ادامه بلاتکلیفی برای سد معشوره

اختصاصی قاب خبر: مردم لرستان خسته از وعده‌های سر خرمن دولت‌ها برای احداث سد معشوره، خواهان تسریع در روند رسیدگی به این پروژه هستند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری قاب خبر: سد معشوره یکی از ده‌ها پروژه‌ای است که در استان لرستان به «آینه دق» تبدیل شده و با گذشت بیش از یک دهه، همچنان بلاتکلیف مانده است.

حکایت این پروژه‌های نیمه‌تمام، به موضوعی تکراری و فرسایشی تبدیل شده که دیگر قلم زدن در مورد آنها از حوصله اهالی رسانه و مردم خارج است اما سد معشوره برای مردم لرستان یک موضوع حیاتی است که نمی‌توان به سادگی از کنار آن گذشت‌؛ چرا که ۵۰ هزار هکتار از اراضی استان را تحت پوشش قرار می‌دهد و برای ۱۵ هزار نفر اشتغالزایی ایجاد می‌کند.

سالهاست که دولت‌ها یکی پس از دیگری اجرای این سد را وعده می‌دهند اما در نهایت تمام وعده‌ها در حد شعار و روی کاغذ باقی می‌ماند چون مافیای آب قصد ندارد پای خود را از گلوی لرستان بردارد.

سال ۹۲ که کلنگ سدمعشوره به زمین زده شد قرار بود این پروژه با هدف کنترل و مدیریت سیلاب، اشتغالزایی، توسعه گردشگری و تأمین آب مورد نیاز ۳۶ هزار هکتار از اراضی پایین دست اجرا شود اما امروز می‌بینیم که نمایندگان خوزستان با زیاده‌خواهی، در مقابل این مطالبه به حق مردم لرستان ایستاده‌اند و با نفوذی که در سطح کلان دارند مانع احداث این سد می‌شوند.

متأسفانه سکوت و بی‌کفایتی برخی مسئولان لرستان طی سال‌های گذشته سبب شده که استانهای مجاور همواره چشم طمع به منابع آبی لرستان داشته باشند و در این زمینه هیچ حقی برای لرستان قائل نباشند؛ تا جاییکه امروز می‌بینیم سهم لرستان به‌عنوان سومین استان پربارش کشور از منابع آبی خود کمتر از یک درصد است.
همچنین عدم سدسازی کافی در لرستان به خروج سالانه ۱۲ میلیارد متر مکعب روانآب از این استان منجر می‌شود ضمن اینکه میانگین زمین‌های آبی استان هم کمتر از میانگین کشوری است.

شکایت از وزارت نیرو

اخیراً با شکایت حجت‌الاسلام مبلغی، نماینده کوهدشت و رومشکان از وزارت نیرو، موضوع معشوره بار دیگر بر سر زبانها افتاد؛ وی در این رابطه به خبرنگاران گفت: به دلیل تخلفات شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران شکایتی علیه وزارت نیرو تنظیم و به کمیسیون اصل ۹۰ ارسال شد تا از این طریق تخلفات انجام گرفته پیگیری شود.

وی افزود: از مهم‌ترین تخلفاتی که می‌توان به آن اشاره کرد ترک فعل و تخلفات صورت گرفته در خصوص سد «معشوره» بوده است چرا که در سال ۱۴۰۰ در پی سفر رئیس جمهوری و دستور معاون اول رئیس جمهور مقرر شد برای پیشگیری از سیلاب‌های خسارت بار و تأمین آب کشاورزی منطقه اقدامات لازم و قراردادهایی در این رابطه منعقد شود اما وزارت نیرو سهل انگاری می‌کند.

نماینده مردم کوهدشت و رومشکان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: متأسفانه وزارت نیرو به هیچکدام از تعهدات خود در خصوص احداث سد «معشوره» عمل نکرده است و تاکنون چیزی جز وعده از این وزارتخانه ندیده‌ایم، بنابراین همین کم کاری باعث شد تا شکایت خود را نسبت به اغماض وزارت نیرو تنظیم کنم و آن را به کمیسیون اصل ۹۰ ارائه دهم که امیدوارم با این اتفاق اقدامات لازم برای احداث سد «معشوره» انجام گیرد.

وی با اشاره به نقس سد «معشوره» در پیشگیری از سیلاب‌ها، تصریح کرد: خسارت‌هایی که در سیل ۹۸ برای استان‌های لرستان و خوزستان ایجاد شد به دلیل نبود سد معشوره اتفاق افتاد، اما این موضوع هم نتوانست وزارت نیرو را قانع کند تا اعتبار لازم را برای اتمام سد معشوره تخصیص دهد؛ اگر قرار نیست این سد ساخته شود صراحتاً به مردم اعلام کنند.

حجت‌الاسلام مبلغی تصریح کرد: واقعیت این است که وزارت نیرو کارشکنی می‌کند اگر بنا بود کاری انجام بگیرد چرا پس از ۲ سال هنوز قرارداد اصلی احداث سد منعقد نشده؛ متاسفانه متولیان امر با بهانه‌های واهی می‌خواهند زمان بخرند تا کار را عقب بیاندازند.

