جولان سگ های بلاصاحب در خرم آباد

غذا دادن به سگ های بلاصاحب؛ کمک نیست، آسیب است!

یکی از معضلات کنونی خرم‌آباد وجود سگ‌های ولگرد در بسیاری از مناطق آن است که مشکلات زیادی را برای شهروندان ایجاد کرده است.

به گزارش قاب خبر: وجود سگ‌های بدون صاحب در شهر ایجاد آلودگی صوتی، ترس و وحشت در شهروندان و خطر حمله به آنها و از بین رفتن بهداشت محیط، ایمنی و امنیت شهر را به دنبال دارد و لازم است مسئولان راهکاری برای جمع‌آوری این حیوانات از سطح شهر داشته باشند. به گفته مسئولان شهری خرم‌آباد، طرح جمع‌آوری سگ‌های ولگرد روزانه توسط پیمانکار طرف قرارداد با سازمان مدیریت پسماند شهری در حال انجام است و سلامت شهروندان برای مدیریت شهری در اولویت است.

با این حال، هنوز تعداد زیادی سگ ولگرد در این شهر مشاهده می‌شوند که آسایش و آرامش خاطر را از شهروندان دور می‌کنند. مسئولان می‌گویند جمع‌آوری سگ‌های ولگرد پروسه‌ای سخت و زمان‌بر است که از عهده سازمان مدیریت پسماند شهرداری به‌تنهایی برنمی‌آید و لازم است سایر سازمان‌ها نیز در این زمینه همکاری کنند.

مزاحمت سگ‌های ولگرد

یکی از شهروندان می‌گوید: وجود سگ‌های ولگرد در مناطق شهری، علاوه بر این‌که باعث بر هم زدن آسایش شهروندان در ساعات شب و صبح زود می‌شود، خطر جانی برای فرزندانمان دارد.

وی بیان می‌کند: حیوانات ولگرد قطعا ناقل بیماری هستند و باعث می‌شوند محیط شهری از لحاظ بهداشتی در وضعیت نامناسبی قرار بگیرد. از طرف دیگر، در صورت حمله آنها به شهروندان، هیچ‌کدام از ارگان‌ها پاسخگو نخواهند بود.

وی ادامه می‌دهد: از دستگاه‌ها و سازمان‌های مدیریت شهری و بهداشت محیط شهر خرم‌آباد انتظار می‌رود به این موضوع و از همه مهم‌تر سلامت شهروندان بیشتر توجه کنند و با برنامه‌ریزی و شیوه‌های جمع‌آوری درست دیگر شاهد حضور این حیوانات در شهر نباشیم.

با دلهره از خانه بیرون می‌آییم

یکی دیگر از شهروندان اظهار می‌کند: وجود سگ‌های ولگرد در منطقه گلدشت شرقی در ساعات اول صبح و آخر شب عبور و مرور را برای زنان و کودکان سخت کرده است. ما همیشه با ترس و دلهره از خانه بیرون می‌آییم و تردد می‌کنیم.

وی می‌گوید: از طرف دیگر، بیمارستان گلدشت در این مسیر است و ترافیک زیادی دارد و وجود سگ‌های ولگرد در آن اصلا جلوه خوبی ندارد. این مساله حتی بر حضور شهروندان و سکونت در محله تاثیر گذاشته است. بسیاری از مستاجران این محله، به دلیل همین مشکل، دیگر حاضر به زندگی در آن نیستند.

وی ادامه می‌دهد: مسئولان از این موضوع آگاهند، اما نمی‌دانم چرا کاری انجام نمی‌دهند. این موضوع بارها از طریق رسانه‌های مختلف اطلاع‌رسانی شده است و مسئولان باید کاری کنند.

وجود سگ‌های ولگرد در پارک‌ها

شهروند دیگری به وجود سگ‌های ولگرد در فضاهای شهری و پارک‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: وجود سگ‌های ولگرد در پارک‌ها، علاوه بر این که برای کودکان خطرآفرین است، سلامت آنها را هم به خطر می‌اندازد. این سگ‌ها با وسایل بازی، صندلی‌ها و چمن تماس پیدا می‌کنند و موجب انتقال بیماری می‌شوند.

وی می‌افزاید: بسیاری از شهروندان – خودشان یا بچه‌هایشان – با وسایل بازی و ورزش در پارک‌ها سر و کار دارند و بدن و دست آنها به این وسایل می‌خورد و باعث انتقال بیماری از سگ به انسان می‌شود. همین باعث ایجاد مشکلات بیشتری برای خانواده‌ها و صرف وقت و هزینه زیاد برای درمان می‌شود؛ موضوعی که در صورت پیگیری نیز قطعا هیچ‌کدام از سازمان‌های متولی مسئولیت آن را نخواهند پذیرفت.

