خیابان‌های خرم‌‌آباد در قرق مسافربرهای شخصی

فرقی نمی‌کند پژو باشد یا پراید، مسافربرهای شخصی خیابان‌های خرم‌آباد را در قرق خود درآورده و در نبود نظارت متولیان هر روز به تعداد آنها اضافه می‌شود.

شهروند خرم‌آبادی طاهره بیرانوند که به قول خودش بد آورده و گیر یک مسافربر شخصی سارق افتاده است، می‌گوید: «چند ماه پیش ساعت ۹ صبح از میدان کیو سوار خودرو شخصی شدم مسیرم میدان امام حسین بود، هنگام پیاده‌شدن راننده کیفم را از دستم کشید و به‌سرعت دور شد»، او این را اضافه کرد و گفت: وقتی به خودم آمدم متوجه شدم که تلفن همراهم که تازه خرید ‌بودم داخل کیف بود اما کاری از دستم ساخته نبود.

درحالی‌که طبق قانون جابه‌جایی مسافر با خودروی شخصی جزو تخلفات رانندگی محسوب شده  و در کلان‌شهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین‌شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی، ۹۰ هزار تومان جریمه دارد اما در نبود متولی مشخص شاهد جولان مسافربرهای شخصی در خیابان‌های خرم‌آباد هستیم.

جولان مسافربرهای شخصی در نبود متولی مشخص

فرقی نمی‌کند پژو باشد یا پراید، مسافرکش‌های شخصی خیابان‌های خرم‌آباد را در قرق خود درآورده و در نبود نظارت متولیان هر روز به تعداد آنها اضافه می‌شود و ترافیک  را در خیابان‌های شهر دوچندان کرده است.

امید جافری راننده‌تاکسی می‌گوید: «۱۶ سال است تاکسی دارم،  چند سالی‌ است که مسافربرهای شخصی، خط‌های تاکسی را قُرق کرده‌اند و هیچ‌کس هم توان مقابله با آنها را ندارد، ما هم از این شرایط خسته شده‌ایم. مگر چقدر درمی‌آوریم که بخواهیم از صبح تا شب هم با دیگران سروکله بزنیم؟».

مسافربران شخصی و دغدغه امنیت شهروندان

در کنار مشکلات و مباحث ترافیکی، بحث آسیب‌های اجتماعی نیز درباره فعالیت مسافربری شخصی در خرم‌آباد مطرح است.

توران صفری، جامعه‌شناس می‌گوید: «جولان مسافربران شخصی در خیابان‌ها، ‌زخم کهنه و دیرینه‌ای بر پیکر خرم‌آباد است، معضلی که در ساختار شهری و اجتماعی ریشه دوانده است اما متولی مشخصی ندارد.»

او می‌گوید: جدا از مشکلات فراوانی که فعالیت مسافربران شخصی در سطح شهر برای سایر تاکسی‌های مجاز ایجاد می‌کنند، مهم‌ترین مسئله؛ تأمین امنیت مسافران است زیرا در برخی موارد منجر به اتفاقات ناگوار و غیر قابل جبرانی شده است.

مسافربران شخصی مهرماه ساماندهی می‌شوند

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد با اشاره به اینکه آمار مشخصی از مسافربران شخصی در دست نیست، می‌گوید: باتوجه‌به اینکه ما در خرم‌آباد و استان کارخانجات صنعتی نداریم  نرخ بیکاری بالا است و همین باعث شده که افراد به‌ویژه جوانان به سمت مسافربری بروند.

سجاد کاظمی با تأکید بر اینکه تردد مسافربران شخصی غیرقانونی است، می‌گوید: روزانه با مسافربرهای شخصی برخورد می‌کنیم اما چون متولی مشخصی ندارد بازدارنده نیست.

به گفته او برخورد با مسافربران شخصی نیازمند همکاری و ورود پلیس راهنمایی‌ورانندگی و استانداری است.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد در خصوص ساماندهی مسافران شخصی هم توضیح می‌دهد: متأسفانه شرکتی که قبلاً متولی ساماندهی مسافربرهای شخصی بود کارآمدی چندانی نداشت،  امسال ساماندهی مسافربرهای شخصی را به مزایده گذاشتیم اما کسی استقبال نکرد.

کاظمی می‌گوید: از اول مهرماه سازمان حمل‌ونقل و بار و مسافر شهرداری ساماندهی مسافربران شخصی را به‌طورجدی در دستور کار قرار می‌دهد.

او در خصوص جریمه مسافربران شخصی و تاکسی‌داران هم توضیح می‌دهد: پیشنهادی مبنی بر افزایش جریمه مسافربران شخصی به شورا ارائه کردیم که تصویب شده و منتظر تأیید فرمانداری هستیم.

مدیرعامل سازمان حمل‌ونقل بار و مسافر شهرداری خرم‌آباد تأکید می‌کند: قطعاً با مسافربران شخصی و رانندگان تاکسی که تخلف کنند برخورد قاطع و جدی خواهیم داشت.

کاظمی اما معتقد است: شهروندان هم نباید از مسافربران شخصی استفاده کنند، چون در مواردی شاهد اتفاقات ناگواری بوده‌ایم.