شاهنامه مربوط به یک طبقه خاص نیست

یک استاد دانشگاه گفت: شاهنامه مربوط به یک طبقه خاص نیست.

به گزارش قاب خبر، مسعود سپهوندی در همایش”حماسه سخن” پاسداشت زبان و ادب فارسی که در محوطه باغ گلستان قلعه فلک‌الافلاک برگزار شد، اظهار کرد: زبان عصاره فضائل هر ملتی است و اگر آن را از صاحبان آن بگیرند تمام تاریخ و اسطوره‌ها و افسانه‌ها و عزت و اعتبار او را از وی گرفته‌اند.

وی ادامه داد: در این میان تنها ملت‌هایی توانسته‌اند زبان خویش را از گزند زمانه در امان بدارند که از پشتوانه عظیمی از دوست داران فرهنگ مانند نویسندگان و شاعران و ادیبان برخوردار باشند.

سپهوندی با بیان اینکه زبان شیرین پارسی هم به مدد داشتن بزرگانی چون فردوسی، سعدی، حافظ، نظامی، مولانا و… توانسته است در این مسیر پر خطر از حوادث روزگار در امان بماند، افزود: آثار این عزیزان در طول تاریخ خوراک روح و روان ایرانیان است.

این استاد دانشگاه بیان کرد: به گفته آلفونس دوده نویسنده شهیر فرانسوی زبان مادری هر ملتی کلید گشایش بندهاست هر ملتی تا زمانی که زبان مادری خود را صیانت می‌کند مانند یک زندانی است که کلید زندان خود را در مشت دارد.

به گفته وی از این بابت ما مردم ایران باید بر خود ببالیم که با وجود بزرگانی چون فردوسی و اثر ارزشمند او یعنی شاهنامه توانسته‌ایم عقبه‌های دشوار تاریخ را با سربلندی و سروری پشت سر بگذاریم.

سپهوندی گفت: شاهنامه فردوسی در این مسیر نسبت به سایر آثار گران‌بهای فارسی حق عظیمی بر گردن ما ایرانیان دارد؛ این اثر بی‌بدیل در واقع نسب نامه قوم ایرانی است.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه هویت، شخصیت و حافظه یک ملت در درازنای تاریخ است، گفت: شاهنامه، ما را به ما شناسانده و این امر کوچکی نیست.

وی اضافه کرد: شاهنامه تنها اثری است که در طول تاریخ مربوط به یک طبقه خاص نبوده و نیست؛ شاهنامه کتاب افراد با سواد و کم سواد و حتا بی سواد در طول تاریخ بوده است و همه آن را به عنوان حافظ و پناهگاه زبان شیرین فارسی دوست داشته و قدر داده و بر صدر نشانده‌اند.