۱۷۰ هکتار از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی طعمه حریق شد

اختصاصی قاب خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه امسال ۱۴۶ هکتار از اراضی کشاورزی و ۲۴ هکتار از منابع طبیعی در آتش سوخت، گفت: تا کنون به اراضی کشاورزی استان ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و خسارت وارد شده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری قاب خبر: سید عماد شاهرخی بیان کرد: خسارت وارد شده به اراضی کشاورزی ۱۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان و خسارت وارد شده به منابع طبیعی ۷۰۰ میلیون تومان برآورد شده است.

شاهرخی با اشاره به طرح جهش تولید در دیمزارها، عنوان کرد: ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم تحت پوشش کشت قراردادی، کشت شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته با اجرای طرح جهش تولید دویست کیلو گرم افزایش عملکرد در هکتار داشتیم، امسال با توجه به توزیع و پراکنش مناسب بارندگی این رقم افزایش پیدا خواهد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه رتبه استان در طرح جهش تولید در سال زراعی جدید، ۳ است، گفت: در حالی که سال سال قبل یعنی ۱۴۰۰، رتبه استان از بین ۱۵ استان ۱۴ بود.

شاهرخی بیان کرد: سال زراعی ۱۴۰۰، ۷۳ دستگاه ادوات در طرح جهش تولید جذب شد، در حالی که سال گذشته این عدد به ۲۳۷ دستگاه یعنی حدود سه برابر افزایش پیدا کرد.

وی با اشاره به اینکه ما در ضریب مکانیزاسیون مشکل نداریم، عنوان کرد: مشکل ما درجه ضریب مکانیزاسیون است، ما باید به سمت کشاورزی حفاظتی برویم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره و تاکید بر بیمه محصولات کشاورزی، گفت: سطح اراضی بیمه شده را از ۱۵۰ هزار هکتار به ۱۸۰ هزار هکتار رساندیم، زیرا بیمه یک پشتوانه مطمئن است.

شاهرخی در بخش دیگری از صحبت هایش به افزایش سه برابری پرداخت غرامت به کشاورزان گریزی زد و گفت: سال گذشته ۲۲۰ میلیارد تومان بابت غرامت به کشاورزان پرداخت شد، در حالی که سال ۱۴۰۰، این رقم ۷۰ میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: برای عبور از کشاورزی سنتی باید ضریب دانش فنی را افزایش دهیم، گفت: راهکار افزایش ضریب دانش فنی انتقال یافته‌ها به مزارع کشاورزی است، یکپارچه سازی اراضی نیز در عبور از کشاورزی سنتی موثر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، بیان کرد: پنج ایستگاه پمپاژ که سال‌ها بلا تکلیف بودند تا پایان سال مالی تکمیل و به بهره‌برداری می‌رسد.

شاهرخی در بخش دیگری از صحبت هایش به احیا طرح های راکد نیز گریزی زد و گفت:  در صورت تامین تسهیلات ۳۵۰ میلیارد تومانی، ۱۷۰ طرح بالای ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی را در حوزه دام تکمیل می‌کنیم.

وی ادامه داد: سال گذشته ۵۳ طرح راکد احیا شد، امسال هم بنا داریم ۳۰ طرح را در حوزه کشاورزی احیا کنیم.

وی در خصوص رفع تداخلات اراضی نیز گفت: طبق مصوبه مجلس تا زمانی که پلاکی رفع تداخل نشده است، منابع طبیعی حق جریمه کشاورز را ندارد.

شاهرخی گفت: از ابتدای اجرای طرح رفع تداخل اراضی در استان یعنی سال ۹۴ تاکنون ۵۸۸ پلاک رفع تداخل شده است، از این تعداد ۳۲۹ پلاک مربوط به سال گذشته است.

شاهرخی با اشاره به برنامه‌ریزی‌های هفته جهاد‌کشاورزی در لرستان گفت: در هفته جهاد‌کشاورزی ۴۲ طرح کشاورزی با مجموع اعتبار ۱۴۲ میلیارد تومان به بهره‌برداری می‌رسند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: تولید روزانه مرغ در استان حدود۱۵۰ تن بوده در حالی که نیاز استان ۹۰ تن است، یعنی ۵۰ تا ۶٠ تن مازاد مصرف داریم.

صادق اسدالهی با اشاره به نوسان قیمت مرغ در استان، توضیح داد: سال گذشته با مردمی سازی یارانه‌ها، مزارع مرغ مادر دچار مشکل شد و از دهم تا بیستم اسفند تولید جوجه در کشور نداشتیم.

وی بیان کرد: با عدم تولید جوجه از دهم تا بیستم اسفند ماه پیش بینی می‌کردیم در حوزه تولید مرغ از بیست فروردین تا ١٠ اردیبهشت با نوسان مواجه باشیم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: ما در استان در حوزه تولید مرغ با مشکل مواجه نبودیم، به طوری که حتی یک روز بدون عرضه مرغ گرم نداشتیم، اما کاهش تولید مرغ در هفت استان همجوار به ما فشار وارد کرد.

اسدالهی اظهار کرد: تولید روزانه مرغ در استان ۱۵۰ تن است در حالی که نیاز استان حدود ۹۰ تن است، یعنی ۵۰ تا ۶۰ تن مازاد مصرف داریم.

وی با اشاره به اینکه ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان ارزش صنعت طیور استان است، گفت: ما در صنعت طیور باید تولید پایدار داشته باشیم و تحقق این امر مستلزم این است که قیمت تمام شده مرغ را برای مرغدار در نظر بگیریم.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه سهمیه استانی تولید گوشت مرغ استان سال گذشته، ۶۴ هزار تن مصوب شده بود، بیان کرد: اما سال گذشته ۷۴ هزار تن تولید داشتیم یعنی ۱۶ درصد بیشتر از عددی که مصوب شده بود.

اسدالهی گفت: سهمیه تولید گوشت قرمز نیز ۲۹ هزار تن بود در حالی که ۳۱ هزار تن یعنی ٧ درصد بیشتر از رقم مصوب شده، تولید کردیم.

وی بیان کرد: سهمیه تولید شیرخامی که برای استان مصوب شده بود، ۲۱۳ هزار تن بود در حالی که ما ۲۲۴ هزار تن یعنی پنج درصد بیشتر تولید کردیم.

اسدالهی گفت: سال گذشته اعتبارات عمرانی معاونت دام استان از یک میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰ به ۶ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه تاکنون ۱۱۰ هزار تن گندم خریداری شده‌است، گفت: این رقم نسبت به مدت ۱۴۰ درصد افزایش را نشان می دهد.

جهانبخش دولتشاه یکی از دغدغه‌های جهاد کشاورزی را افزایش ضریب مکانیزاسیون در اراضی کشاورزی دانست و افزود: چهار شهرستان دلفان، خرم‌آباد، کوهدشت و الیگودرز قطب تولید حبوبات هستند.

وی بیان کرد: اما متاسفانه حبوبات ما از جمله نخود و لوبیا به اسم دیگر استان‌ها عرضه می‌شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی لرستان با اشاره به اینکه تاکنون دو هزار تن خرید کاملینا داشته‌ایم، عنوان کرد: در حالی که سال گذشته ما خرید کاملینا نداشتیم.

دولتشاه، بیان کرد: تاکنون هم ۵۰۵ تن کلزا خریداری کردیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۸ درصد افزایش پیدا کرده است.