ممنوعیت سوزاندن بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی

مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از ممنوعیت و برخورد قاطع با سوزاندن بقایای گیاهی در اراضی کشاورزی استان خبر داد.

به گزارش قاب خبر: علی سالاروند در این خصوص گفت؛ بر اساس ماده ۲۰ قانون هوای پاک مصوب ۱۳۹۶ مجلس شورای اسلامی سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول به دلیل اینکه این امر موجبات آلودگی هوا و مشکلات تنفسی برای شهروندان را فراهم می‌آورند، ممنوع می‌باشد.
مدیر کل حفاظت محیط زیست لرستان در تشریح ماده ۲۰ قانون هوای پاک اذعان کرد؛ طبق این ماده قانونی انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آن‌ها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آن‌ها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع بوده و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.
وی افزود: در صورت هر گونه اقدام در این خصوص متخلف حسب مورد و بر اساس ماده قانونی مزبور ضمن معرفی به مراجع صالحه قضایی به جزای نقدی درجه شش موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی (جزای نقدی بیش از شصت میلیون (۶۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال تا دویست و چهل میلیون (۲۴۰/۰۰۰/۰۰۰) ریال) محکوم خواهد شد.
سالاروند اظهار کرد: سوزاندن بقایای گیاهی در مزارع کشاورزی علاوه بر ایجاد آلاینده‌های هوا و تشدید تنگی نفس(آسم) و ایجاد برونشیت و سایر بیماری‌های تنفسی موجب سرایت آتش به جنگل‌ها و مراتع خواهد شد و به همین دلیل با افراد خاطی برخورد قاطع و قانونی می‌شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست لرستان از همه کشاورزان خواست در این زمینه با ادارات همکاری نموده و از آتش زدن بقایای گیاهی که دارای تبعات منفی بسیاری زیادی است، بطور جدی خودداری نمایند.