پایان کابوس ۲۰ ساله ازنا – شازند؛ لبخند ایمنی به جاده مرگ
احداث جاده ازنا ــ شازند بهطول تقریبی ۷۵ کیلومتر در محدوده استانهای لرستان و مرکزی سال ۸۴ آغاز و با گذشت ۲۰ سال همچنان ناتمام باقی مانده و به یکی از رکورددارترین جاده های مرگبار تبدیل شده است. ۳۵ کیلومتر از جاده ازنا – شازند در محدوده استان لرستان سال های گذشته بدلیل بروز تصادفات مرگبار لقب “جاده مرگ” را توسط مردم و رانندگان گرفته است، بطوریکه سالانه ۱۰ ها نفر در اثر حوادث رانندگی در این مسیر جان خود را از دست داده اند.
با توجه به تخمین اینکه روزانه بیش از ۶ هزار تردد در جاده شازند – ازنا و بالعکس انجام می شود، چهارخطه کردن این محور مواصلاتی طی سال ها، مطالبه مردم و مسوولان لرستان بود، اما به دلیل اینکه ردیف اعتبار ملی نداشت و تخصیص اعتبار آن از محل استانی یا متفرقه صورت می گرفت، روند کندی داشت.
سال ۹۷ ردیف ملی این مسیر ابلاغ شد، اما تخصیص ها همچنان نیمه تمام و در حد اتمام طرح نبود، اما جاده مرگ معطل نماند و کار خود را می کرد، در این سال ها تصادف، مرگ مسافران، قطع عضو و ضایعات نخاعی بود که از بستر حادثه خیز ازنا – شازند به جامعه ارزانی شد.
بر اساس اعلام کارشناسان حدود ۳۰ درصد بار ترافیکی این محور مختص وسایل نقلیه سنگین است و زیرساخت و دو خطه بودن بخشی از مسیر با کاربری کنونی آنان منافات دارد و همین امر موجب بروز حوادث ناگوار می شود.
سال ۹۱ عملیات اجرایی چهار خطه شدن محور ازنا – شازند با هدف کاهش مسافت بین استانهای لرستان و اراک بهعنوان یک جاده ترانزیتی مطرح شد، اما تخصیص قطره چکانی اعتبار و حرکت لاک پشتی اجرای طرح، همچنان ادامه دارد و عبور از این مسیر همچنان با دلهره همراه است.
۹۵ ، سال خونین ازنا – شازند بود، قربانیان این مسیر ۲۲ نفر گزارش شد و نمایندگان استانهای مرکزی و لرستان نیز مهرماه همان سال با ارسال نامهای به رییس جمهور خواستار رسیدگی فوری به جاده مرگ شدند که در نامه نمایندگان ۲ استان عنوان شد “احداث جاده ازنا ــ شازند بهطول تقریبی ۷۲ کیلومتر در محدوده استانهای لرستان و مرکزی در سال ۸۴ آغاز شده، با گذشت ۱۰ سال همچنان ناتمام باقی مانده و با حدود ۷۱۰ کشته، رکورددار حوادث جادهای در استانهای یاد شده است”.
سال ۹۶ نیز ۱۲ نفر در این مسیر جان خود را از دست دادند که همین امر موجب شد مردادماه ۹۶ اهالی منطقه مسیر را به نشانه اعتراض ببندند، اما نامه نگاری بهارستان نشین ها و تجمعات مردمی هم کار چندانی از پیش نبرد، هرچند این طرح در سال ۹۷ ردیف ملی گرفت، اما ۹ کیلومتر پایانی این مسیر در محدوده لرستان همچنان در گیر و دار کمبود اعتبار، جان می گیرد.
ازنا – شازند در زمره مصوبات سفر ۱۴۰۰ رییس جمهور به لرستان هم قرار گرفت که یک هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای آن مصوب و قرار شد ۱۴۰۲ بهره برداری شود، اما بازهم خط پایان جاده مرگ فرا نرسید و از ۱۶ کیلومتر باقی مانده از مسیر ۳۵ کیلومتری تنها هفت کیلومتر از محور حد فاصل مومن آباد تا پل گنجه تعریض و زیربار ترافیک رفت.
