی و بهره‌وری در سیاست‌گذاری‌های آینده کشور مهم است.

وی ادامه داد: بحث بهینه‌سازی انرژی و اولویت آن در حوزه‌های برق و گاز دیگر یک موضوع تکراری نیست. با توجه به برنامه‌های جهانی و مطالعات انجام‌شده، بهینه‌سازی مصرف انرژی باید از حالت شعار خارج و به یک اولویت علمی و اقتصادی تبدیل شود.

مدیرکل دفتر سیاست‌گذاری و توسعه فضای کسب و کار سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق ایران (ساتبا) افزود: پارامترهای جهانی مانند میزان سرمایه‌گذاری به ازای هر کیلووات ساعت انرژی که در طول عمر یک پروژه می‌تواند عاید کشور شود، نشان می‌دهد که بهره‌وری از نظر علمی و اقتصادی ثابت شده است.

وی عنوان کرد: پروژه‌های اصلاح سیستم‌های روشنایی ممکن است هزینه‌ای در حد یک سنت به ازای هر کیلووات ساعت داشته باشند، در حالی که پروژه‌های اصلاح سیستم‌های سرمایش و کولرهای آبی هزینه‌های کمتری دارند. در حوزه نیروگاه‌ها، بحث تولید با سوخت فسیلی حتی با راندمان‌های بالا نیز هزینه‌بر بوده و ممکن است حدود ۱۰ سنت به ازای هر کیلووات ساعت هزینه داشته باشد.

در ادامه این همایش، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی بیان داشت: امروز ۶۰ درصد اتلاف در نیروگاه های کشور داریم، در بخش سوخت مایع یک و نیم میلیارد لیتر قاچاق در سال صورت می گیرد، سیاست گذار باید قانون را اجرا و اصلاح کند.

مالک شریعتی ادامه داد: امروز بهروری انرژی باید از سمت تولیدکنندگان و حاکمیت صورت گیرد، مجلس یازدهم در ریل گذاری بهروری انرژی ورود کرده است.

وی با بیان اینکه صرفه جویی در مصرف، مولفه مهمی در مدیریت انرژی است گفت: به منظور حل معضل ناترازی نیرو چاره‌ای جز استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر نداریم. البته مجلس در این مورد قدم‌هایی برداشته و ظرفیت‌های قانونی خوبی هم در این خصوص ایجاد کرده است.