وی بیان کرد: بعد از ۱۵ سال و سه بار مطالعه هنوز هم مطالعات فاز یک را بهانه می‌کنند که این کار مصداق وقت کشی و ترک فعل است؛ سدی که با ۲ هزار میلیارد ساخته می‌شد حالا با ۳۰ هزار میلیارد هم ساخته نمی‌شود؛ چه کسی پاسخگوی این خسارت است.

اعتبارات قطره‌چکانی برای سدسازی در لرستان

حجت الاسلام سید احمدرضا شاهرخی، نماینده ولی فقیه در لرستان نیز با انتقاد از عدم آغاز سد «معشوره» اظهار داشت: این اعتبارات قطره چکانی که برای سدسازی‌ به لرستان داده می‌شود راه به جایی نمی‌برد، قرار نبود سد «معشوره» تا این حد به تأخیر بیفتد؛ در حال حاضر وضعیت لرستان به گونه‌ای است که در زمستان، گرفتار سیل و در تابستان گرفتار کمبود آب می‌شود.

نماینده ولی فقیه در لرستان ادامه داد: مردم استان ما از وزارت نیرو گلایه دارند، ما تنها استانی هستیم که آب مرکز آن از طریق چشمه‌ها تأمین می‌شود که در فصل بارندگی آب برخی از این چشمه‌ها گل آلود می‌شود و انتظار داریم که این مشکلات حل شوند.

حجت الاسلام شاهرخی با اشاره به مکاتبه با دفتر ریاست جمهوری گفت: در این مکاتبه یادآوری کردیم که ما هم حمایت می‌کنیم و هم پیگیری قول‌های بر زمین مانده را دنبال می‌کنیم که در این راستا هنوز قول‌هایی که در مورد سد «معشوره» چه در سفر ریاست قوه قضائیه و چه در مصوبات سفر ریاست جمهوری در دهم فروردین ماه ۱۴۰۰ و ۱۹ آذر ۱۴۰۰ داده‌اید بر زمین باقی مانده است.

البته برخی از نمایندگان لرستان از جمله «مرتضی محمودوند» و «مهرداد ویسکرمی» در رابطه با احداث سد معشوره ابراز امیدواری کرده‌اند و معتقدند که تا پایان دولت سیزدهم این سد به اتمام می‌رسد.

۴۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل بدنه سد معشوره نیاز است

محمودوند اعلام کرده که در پی تعلل وزارت نیرو، پیشنهاد استیضاح وزیر نیرو را ثبت کرده که در همان ساعت اول بارگذاری، ۱۸ نفر از نمایندگان غیر لرستانی آن را امضا کردند؛ در نتیجه وزیر نیرو برای مذاکره پیش‌قدم شده و حتی حکم عزل مدیر ارشدی که در وزارتخانه دستور به تعطیلی سد معشوره داده بود را هم صادر کرده است.

ویسکرمی نیز در آخرین مصاحبه خود گفته مطالعات سد معشوره به اتمام رسیده و «فرازبند»، «جاده‌ای دسترسی» و فرایند «تملک اراضی اطراف سد» در حال انجام است؛ طبق مطالعات جدید ظرفیت معشوره یک میلیارد مترمکعب است و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز است تا بدنه سد تکمیل شود که طبق وعده دولت این کار انجام خواهد شد.

استاندار لرستان هم در آخرین نشست خبری خود با بیان اینکه آینده را روشن می‌بینیم، اظهار کرد: سد معشوره در پنج ماه گذشته ۴ تا پنج درصد پیشرفت فیزیکی داشته، فعلا همه چیز روی کاغذ خوب است اما تا عمل فاصله زیادی داریم؛ قرار شده ۹۰ درصد اعتبارات معشوره به صورت تهاتری از فروش نفت تأمین شود ولی باید در نظر بگیریم که شرایط کشور مناسب نیست.

وی همچنین با اشاره به اهمیت سد معشوره برای لرستان، تصریح کرد: این سد یک میلیون و ۵۰۰ نفر از لرستانی‌ها را تحت پوشش قرار می‌دهد، حجم آب آن بالای ۹۰۰ میلیون مترمکعب است و ۵۰ هزار هکتار از زمین های کوهدشت و چگنی را در بر می‌گیرد ضمن اینکه حدود ۱۵ هزار اشتغالزایی ایجاد می‌کند لذا هر مسئولی در لرستان موظف است این موضوع را پیگیری کند.

اظهارات ضد و نقیض مسئولان لرستان در رابطه با سد معشوره مردم را به این نتیجه می‌رساند که نباید منتظر گشایشی در آینده نزدیک باشند؛ به هر حال گوش مردم از وعده‌های این چنینی پر است و تجربه هم ثابت کرده که خیلی نباید به این وعده‌‌ها دلخوش بود چرا که ده‌ها پروژه نیمه تمام در لرستان وجود دارد که عمر آنها به بالای ۱۵ سال رسیده و هنوز هم بلاتکلیف مانده‌اند چراکه لرستان گورستان پروژه‌های راکد است.

در پایان باید بدانیم که سد معشوره سنگ محکی بود که عیار مدیران لرستانی را به خوبی مشخص کرد و نشان داد که با وجود چنین مدیرانی تا پیشرفت و توسعه راهی طولانی در پیش داریم و لرستان همچنان قربانی بازی‌های سیاسی و زیاده‌خواهی استان‌هایی خواهد بود که از قدرت و نفوذ بالایی در کشور برخوردارند.