زنده گیری؛ بهترین روش

یک کارشناس اظهار می کند: تعدادی از سگ‌های ولگرد از روستاهای اطراف به شهر می‌آیند. بعضی از آنها هم متعلق به افرادی هستند که سگ را به صورت مقطعی نگهداری و بعد به دلیل شرایط سخت یا هزینه‌بر بودن این کار، آن را در خیابان رها می‌کنند. تعدادی از سگ‌ها هم به عشایر تعلق دارند.

سجاد بهرامی می افزاید: یکی از بهترین روش‌هایی که می‌توان برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد استفاده کرد، زنده‌گیری آنهاست که در این روش به حیوان آسیبی وارد نمی‌شود.

وی ادامه می دهد: سازمان مدیریت پسماند با یک شرکت قراردادی را برای جمع‌آوری سگ‌های ولگرد منعقد نماید و مسئولیت جمع‌آوری آنها از محیط شهری با نظارت سازمان مدیریت پسماند بر عهده شرکت باشد.

وی ادامه می دهد: جمع‌آوری سگ‌های ولگرد باید به طور جدی در دستور کار قرار گیرد تا مشکل ریشه‌کن شود. هرچند نسل سگ‌ها را نمی‌توان منقرض کرد، اما می‌توان وجود سگ‌های ولگرد را در شهر مدیریت و کنترل کرد.

وی می‌افزاید: لازم است شهروندان و رسانه‌ها به منظور آموزش و فرهنگ‌سازی همراه باشند.

غذا دادن به سگ ها کمک نیست

یک فعال محیط ‌زیست در خصوص غذا دادن به حیوانات خیابانی، می گوید: سگ و گربه به‌علت هوش و توانایی بالایی که دارند، مخصوصا سگ‌‌ها که می‌توانند گله تشکیل بدهند و خصلت‌های خودشان را دوباره زنده کنند، وقتی جمعیت‌شان افزایش پیدا می‌کند‌، چون صاحب دیگری ندارند مجبور می‌شوند بخش زیادی از غذای‌شان را از محیط اطراف تأمین کنند‌، بنابراین دوباره با پدیدار شدن خوی شکارگری، وارد اکوسیستم شده و شروع به شکار هر نوع پرنده و جونده و پستانداران بزرگ می‌کنند و گله‌ای به زیستگاه‌های در خطر انقراض ما حمله کرده و چرخه‌ طبیعت را بر‌هم می‌زنند.

جواد یعقوب‌زاده می افزاید: غذا دادن به حیوانات به‌هیچ‌وجه کمک به آنها یا اکوسیستم نیست، مسأله‌ مهمی که در این مورد به‌دست فراموشی سپرده شده و باید به آن توجه کنیم، بلایی است که سر حیوانات خیابانی به‌خصوص سگ‌ها می‌آید. اینها موجوداتی هستند که جدا از بحث تغذیه، از لحاظ عاطفی و روحی نیاز به داشتن صاحب دارند.

وی تصریح می کند: سگ بی‌صاحب از نظر روحی بیمار است و مدام باید دنبال غذا باشد و در این راه گرسنگی و حتی شکنجه و زد و خورد توسط دگر‌آزار یا حیوان‌آزار را باید تحمل کند زیرا این سگ‌ها به انسان اعتماد می‌کنند و مانند حیوانات وحشی فرار نمی‌کنند.

یعقوب زاده می گوید: بنابراین زیاد شدن این نوع از حیوانات یعنی تکثیر درد و تکثیر سیر‌باطل. پس در واقع ما با غذا دادن به این حیوانات کمک نمی‎کنیم بلکه درد و رنج را گسترش می‌دهیم. شاید در ظاهر نیت افراد درست باشد اما عاطفه‌ای که همراه با ناآگاهی است به مراتب کار را برای ما سخت‌تر می‌کند و عواقب سخت‌تر و تاسف‌برانگیزتری همچون زخمی یا فوت شدن بر اثر حمله‌ سگ‌های خیابانی ‌است که این روزها بیشتر شاهد آن هستیم.

راهکار مقابله با این سیکل معیوب

یعقوب زاده عنوان می کند: در مورد راهکار ما با دو بخش اساسی روبه‌رو هستیم؛ در بخش اول فرهنگ‌سازی و آموزش که با ایجاد تعادل و صحبت کردن بدون استفاده از ادبیات غلطی که بین موافقان و مخالفان این قضیه وجود دارد و اتهام‌زدن به یکدیگر و جنگ و دعوا با این مسأله برخورد کنیم.

وی ادامه می دهد: در بخش اجرا می‌توانیم قانونی را تصویب کنیم مانند بعضی از کشورها که غذا دادن به حیوانات خیابانی جریمه سنگین دارد، حکم بازدارندگی داشته باشد.