در تازه ترین حادثه نیز، ۱۰ آبان ماه جاری نیز در یک برخورد خونین شاخ به شاخ خودروها، راننده پراید در دم جان باخت و سرنشینان خودروی مقابل با وضعیت نسبتا ناپایدار به مراکز درمانی منتقل شدند. طی ۲ دهه، ۲۶ کیلومتر از این جاده پرترافیک به ایستگاه تعریض و ساماندهی رسیده و تلاش برای ۹ کیلومتر مابقی در یک سال گذشته با توجه ویژه دولت و پیگیری استاندار لرستان مضاعف شد تا جایی که هوشنگ بازوند معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی خردادماه شخصا در محل پروژه حاضر شد و نسبت به تکمیل طرح در سال جاری قول مساعد داد.
در حالیکه آخرین وعده برای ختم به خیر شدن این جاده و بهسازی آن برای سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ بود، این اتفاق رخ نداد و تابستان امسال معاون وزیر راه و شهرسازی و سید سعید شاهرخی استاندار لرستان این وعده را برای شهریور یا پاییز امسال تکرار کردند.
معاون وزیر و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی اول خردادماه جاری در بازدید از این محور وعده جدیدی برای افتتاح داد و گفت: چهار خطه ازنا – شازند تا نیمه نخست امسال تکمیل و با تزریق اعتبارات لازم برای ۹ کیلومتر باقی مانده به بهرهبرداری خواهد رسید.
هوشنگ بازوند این مسیر را یکی از مهمترین محورهای مواصلاتی ایران برشمرد و ادامه داد: مطالبات پیمانکار پروژه ۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال است و در بازدید صورت گرفته قرار بر این شد، پیگیری های لازم از وزارتخانه برای پرداخت طلب پیمانکار و جذب اعتبارات مورد نیاز جهت ادامه کار انجام شود.
وی خاطرنشان کرد: مردم سالهاست منتظر بهرهبرداری و به اتمام رسیدن این پروژه و تکمیل آن هستند که تمام تلاش ما این است این مهم در وعده ای که داده شد، محقق گردد.
پس از این بازدید چهارخطه کردن محور مواصلاتی ازنا – شازند به عنوان مطالبه ۲۰ ساله مردم دنبال شد و افکار عمومی همچنان خواستار اجرا و اتمام این طرح بودند، حالا وعده ها به ثمر نشسته و قتلگاه ۹ کیلومتری نیز اصلاح شده است تا ایمنی در ۳۵ کیلومتر کل مسیر جاری شود.
به گفته مدیرکل راه و شهرسازی لرستان طول جاده ازنا به اراک ۷۰ کیلومتر بوده که ۳۵ کیلومتر آن در محدوده لرستان واقع شده است و در مجموع ۲۶ کیلومتر این مسیر قبلا مورد بهره برداری قرار گرفته بود.
عنایت الله میرزایی با اشاره به تاکید دولت و استاندار لرستان مبنی بر اتمام این طرح چندساله افزود: عملیات ۹ کیلومتر باقی مانده پس از سفر خردادماه معاون وزیر راه و شهرسازی با شدت و سرعت بیشتری دنبال شد و امروز به پایان رسید. عملیات احداث چهارخطه ازنا – اراک در محدوه لرستان موسوم به ازنا – شازند با تفویض به شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل، پایان یافته و پروژه به صورت تحویل موقت مورد بهره برداری قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: هم اکنون طرح های چهارخطه شهرستان ها به مرکز استان نیز وضعیت خوبی دارند و پس از اتمام دو قطعه در مسیر خرم آباد – کوهدشت و خرم آباد – نورآباد، عملیات ایمنی سازی نقاط پر حادثه و مسیرها پرتردد مهم از جمله محورهای جاده اربعین با تمرکز بیشتری دنبال خواهد شد.





ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰شما باید وارد سایت شوید تا بتوانید نظر دهید.