بانوی جهادگری که ۵۰۰ خانوار را تحت پوشش دارد

سارا لیریایی بانوی جهادگر دورودی است که توانمندسازی زنان بدسرپرست و بی‌سرپرست را اولویت خود قرار داده و در حال حاضر ۵۰۰ خانوار تحت پوشش داشته که عمده آنها زنان بی‌سرپرست وبدسرپرست است.

سارا لیریایی متولد ۶۵ و اهل دورود است که از همان نوجوانی فعالیت خود را در قالب اردوهای جهادی شروع کرده و از سال ۹۶ گروه جهادی کوثر ولایت را تشکیل داد.

او رفتن به سمت کارهای جهادی را مدیون توصیه و منش پدر می‌داند و می‌گوید: با مرگ پدرم توصیه او که کمک به نیازمندان بود را به‌طورجدی دنبال کردم و خوشحال هستم که در این عرصه ورود کردم.

خانم لیریایی علاوه بر فعالیت در گروه جهادی کارهای فرهنگی هم انجام می‌دهد او  کتاب شهدای ریدر را با همکاری حوزه هنری به رشته تحریر درآورده است.

با لیریایی مسئول گروه جهادی کوثر ولایت و فرمانده پایگاه کوثر گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

خانم لیریایی بفرمایید چطور شد به سمت کارهای جهادی رفتید؟

اولین جرقه آشناشدن من با کارهای جهادی پدرم بود، همیشه می‌گفت سارا هر وقت نیازمندی دیدی کمک کن، بعد از مرگ پدرم و زمانی که فرمانده پایگاه مقاومت بودم درخواست تشکیل گروه جهادی را مطرح کردم.

سال ۹۶ گروه جهادی کوثر ولایت را در دورود تشکیل دادم و بعد از آن باتوجه‌به اینکه چند گروه جهادی در منطقه فعالیت داشت یک مرکز نیکوکاری را هم راه‌اندازی کردیم.

در مرکز نیکوکاری همه افراد نیازمند را دسته‌بندی کردیم و یک بانک اطلاعاتی منسجم را تشکیل دادیم، یعنی افرادی که تحت پوشش کمیته امداد بودند جداگانه، افرادی که تحت پوشش بهزیستی بودند جداگانه و افرادی که جزو دهک‌های پایین بودند هم جداگانه ثبت کردیم.

گروه جهادی شما چند نفر تحت پوشش دارد و اولویت شما بیشتر چه افرادی است؟

در حال حاضر ۵۰۰ خانوار تحت پوشش قرار دارد که عمده آنها زنان بی‌سرپرست وبدسرپرست است.

قطعاً اولویت ما در گروه جهادی زنان سرپرست خانوار بوده و است چون معتقد هستم توجه به زنان نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارد.

جامعه هدف را چگونه پیدا می‌کنید، فعالیت شما تنها مختص به شهر دورود است؟

برخی از آنها با معرفی دوستان  و برخی هم خودشان مراجعه می‌کنند، ما هم پس از تحقیق و بازدید اقدامات لازم را برای کمک و حمایت از آنها  انجام می‌دهیم.

فعالیت ما صرفاً مختص به شهر دورود نیست، ما تا دورترین نقطه شهرستان دورود هم از جمله روستا  پیر عبدالله و چم سنگر در قالب اردوی جهادی رفته‌ایم و کمک‌های موردنیاز را داشته‌ایم.

گفتید اولویت‌تان زنان سرپرست خانوار است چه اقدامی برای توانمند سازی آنها در دستور کار قرار دارید؟

بینید اولین هدف من این است که  قبل از دادن ماهی یعنی همان کمک‌های معیشتی به افراد تحت پوشش به‌ویژه زنان سرپرست خانوار ماهیگیری یاد دهیم، به همین دلیل یا وسیله موردنیاز مانند چرخ‌خیاطی، مشک برقی را در اختیار آنها قرار می‌دهیم یا پس از  برگزاری  کلاس‌های آموزشی از جمله طب سنتی، منجوق دوزی و موارد دیگر وام موردنیاز را به آنها پرداخت می‌کنیم تا برای خودشان کسب‌وکاری دست‌وپا کنند.

