یک بام و دو هوای مدارس هیئت‌امنایی برای دریافت شهریه

باوجوداینکه مسئولان دریافت شهریه توسط مدارس هیئت‌امنایی را ممنوع اعلام کرده‌اند، اما  ظاهراً مدیران مدارس در لرستان از مدیران بالادستی خود تبعیت نمی‌کنند.

مادر یکی از دانش‌آموزان می‌گوید : با اینکه مسئولان می‌گویند مدارس هیئت‌امنایی حق دریافت شهریه ندارند اما مدیر مدرسه دختر من که هیئت‌امنایی است هر روز پیغام‌وپسغام که نرخ کمک‌هزینه فوق‌برنامه آموزشی یا همان شهریه را سریع پرداخت کنید.

مریم مریدی ادامه می‌دهد: راستش را بخواهید  همسر من  شغل آزاد دارد و وضع مالی‌مان تعریفی  ندارد و پرداخت مبلغ درخواستی که حدود ۸۰۰ هزار تومان است  باتوجه‌به هزینه سرویس و پوشاک واقعاً سخت است، مگر نمی‌گویند آموزش رایگان است پس این دیگر چه صیغه‌ای است.

فرزانه مدهنی مادر یکی از دانش‌آموزان هم پیام مدیر مدرسه پسرش را برای ما ارسال کرده است «سلام و احترام خدمت والدین محترم نرخ  کمک‌هزینه فوق‌برنامه آموزشی و پرورشی (شهریه) باتوجه‌به اینکه مدرسه…توسط فرمانداری بررسی و  رتبه یک اعلام شده لذا مبلغ کمک‌هزینه ۷۲۰ هزار تومان است که انتظار می‌رود والدین محترم هر چه سریع‌تر جهت پرداخت اقدام کنید». او می‌گوید: در مدرسه‌ای که هنوز رده‌های درس آن  شکل نگرفته و حتی بعضی درس‌ها معلم ندارند کلاس فوق‌برنامه چه معنایی دارد؟.

علی پاپی از دیگر شهروندان خرم‌آبادی با گلایه و انتقاد از مدارس هیئت‌امنایی می‌گوید این پیام مدرسه پسرم  برای پرداخت کمک‌هزینه یا همان  شهریه است «با سلام و عرض ادب خدمت اولیا محترم لطفاً نسبت به پرداخت شهریه اقدام کنید چون مدرسه  بزرگ است  و هزینه  دارد  اگر فقط پول  برگ A4،  مایع دستشویی، جارو و خاک‌اندازش را  حساب کنیم این شهریه  در برابر این هزینه‌ها رقمی نیست حالا خرج‌های دیگر بماند لطف کنید پرداخت  را به ما‌ه‌های  وسط سال یا آخر سال نیندازید». او ادامه می‌دهد: همین که نزدیک سال تحصیلی می‌شود مسئولان استانی و کشوری از ممنوعیت دریافت شهریه صحبت می‌کنند اما واقعیت در مدارس چیز دیگری است.

داستان ممنوعیت دریافت شهریه توسط مدارس هیئت‌امنایی هر سال و با شروع سال تحصیلی شروع می‌شود و تا شروع سال تحصیلی دیگر  به فراموشی سپرده می‌شود، هر سال هم آش همین آش است و کاسه همین کاسه‌.

مدیرکل شورا‌های آموزش‌وپرورش هادی عابدی، هم  ۱۹ تیرماه در مصاحبه‌ای گفته بود «مدارس هیئت‌امنایی حق برگزاری آزمون ورودی و دریافت شهریه را ندارند» اما متأسفانه برخی از مدارس هیئت‌امنایی در  لرستان  اولیا را مجبور به پرداخت شهریه می‌کنند و ظاهراً هم گوششان بدهکار این حرف‌ها نیست.

باتوجه‌به دغدغه و گلایه اولیا از دریافت شهریه توسط مدارس هیئت‌امنایی با حسن‌رضا تیموری رئیس اداره مشارکت‌های مردمی آموزش‌وپرورش لرستان گفت‌وگویی انجام داده‌ایم.

مدارس هیئت امنایی چیزی به عنوان شهریه نداریم

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی آموزش‌وپرورش لرستان با اشاره به اینکه در مدارس هیئت‌امنایی چیزی به‌عنوان شهریه نداریم و  برای اجرای برنامه‌های مصوب در هیچ مدرسه دولتی از جمله مدرسه هیئت‌امنایی مبلغی را دریافت نمی‌کنیم، می‌گوید: اگر مبلغی در شورای آموزش‌وپرورش شهرستان و منطقه مصوب می‌شود بابت اجرای فوق‌برنامه است که بر اساس قوانین، دانش‌آموزان به‌صورت کاملاً اختیاری می‌توانند در این برنامه‌ها شرکت کنند.

حسن‌رضا تیموری بیان می‌کند: فعلاً هم‌کلاس‌ها شروع نشده که بخواهند درخواست دریافت مبلغی از دانش‌آموزان داشته باشند.

او با اشاره به اینکه متأسفانه برخی از مدارس هیئت‌امنایی به نام کمک‌هزینه از دانش‌آموزان درخواست دریافت مبلغی می‌کنند، می‌گوید: هیچ مدیری حق ندارد دانش‌آموز را به‌خاطر شهریه و  یا کمک‌هزینه در تنگنا قرار بدهد و یا اجباری داشته باشد.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی آموزش‌وپرورش لرستان تأکید می‌کند: هر کدام از اولیای دانش‌آموزان نسبت به اعتراض کار مدرسه و  دریافت شهریه در هر شهرستان کارشناس مشارکت‌ها مراجعه کند ما پاسخگوی آنها خواهیم بود.

به نظر می‌رسد باتوجه‌به دغدغه اولیا دانش‌آموزان یک تیم نظارتی قوی در آموزش‌وپرورش استان برای مدارس هیئت‌امنایی فعال و این مدارس به طور مرتب مورد بازرسی قرار بگیرند.