این فعال محیط زیست بیان می کند: راهکار دیگر با توجه به شرایط هر منطقه و تعداد این حیوانات مسأله عقیم‌سازی که هزینه بالایی هم دارد و در نهایت بردن به مکان‌هایی مانند پناهگاه و خارج کردن از طبیعت و نگهداری از آنها‌ست که در بعضی از کشورها بعد از مدتی نگهداری و بالا رفتن تعداد و هزینه‌، فراخوان عمومی برای پذیرش می‌دهند و در صورت قبول نکردن، حیوان را معدوم و مرگی شیرین برای آن رقم می‌زنند که من به‌شخصه این راهکارها را توصیه نمی‌کنم مگر بعد از بررسی کامل شرایط و تعداد حیوانات هر منطقه.

تایید تعداد زیاد سگ های بلاصاحب در شهر

شهردار خرم آباد با تایید وجود سگ های بلاصاحب در سطح شهر، می گوید: زاد و ولد، کوچ عشایر و هجوم از روستاها به شهر برای پیدا کردن غذا، عامل افزایش تعداد سگ‌ها در سطح شهر خرم‌آباد هستند.
سعید فتوحی می افزاید: از طرفی غذا دادن به سگ های بلاصاحب در کوچه و خیابان نیز باعث شده تا این سگ ها در همان محله ها پرسه بزنند و منتظر غذا باشند.
وی ادامه می دهد: همین موضوع سبب مشکلاتی برای شهرداری و شهر شده است.

عدم کسب نتیجه مطلوب از زنده گیری سگ ها
شهردار خرم آباد در بخش دیگری از صحبت هایش به وظیفه کارگروه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب اشاره و بیان می کند: طبق شیوه‌نامه، عقیم‌سازی سگ‌های بلاصاحب بر عهده دامپزشکی است که از تعهدات خود سر باز می‌زند.

وی می افزاید: متاسفانه شهرداری خرم‌آباد به تنهایی مبادرت به زنده‌گیری و نگهداری سگ‌ها می‌کند.

فتوحی ادامه می دهد: واحد ۵ نفره زنده‌گیری سگ‌های بلاصاحب در شهرداری خرم‌آباد روزانه در حال فعالیت است علیرغم صرف وقت و هزینه؛ به دلیل حجم بالای کارنتیجه مطلوب و دلخواهی تاکنون کسب نشده است.

اقدامات شهرداری

فتوحی در بخش دیگری از صحبت هایش به اقدامات شهرداری برای مقابله با جولان سگ‌های بلاصاحب اشاره و بیان می کند: شهرداری قبلا برای زنده‌گیری هر سگ ۵۰ هزار تومان پرداخت می‌کرد اما طی قرارداد منعقد شده با پیمانکار جدید این مبلغ به ۱۵۰ هزار تومان به ازای هر سگ افزایش یافته است تا جمع آوری سگ های بلاصاحب با سرعت بیشتری انجام و به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.
شهردار خرم آباد تصریح می کند: انتظار بر این است سایر ادارات عضو کارگروه در جهت رفع هر چه سریعتر این مشکل پای کار بیایند و شهرداری را کمک نمایند.

دلایل افزایش تعداد سگ های بلاصاحب

مدیرکل دامپزشکی لرستان به علل افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب در سطح استان اشاره می کند و می گوید: دو بار زاد و ولد در طول سال و تولد تعداد توله‌های زیاد، در مسیر عشایر کوچ‌رو بودن استان، سوءاستفاده برخی افراد برای توله‌گیری و تجارت کثیف در این حوزه از علل مهم افزایش تعداد سگ‌های بلاصاحب هستند.

مصطفی زبردست می افزاید: شهروندان با غذا دادن باعث می‌شوند این سگ‌ها احساس امنیت کنند و در سطح شهرها بمانند و تعداد آن‌ها بیشتر شود.

وی ادامه می دهد: پناهگاه و احداث سرپناه و تجهیز آن بر عهده شهرداری است و باید ضدعفونی، سم‌پاشی و عقیم‌سازی سگ های بلاصاحب را انجام دهد.

دامپزشکی وظیفه نظارت دارد

مدیرکل دامپزشکی لرستان اظهار می کند: شهرداری بایستی با یک تکنسین و جراح متخصص و یک مسئول فنی قرارداد منعقد کند تا اقدامات بهداشتی و درمانی را بر عهده بگیرند.

زبردست تصریح می کند: نقش دامپزشکی در کارگروه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب نظارتی است و هیچ مسئولیت اجرایی در کارگروه ساماندهی سگ‌های بلاصاحب ندارد.

وی می افزاید: با توجه به کمک‌کاری شهرداری خرم‌آباد در بحث استخدام تکنسین و مسئول فنی، دامپزشکی سم‌پاشی و ضدعفونی محل نگهداری این سگ‌ها را انجام می‌دهد.