گفتید وام از ارگان و نهاد خاصی برای پرداخت وام کمک می‌گیرید؟

ما یک صندوق مردمی را با ۳۵ عضو تشکیل داده‌ایم که اعضا آن  ماهیانه  مبلغی را واریز می‌کنند و در صورت نیاز به افراد نیازمند برای گره‌گشایی از کارشان پرداخت می‌کنیم.

این مدت برای چند نفر از زنان سرپرست خانوار شغل ایجاد کرده‌اید؟

حساب از دستم دررفته اما قطعاً ۱۰۰ نفر از زنان سرپرست خانوار ظرف این مدت مشغول شده‌اند.

در صحبت‌های خود به تهیه لوازم التحریر برای دانش‌آموزان هم اشاره کردید؟

رسیدگی به دانش‌آموزان نیازمند به‌ویژه کودکان بدون سرپرست هم موردتوجه گروه جهادی کوثر ولایت است، در حال حاضر  ۱۰۰ نفر تحت پوشش گروه جهادی قرار دارد که هم برای آنها کلاس‌های تقویتی برگزار می‌کنیم  هم لوازم‌التحریر و البسه موردنیاز را برای آنها تهیه می‌کنیم.

کمک‌های مؤمنانه و عمرانی هم جزو برنامه‌های شما است؟

بله، ما در گروه جهادی کمک‌های مؤمنانه و بسته‌های معیشتی را هم در دستور کار داریم، علاوه بر این ساخت سرویس بهداشتی و تعمیر منزل نیازمندان هم جزو فعالیت‌های ما است.

پیش آمده از دیدن صحنه‌ای خیلی ناراحت شوید؟

تا دلتان بخواهد، اما سال گذشته شب یلدا از برنامه سمت خدا یک تن گوشت با همکاری کمیته امداد با اولویت کودکان بی‌سرپرست توزیع کردیم، شنیدم یکی از بچه‌ها به مادرش گفت« مادر هم امشب کباب می‌خوریم» و مادرش گفت آرام پسرم آبروی‌مان را نبر و پسر گفت: « یاسین پسر همسایه‌مان هر وقت کباب می‌خورد می‌گوید شماهیچ‌وقت کباب نمی‌خورید». باور کنید آن شب تا صبح از فکر و خیال خوابم نبرد.

چه حس و حالی دارید از اینکه مشغول کارهای جهادی هستید؟

اوایل کار دچار افسردگی شدم وقتی متوجه شدم بیخ گوش من این همه افراد نیازمند وجود داشته و ما از آنها غافل بودیم، اما باگذشت زمان وقتی باری از دوش نیازمندی برداشته می‌شد حس خوبی در من ایجاد می‌شد.

کار جهادی به آدم روحیه مضاعف می‌دهد وقتی دل نیازمندی را شاد می‌کنی بیشتر از او خودت خوشحال می‌شوی و  آرامش پیدا می‌کنی.

کار جهادی درست است که دستمزد مادی ندارد اما آثار معنوی آن در زندگی خیلی زیاد است،

از طرفی طبق فرمایش رهبر کار اگر  جهادی و انقلاب باشد به سرانجام می‌رسد، ما هم بر اساس فرمایش مقام معظم رهبری در این مسیر قدم گذاشته و ادامه می‌دهیم.

درست است کار جهادی دستمزد ندارد اما آثار معنوی آن در زندگی کاملاً مشهود است ومن مصداقی آن را لمس کرده‌ام.

یادم می‌آید ساعت ۱۲ شب یک نفر از افرادی که تحت پوشش بود با من تماس گرفت باردار بود گفت هوس فلان میوه را رده‌ام با همسرم که تازه از سرکار آمده بودم قضیه را مطرح کردم.

وقتی که خواستیم برویم بچه جلوی ماشین سبز شد و من فکر کردم که بچه را زیر گرفتیم اما دیدیم که به طور معجزه‌آسایی پسربچه سالم نجات پیدا کرد، به همسرم گفتم شاید چشم‌انتظاری زن باردار برای سبد غذایی که قرار است برای او ببریم  باعث شد این قضیه به خیر بگذرد.