تشریح برنامه‌های دهه ترویج و توسعه معارف نماز در لرستان

مدیر ستاد اقامه نماز استان لرستان گفت: در استقبال از رویکرد جهاد تبیین، ستاد اقامه نماز از ۲۱ تا ۳۰ مرداد را با عنوان «دهه فرهنگی ترویج معارف نماز» اعلام کرده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری قاب خبر: حجت الاسلام محمد جواد چراغی با اشاره به اینکه در این دهه برنامه های متعددی در حوزه های آموزشی، فرهنگی، نظارتی و… برگزار می شود، بیان کرد: برگزاری دوره آموزشی مدیریت مسجد، برگزاری مسابقه کتابخوانی نماز، تجلیل از اقشار و گروه‌های موثر در مساجد، برگزاری دوره های آموزشی برای دانش آموزان فرمانده پایگاه مدارس ، برگزاری دوره های آموزشی برای مربیان، معلمان و مدیران مدارس هیات امنایی و غیرانتفاعی و… از مهمترین برنامه‌ها و فعالیت‌های برگزار شده و یا در حال برگزاری در دهه فرهنگی ترویج معارف نماز است.

وی ادامه داد: تجهیز کتابخانه های مدارس دولتی، غیرانتفاعی و مساجد، اهدای کتب تخصصی نماز با ۵۰ درصد تخفیف به کانون‌های متقاضی فرهنگی هنری مساجد، مدارس دولتی و غیر انتفاعی، تقدیر از مکبرین و موذنین مساجد و ادارات و… از دیگر برنامه‌های دهه فرهنگی ترویج معارف نماز است.

مدیر ستاد اقامه نماز استان لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع ایام اربعین و مراسم پیاده روی نیز گریزی زد و گفت: در این ایام بحث نظارت از مواکب و مساجد بین راهی یکی از برنامه‌های در دست اقدام ستاد اقامه نماز استان است.

وی ادامه داد: در این بازدیدها و نظارت ها نمایندگانی از دانشگاه علوم پزشکی، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پایانه‌های مسافربری، حمل و نقل جاده‌ای، شرکت نفت و… حضور دارند.

حجت الاسلام چراغی تصریح کرد:  هدف از این بازدیدها ، شناسایی نقایص و کمبودها و تلاش برای رفع آنها انجام می‌گیرد.

مدیر ستاد اقامه نماز لرستان اظهار کرد: بنا به گفته کارشناس میراث فرهنگی در این ایام بالغ بر یک میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز مساجد و سرویس های بهداشتی بین راهی هزینه شده است.

حجت الاسلام چراغی در بخش دیگری از صحبت هایش ضمن اشاره به ۳۱ مرداد سالروز مساجد، گفت: ۲۱ اوت هر سال (برابر با ۳۱ مرداد) ، روز جهانی مسجد نامگذاری شده است.

وی با اشاره به اینکه در سال ۱۳۴۸ در چنین روزی مسجدالاقصی که قبله اول مسلمین جهان است توسط صهیونیست ها به آتش کشیده شد، بیان کرد: در اجلاس وزیران امور خارجه کشورهای اسلامی تهران ، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ایران به خاطر حفظ ، نگهداری و حرمت مساجد، به این اجلاس پیشنهاد کرد تا سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط اسرائیل به عنوان روز جهانی مساجد تعیین شود که مورد پذیرش قرار گرفت.

مدیر ستاد اقامه نماز لرستان تصریح کرد: هدف این است که به موضوعات و کارکردهای مساجد توجه شود، کارکرد مسجد فقط اموزشی نیست بلکه مسجد یک پایگاه رسانه ای با کارکردهای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، آموزشی و… است و در صورتی که این کارکردها فعال شوند شاهد حضور فعال و پرشور مردم در این اماکن خواهیم بود.

وی در بخش دیگری از صحبت هایش به موضوع خلوتی برخی از مساجد نیز گریزی زد و گفت: برخی از مساجد در محلاتی احداث شده اند که بار جمعیتی زیادی ندارند و یا در یک محله چندین مسجد احداث شده است و همین باعث می شود تا نماز جماعت در این مساجد با حضور کمرنگ مردم برگزار شود.

حجت الاسلام چراغی اظهار کرد: موضوع دیگر بحث احداث مسجد در حاشیه ها است که نمونه بارز این موضوع احداث مسجد در مسکن مهر است که مردم راه دسترسی آسانی به مسجد ندارند و همین امر باعث می شود تا تنها در ایام خاص همچون ماه رمضان و یا محرم و صفر از این مساجد استقبال شود.

وی گفت: برای موضوع خلوتی مساجد باید کارهای مدون صورت گیرد و با ریشه یابی مشکلات، درصدد رفع آنها و ایجاد جذابیت های لازم برای حضور مردم و جوانان در مساجد اقدامات لازم صورت گیرد.