آینده با تلاش معلمین؛ فردا به ثمر می نشیند

نکته مهم این است که برای پیشرفت هر جامعه ای زیربنا و مادر همه نهادها، آموزش و پرورش است و در این راستا معلمین نیز نقش مهمی را بر عهده دارند.

قاب خبر: در نخستین آیات قرآن که برپیامبر اکرم (ص) نازل شد، به زیبایی هنر خداوند را مشاهده می کنی: اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم.

(علق:۵-۱) بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان  و پروردگارت کریمترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی دانست.

در این آیات ،خداوند خود را معلم می خواند و جالب این که معلم بودن خود را بعد از آفرینش پیچیده ترین و بهترین شاهکار خلقت، یعنی انسان آورده است.

ما انسان ها موجودات فراموشکاری هستیم و از این حیث باید مدام بعضی چیزها به ویژه قدردانی از محبت را به ما یادآوری کنند، با نامگذاری ۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت شهید مطهری بنام روز معلم، هر ساله فرصتی پیش میاید تا قدردان محبت و زحمات معلمان باشیم.

همیشه نام معلم با تعلیم وآموزش همگام بوده و این موضوع فهم، درک، علم، آگاهی و آموزش را در ذهن ما متبلور میکند. کسی که با آموزش، اولین گام فهم و درک و آگاهی را در ما بوجود می آورد.

جایی خوانده بودم اشتباه یک مهندس بر زمین فرومی ریزد، اشتباه یک پزشک به خاک سپرده می شود. اما اشتباه یک معلم روی زمین راه میرود و جهانی را به فنا میکشد به همین دلیل است که می گویند معلمی شغل انبیاست و معلمین در جهت رشد و اعتلای یک جامعه نقش بسزایی دارند و قطعا هیچ شغلی نمی تواند به اندازه معلم، قدرتمند و تاثیرگذار باشد.

یکی از مهمترین وظایف نظام آموزشی هر جامعه که بواسطه معلمین ایفا می شود؛ ایجاد بستر مناسبی برای بوجود آمدن اندیشه های نو و جسارت بخشیدن به نسل جوان برای بروز وتجلی اندیشه ها و تفکرات خود است.

معلمین  باید توان و قدرت سخن گفتن را در دانش آموزان ایجاد کنند و در این راستا فضای آموزشی را برای ایجاد اندیشه های تازه، خلاقیت و بروز تفکرات جدید بوجود آورند. و این موضوع را نهادینه کنند که به جای دیگران نیندیشند و تصمیم نگیرند.

نکته قابل توجه این است که برای اندیشیدن، تفکر و تعقل باید به آنچه که خداوند عنوان نموده، عمل شود.

” ای ایمان آورندگان چگونه است که بر روی زمین سیر نمیکنید و بر آنچه که بر گذشتگان شما رخ داده تفکر نمی کنید.” و…

از این قبیل آیات بسیار است که ما را به تفکر، تعقل ، تجزیه و تحلیل پدیده های عینی جامعه و پیرامون خودمان فرا می خواند و در عینیت هستی اندیشیدن را اصل هر چیزی می داند.

پس ما از معلمین متشکر و سپاس گزار هستیم که چگونه اندیشیدن، تفکر کردن و رسیدن به آبادانی را به نسل امروز آموزش میدهند تا  فردا را نه مثل امروز که برای رسیدن به آینده بسازند.

نکته مهم این است که برای پیشرفت هر جامعه ای زیربنا و مادر همه نهادها، آموزش و پرورش است و در این راستا معلمین نیز نقش مهمی را بر عهده دارند. در هر صورت اگر آینده ای هست، با تلاش و کوشش امروز معلمان است که فردا به ثمر می نشیند؛  اگر حرکتی هست با انتقال تجربه و آموزش درست اندشیدن توسط معلمین است که تحقق می یابد؛ اگر آبادانی نیز وجود دارد با دقت و حساسیت همین قشر است که نشاط و شادابی را به جامعه هدیه می دهد.