برداشته شدن سقف واریز درگاه اینترنتی سازمان تأمین‌ اجتماعی

قاب خبر: مدیرکل تامین اجتماعی لرستان گفت: در مسیر تحقق و عملیاتی‌سازی لیست هوشمند حق بیمه و افزایش رضایت‌مندی و رفاه مخاطبان سازمان و نیز جلوگیری از رفت‌وآمدهای مضاعف بیمه‌شدگان و کارفرمایان، سقف پرداخت حق بیمه از درگاه اینترنتی سازمان تأمین‌ اجتماعی حذف شد.

به گزارش قاب خبر: منوچهر گودرزی بیان کرد: پیش از این و با توجه به محدودیت‌های قوانین و مقررات بانکی، پرداخت حق بیمه به مبلغ بیش از ۵۰۰ میلیون ریال در سامانه خدمات غیر حضوری سازمان تأمین‌ اجتماعی مقدور نبود و بیمه‌شدگان و کارفرمایانی که قصد پرداخت مبالغ بیش از ۵۰۰ میلیون ریال را داشتند، باید با دریافت برگه پرداخت از سامانه، برای پرداخت مبلغ مورد نظر، حضوری به شعب بانک مراجعه می‌کردند.

وی ادامه داد: تا پیش از این برای واریز حق بیمه از طریق درگاه اینترنتی سازمان در سامانه خدمات غیر حضوری به نشانی  es.tamin.ir  سقف ۵۰ میلیون تومان پرداخت برای کارفرمایان محترم وجود داشت و اگر کارفرمایی قصد داشت بیش از این مبلغ را واریز کند، باید از سیستم «برگه پرداخت» می‌گرفت و با مراجعه حضوری به بانک، واریز را انجام می داد.

گودرزی تصریح کرد: مبالغ حق بیمه بسیاری از مجموعه‌های بزرگ اقتصادی، بیش از ۵۰ میلیون تومان در ماه است و با توجه به اینکه پرداخت‌ها عموماً در پایان ماه اتفاق می‌افتد، حجم زیادی از مراجعه به بانک‌ها در روزهای پایانی هر ماه صورت می‌گرفت که بعضاً کارفرمایان از شلوغی و ازدحام بانک‌ها و معطلی برای پرداخت حق بیمه، ابراز نارضایتی می‌کردند.

مدیرکل تأمین اجتماعی لرستان ادامه داد: با پیگیری سازمان از طریق بانک مرکزی سقف ۵۰ میلیون تومان برای واریز از طریق درگاه سازمان به‌ طور کلی برداشته شد. به‌ این ترتیب در حال حاضر واریز حق بیمه به حساب سازمان از طریق درگاه اینترنتی سازمان، بدون مراجعه به بانک و با حجم نامحدود قابل انجام است.

وی تصریح کرد: در فرآیند جدید پرداخت، اگر واریزکننده شخص حقیقی است، واریز باید با ثبت کد ملی انجام شود و اگر هم واریزکننده شخص حقوقی باشد، به شناسه ملی شرکت نیاز خواهد بود اما نکته و موضوع مهم این است که بر اساس قوانین مبارزه با پولشویی، باید «کد ملی» یا «شناسه ملی» واریزکننده وجه مشخص باشد، یعنی اشخاص حقیقی برای واریز باید کد ملی مرتبط با کارت بانکی را در سامانه ثبت کنند. برای اشخاص حقوقی هم در حال حاضر بانک‌ها «کارت بانکی حقوقی» صادر می‌کنند و متقاضیان حقوقی می‌توانند با استفاده «شناسه ملی شرکت» و «شماره کارت حقوقی»، حق بیمه را پرداخت کنند.

گودرزی افزود: تا اعلام بعدی، کارفرمایان محترم می‌توانند در صورت تمایل به همان شیوه سابق هم پرداخت‌هایشان را انجام دهند و سیستم ما برای ما مدتی همچنان «برگه پرداخت» را صادر می‌کند اما بنا بر این است که مراجعه حضوری به بانک را به سمت صفر ببریم، در نتیجه در ماه‌های آتی و با اعلام قبلی به ذی‌نفعان، صدور این برگه متوقف خواهد شد.

مدیر کل تأمین اجتماعی لرستان گفت: بر اساس تغییرات صورت‌گرفته در درگاه اینترنتی پرداخت حق بیمه، پیش از انتقال کاربر به درگاه پرداخت، لازم است هویت شخص پرداخت‌کننده و کارتی که قصد پرداخت حق بیمه با آن را دارد، بررسی شود، پس از انتخاب درگاه پرداخت، کاربر به صفحه جدید اطلاعات پرداخت منتقل می‌شود.

وی بیان کرد: در صفحه جدید اطلاعات پرداخت، اگر کاربر قصد پرداخت با کارتی را داشته باشد که متعلق به فردی است که کد ملی وی به عنوان نام کاربری برای ورود به سامانه خدمات غیرحضوری استفاده شده، باید گزینه دریافت کد ملی از طریق کاربر جاری را انتخاب کند.

گودرزی اظهار کرد: همچنین چنانچه کد ملی مرتبط با نام کاربری استفاده‌شده برای ورود به سامانه با کد ملی کارتی که کاربر قصد پرداخت از طریق آن کارت را دارد، متفاوت باشد یعنی کاربر با کارتی که متعلق به کاربر نیست، قصد پرداخت داشته باشد، لازم است گزینه کد ملی منطبق با شماره کارت را انتخاب کرده و کد ملی مربوط به کارتی را که قصد پرداخت با آن را دارد، وارد کند.

وی گفت: در مورد اشخاص حقوقی نیز چنانچه کاربر قصد پرداخت با کارت حقوقی را داشته باشد، باید گزینه «شناسه ملی منطبق با شماره کارت» را انتخاب کند و در مرحله بعد، شناسه ملی منطبق با کارت مذکور را وارد کند. همچنین اگر کاربر از اتباع خارجی مقیم ایران باشد، باید کد اتباع منطبق با کد اتباع مرتبط با شماره کارتی را که قصد پرداخت با آن را دارد، در سامانه وارد کند.