لزوم حفظ اراضی ملی و حفظ حقوق بهره‌برداران

قاب خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در جلسه‌ای که به منظور بررسی و رسیدگی به اعتراض بهره‌برداران مبنی بر اعمال جریمه توسط منابع طبیعی تشکیل شد، عنوان کرد: متاسفانه در خصوص اراضی ملی ما با تعارض منافع مواجه هستیم.

به گزارش قاب خبر: سید عماد شاهرخی بیان کرد: اگر اراضی را ملی اعلام کنیم که باید بهره‌برداران را جریمه کنیم ، از طرفی طبق قانون این اراضی جزو اراضی ملی هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: باید راهکاری اندیشیده شود که نه بهره‌برداران و نه منابع طبیعی متحمل خسارت و ضرر شوند.
منابع طبیعی حق جریمه ندارد

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه عنوان کرد: خوشبختانه کمیسیون رفع تداخل مصوب کرده بند (م ) را که دولت آورده به تلفیق ببرد و این بند در کمیسیون تلفیق هم رای می‌آورد.

مهرداد ویسکرمی افزود: ما هم موضوعی را به این بند اضافه کرده‌ایم مبنی بر اینکه منابع طبیعی حق جریمه و معرفی به دادگاه ندارد.

وی خاطر نشان کرد: انتظار ما این است که قانون در جاهایی که پلاک‌ها در رفع تداخلات در دست بررسی است، اقدامی کند که نه کشاورز جریمه شود و نه به منابع طبیعی ضرری وارد شود.

نماینده مردم خرم‌آباد و چگنی گفت: باید روالی در استان داشته باشیم که طبق آن بهره‌برداران توسط منابع طبیعی جریمه نشوند.

تغییر کشت در اراضی ملی

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان نیز در این جلسه با بیان اینکه تا قبل از سال ۴۱ اراضی منابع طبیعی خصوصی بود، عنوان کرد: اما از سال ۴۱ با ملی شدن اراضی مشکلاتی پیش آمد، زیرا از یک طرف اراضی سند دارند و از طرفی اراضی ملی هستند.
میرزایی گفت: وقتی می‌گوییم اراضی ملی یعنی متعلق به دولت است و سند باید به دولت برگردد.

وی اظهار کرد: باید ساز و کاری طراحی شود که اراضی ملی که توسط بهره‌برداران به کشت محصولاتی چون گندم اختصاص پیدا کرده به کشت گیاهان دارویی که اقتصادی تر هم هستند اختصاص پیدا کند.

تأکید بر حفظ منابع طبیعی و اراضی کشاورزی

مدیر امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی لرستان نیز با اشاره‌ به اهمیت جایگاه منابع طبیعی اظهار کرد: منابع طبیعی برای ما مهم است ، چون پشتوانه کشاورزی است و کشاورزی برای ما مهم است چون امنیت غذایی را به دنبال دارد.

دریکوند گفت: امنیت غذایی هم امنیت ملی را به دنبال دارد ، بنابراین نه اراضی کشاورزی و نه منابع طبیعی هیچکدام نباید آسیب ببینند.