بیش از یک هزار طرح صنعتی در لرستان در دست احداث

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت لرستان گفت: یک هزار و ۱۵۵ طرح صنعتی در لرستان در حال احداث است که بین ۲۰ تا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

به گزارش قاب خبر: بهمن جعفری  در نشست فعالان اقتصادی در بروجرد، اظهار کرد: یک هزار و‌۱۱۵ طرح صنعتی در لرستان در حال احداث است که بین ۲۰ تا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.

وی ادامه داد:  ۸۶۶ واحد ۲۰ درصد، ۷۸ واحد بین ۲۰ تا ۴۰ پیشرفت فیزیکی دارند، ۶۷ واحد بین ۴۰ تا ۶۰ درصد، ۱۰۶ واحد بین ۶۰ تا ۸۰ درصد، ۳۸ واحد بین ۸۱ تا ۹۹ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که با بهره‌برداری از اینها بیش از ۲۹ هزار و ۴۷۷ شغل ایجاد می‌شود.

مدیرکل صمت لرستان گفت: در لرستان یک هزار و ۳۹۷ واحد صنعتی داریم  که  یک هزار و ۶۸ تا فعال و نیمه فعال و ۳۲۹ تا راکد که ۲۳۰ واحد غیر قابل احیا هستند.

جعفری گفت: شهرستان بروجرد با دارا بودن ۴۴۵ واحد صنعتی بیشترین صنایع لرستان را دارد.

وی افزود: در لرستان ۲۶۹ واحد شیمیایی، ۲۱۸ واحد غذایی، ۱۶۸ واحد فلزی، ۵۷۸ واحد معدنی، ۱۶۴ نساجی فعالیت دارند.

وی با اشاره به ۱۷ طرح پیشران اقتصادی در لرستان، تصریح کرد: از این تعداد طرح، ۱۱ طرح ایجادی و ۶ طرح توسعه‌ای است که میزان اشتغال این طرح‌ها ۵ هزار و ۹۶۶ نفر است و بیش از ۲۷ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

مدیر کل صنعت، معدن و تجارت لرستان با اشاره به فعالیت معادن، گفت: چهار گواهی کشف معدن و ۱۹ پروانه اکتشاف در لرستان صادر شده است، در حال حاضر ۱۴۷ معدن فعال و ۳۳ معدن غیرفعال است که میزان استخراج این معادن ۶ هزار و ۴۰۰ تن است که میزان حقوق دولتی وصول شده ۶۹۸ میلیارد ریال و میزان اشتغال ۲ هزار و ۲۱ نفر است.
جعفری افزود: در حوزه صنفی نیز ۷۶ هزار واحد صنفی وجود دارد که ۱۰ هزار واحد فاقد پروانه هستند و اشتغال این واحدها ۱۹۰ هزار نفر است.

وی بیان کرد: بخشی از تولیدات به ۵۸ کشور صادر می‌شود.در دولت سیزدهم برای ۲۳۶ واحد تولیدی پروانه صادر شد، پنج پروژه‌ بزرگ صنعتی نیمه تمام در دولت سیزدهم تکمیل و به بهره‌برداری رسیده که برای این پروژه‌ها ۹ هزار و ۶۰۰ میلیارد ریال هزینه شده است.
مدیر کل صمت لرستان گفت: در دولت سیزدهم ۴۰۰ میلیارد تومان برای طرح توسعه داروسازی بروجرد، ۱۰۰ میلیارد تومان برای کارخانه شیرخشک، ۱۰۰ میلیارد تومان برای طرح توسعه فولاد پاسارگارد، ۳۰۰ میلیارد تومان هم برای آرابرد، ۶۰ میلیارد تومان هم برای راه‌اندازی کارخانه اتانول طبی لرستان تسهیلات واریز شده است.

جعفری افزود: در دولت سیزدهم ۱۱ طرح اثرگذار و پیشران اقتصادی با هزینه ۱۳۰ هزار میلیارد ریال انجام شده که هشت هزار میلیارد تومان برای طرح فروآلیاژ الیگودرز، ۱۰ هزار میلیارد ریال برای استیل کورد، ۷۰۰ میلیارد ریال برای ماشین‌سازی لرستان، سه هزار میلیارد ریال طرح کاغذ از سنگ، ۱۰ هزار میلیارد ریال برای صنایع غذایی گهر ، ۴۹۷ میلیارد ریال برای طرح توسعه صبا ظرف، یک‌هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال برای لوازم خانگی سیوان، اختصاص داده شده است.

جعفری گفت: در دولت سیزدهم ۳۲ واحد تولیدی راکد در لرستان احیا شد که با راه‌اندازی مجدد این واحدها زمینه اشتغال برای یک‌هزار و ۱۲ نفر فراهم شده که ۵ هزار  ۶۲۲ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری برای احیای این واحدها هزینه شده است.