بوم‌گردی راهکاری برای توسعه گردشگری بروجرد

شهرستان بروجرد به جهت دارابودن آب‌وهوای مطلوب و وجود روستاهای متعدد و در دسترس می‌تواند مقصد گردشگری باشد، اقامتگاه‌های بوم‌گردی راهکار مناسبی برای توسعه گردشگری در شهرستان بروجرد است.

شهرستان بروجرد به جهت دارابودن آب‌وهوای مطلوب و وجود روستاهای متعدد و در دسترس می‌تواند مقصد گردشگری باشد، اقامتگاه‌های بوم‌گردی راهکار مناسبی برای توسعه گردشگری در شهرستان بروجرد است.

روستاهای شهرستان بروجرد به جهت صفا و دوستی که بین اهالی روستا حاکم است می‌تواند مقصد بسیاری از گردشگران باشند که مایل به تجربه زندگی روستایی در هیاهوی زندگی شهری برای چند روز هستند.

اقامتگاه‌های بوم‌گردی با ایجاد اشتغال پایدار در جوامع محلی، علاوه بر اینکه از مهاجرت روستائیان به شهر جلوگیری می‌کند، سبب حفاظت داوطلبانه آنان از طبیعت شده به طوری که گردشگران را نیز به این کار تشویق می‌کنند.

هدف از سفر در بوم‌گردی  آشنایی با قوانین و باورهای مردم محلی و ایجاد همکاری بین گردشگران و روستائیان و دوستی با طبیعت و همسان کردن نیازهای خود، مطابق قوانین طبیعت و  ارتقای سطح درآمد مردم محلی و آشنایی با جاذبه‌های طبیعی منطقه به‌طوری که هر فرد خود را مسئول نگهداری از آن بداند.

از دیگر اهداف سفرهای بوم‌گردی  استفاده از امکانات سازگار با طبیعت و فرهنگ مردم منطقه و مشارکت در توسعه گردشگری منطقه محلی است.

با پیدایش پدیده بوم‌گردی، دورترین و بکرترین نقاط روستایی نیز برای سفر شناخته شده و علاقه‌مندان می‌توانند برای دیدن و استفاده از مناظر طبیعی به آنجا سفر کنند، درگذشته ساخت هتل‌ها علاوه بر اینکه بودجه زیادی لازم داشت، محیط‌زیست منطقه را نیز دستخوش تغییرات می‌کرد، اما اکنون با وجود اقامتگاه‌های بوم‌گردی، هم هزینه احداث این مناطق کمتر شده و هم طبیعت اطراف آن آسیبی نمی‌بینند.

از جمله مناطق روستایی شهرستان بروجرد که مستعد احداث اقامتگاه‌های بوم‌گردی است منطقه روستایی گل دشت و شیخمیری و ونایی و روستاهای بندیزه و توده‌زن و فیال و مناطق عشایری نزدیک به شهر بروجرد است.

منطقه گل دشت و روستای گردشگری شیخمیری به دلیل نزدیک بودن به شهر بروجرد اماکن بسیار مناسبی برای توسعه گردشگری بو‌م‌گردی است که باید موردتوجه اداره میراث‌فرهنگی و گردشگری قرار گیرد.

گردشگری بوم‌گردی آن‌قدر لذت‌بخش است که به‌دور از تجملات زندگی شهری با کمترین امکانات و استفاده از غذاهای ساده روستایی برپا می‌شود، گردشگران نیز سادگی اماکن و غذا را می‌پسندند و گذران چند روزی در اقامتگاه‌های بوم‌گردی و تجربه زندگی ساده روستایی برایشان هیجان‌انگیز است.

مسئول گردشگری اداره میراث‌فرهنگی بروجرد گفت: شهرستان بروجرد دارای ۲ اقامتگاه مجوزدار بوم‌گردی است و حدود ۱۰ اقامتگاه نیز در مسیر ثبت مجوز و بررسی پرونده هستند.

مهدی مقومی افزود: برای گرفتن مجوز اقامتگاه بوم‌گردی ارائه پیش‌طرح اولیه، مکان مناسب، و نیازسنجی منطقه برای جذب گردشگر ضروری است.

وی اظهار داشت: سرمایه‌گذاری و برآورد هزینه‌ها و همچنین دارابودن محیط طبیعی و بومی و سازگاری با معماری بومی و محلی مدنظر است.

مسئول گردشگری اداره میراث‌فرهنگی بروجرد گفت: برای صدور مجوز احداث‌ اقامتگاه بوم‌گردی استعلام از ۱۷ دستگاه دولتی لازم است.

مقومی افزود: به روستائیان شهرستان بروجرد اعلام شده کسانی که خانه قدیمی دارند می‌توانند آن را به اقامتگاه بوم‌گردی تبدیل کنند ولی عدم آگاهی و آموزش باعث شده روستائیان از مزایای اقامتگاه‌های بوم‌گردی اطلاع نداشته باشند.

وی اظهار داشت: در طرحی دیگر گردشگری کشاورزی در روستاها ارائه شده، کسانی که بالای پنج هزار متر زمین کشاورزی دارند می‌توانند با تغییراتی ساده و متناسب با کشاورزی این کار را انجام دهند.

وی بیان کرد: در طرح گردشگری کشاورزی، زمین به چند قسمت تبدیل شده و کاشت انواع محصولات کشاورزی و گیاهان دارویی مدنظر است که گردشگران چند ساعتی با کار کشاورزی آشنا شوند، در این طرح استراحتگاه‌های چوبی با شاخ‌وبرگ درختان ساخته می‌شود و گردشگران در این گونه محل‌ها استراحت خواهند کرد که جذابیت بالایی دارد.

مسئول گردشگری اداره میراث‌فرهنگی بروجرد گفت: شهرستان بروجرد باتوجه‌به اینکه مناطق عشایری مستعدی برای گردشگری عشایری دارد می‌تواند در حوزه نیز به جذب گردشگران کمک کند.