اجرای طرح جهاد آبرسانی به ۱۰ هزار روستا

طرح جهاد آبرسانی در ابتدا مقرر بود برای ۱۰ هزار روستا عملیاتی شود که قرارداد اجرایی آن با قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) برای هفت هزار روستا عملیاتی شد.

اکنون این ۱۰ هزار روستا به ۱۶ هزار روستا هدف‌گذاری شده تا بخش بیشتری از مردم روستایی و مناطق محروم از آب سالم و پایدار برخوردار شوند.

بیش از ۲ هزار روستا تا کنون از محل قرارداد محرومیت‌زدایی، خیران آب‌رسان و طرح‌های ملی آبرسانی شده‌اند. پیشرفت کار در برخی روستاها به بالای ۷۰ درصد رسیده و به‌زودی مرحله دوم کار در این روستاها انجام می‌شود.

مدیرعامل شرکت مهندسی آبفای کشور در این زمینه اظهار کرد: آبرسانی به ۵۰۰۰ روستای کشور در سال ۱۴۰۲ تکمیل شده است.

هاشم امینی بیان کرد: طرح جهاد آبرسانی از پروژه‌های ویژه وزارت نیرو و تسریع در اتمام آن از تأکیدهای مهم رئیس‌جمهوری برای تأمین پایدار آب شرب و بهداشت روستاهای کشور است.

وی تصریح کرد: در فاز اول این طرح تا به امروز ۱۰ هزار روستای دارای تنش آبی شناسایی شده که نزدیک به ۵۰ درصد آنها یعنی ۵۰۰۰ روستا از نعمت آب شرب بهره‌مند شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برای این طرح در فاز اول اعتباری معادل ۵۰ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، ادامه داد: اعتباری که تا کنون برای این طرح به تصویب رسیده ۲۲ هزار میلیارد تومان بوده که ۱۶ هزار میلیارد از این اعتبار تخصیص‌یافته و هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در بخش دیگری از صحبت هایش به  پیشرفت فیزیکی ۴۶ درصدی این طرح گریزی زد و گفت: مشارکت خیرین در طرح جهاد آبرسانی قابل‌توجه بوده، به صورتی که احداث تأسیسات آبرسانی ۶۳۱ روستا از ۵ هزار روستای یادشده توسط خیرین انجام شده است.

امینی با بیان اینکه مجمع خیرین آب‌رسان در ۱۴ استان ثبت و تشکیل شده است، افزود: انعقاد تفاهم‌نامه با خیرین و صنایع و نهادهای انقلابی برای مشارکت در طرح آب‌رسانی به ۲۳۰۰ روستا تاکنون انجام شده است.

گرچه طرح جهاد آبرسانی به‌سرعت در حال اجرا است؛ اما تنش آبی همچنان وجود دارد و باید طرح به ۹۰ درصد روستاها دست یابد.