کاهش ۳۶ درصدی تلفات ناشی از مسمومیت ها

سرپرست پزشکی قانونی لرستان گفت: تلفات انواع مسمومیت‌ها در نیمه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 36 درصد کاهش داشته است.

به گزارش قاب خبر: محمدرضا فارسی نژاد بیان کرد: موارد فوتی ناشی از مسمومیت با دارو یا سم‌هایی نظیر قرص برنج و مسمومیت با گاز CO و … در شش‌ماهه اول سال جاری نسبت به سال گذشته (۹۹) کاهشی بوده است.

فارسی نژاد متخصص پزشکی قانونی و مسمومیت‌ها عنوان کرد: در بین سموم مسمومیت با قرص برنج بسیار خطرناک و کشنده می‌باشد.
قرص برنج (فسفید آلومینیوم) برای از بین بردن شته در داخل غلات و برنج استفاده می‌شود. این قرص با آزادسازی گاز فسفین در بدن انسان باعث مرگ سلولی و نهایتاً مرگ بافت‌ها می‌شود. متأسفانه برای درمان مسمومیت با این قرص آنتی دوت خاصی وجود ندارد و اکثر موارد مسمومیت منجر به مرگ می‌گردد.

فارسی نژاد تصریح کرد: با توجه به خطرناک بودن این قرص واردات آن از سال ۹۲ به کشور و همچنین فروش آن در عطاری‌ها ممنوع اعلام شده است، لیکن هنوز به طور غیرقانونی به فروش می‌رسد و باعث ضررهای جبران‌ناپذیری می‌گردد.

وی یادآور شد: بهتر است خانواده‌ها برای شته زدایی از غلات و برنج از قرص‌های گیاهی مثل قرص سیر که خطر خاصی ندارد استفاده کنند.

سرپرست پزشکی قانونی در ادامه سخنان خود با اشاره به کاهش آمار مسمومیت با CO (گازگرفتگی) در شش‌ماهه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به مدت مشابه سال قبل گفت: گاز CO (منوکسید کربن) گازی بی‌رنگ و بی‌بو است و به همین علت به آن قاتل خاموش می‌گویند. علائم مسمومیت با این گاز از موارد خفیف مثل رخوت و خواب‌آلودگی تا علائم شدید مانند تشنج و نارسایی تنفسی متغیر می‌باشد و در نهایت می‌تواند باعث مرگ شود. معمولاً با شروع فصل سرما موارد مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت با این گاز (مونوکسید کربن) افزایش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به راهکارهای ساده برای پیشگیری از مسمومیت با CO ادامه داد: هم‌وطنان گرامی باید با از وسایل گرمایشی استاندارد استفاده نموده و مسیر دودکش را قبل از راه‌اندازی وسایل گرمایشی بررسی نمایند.

وی دقت کردن به رنگ شعله بخاری، عدم استفاده از آب‌گرم‌کن در حمام، عدم مسدود کردن کلیه روزنه‌هایی اتاقی که در آن از وسایل گرمایشی مثل بخاری یا شومینه استفاده می‌شود را نیز ضروری دانست.

وی در خصوص آمار کل موارد فوتی ناشی از انواع مسمومیت‌ها در استان گفت: در نیمه اول سال جاری (۱۴۰۰) ۳۶ نفر بر اثر انواع مسمومیت‌ها جان خود را از دست‌ داده‌اند که از این تعداد ۲۲ نفر مرد و ۱۴ نفر زن می‌باشد.

این آمار در مقایسه با آمار تلفات ناشی از انواع مسمومیت‌ها در شش‌ماهه ابتدایی سال گذشته (۹۹) که کل موارد مسمومیت ۵۶ نفر گزارش شده است و شامل ۳۳ مرد و ۲۳ زن می‌باشد کاهش حدود ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد.
سرپرست پزشکی قانونی استان با اشاره به دو موضوع خاص از مسمومیت‌ها (مسمومیت با قرص برنج و مسمومیت با گاز منوکسید کربن) به صورت خاص به آمار تلفات این دو مورد اشاره کرد و گفت: در شش‌ماهه نسخت امسال ۲۱ نفر (شامل ۱۵ نفر مرد و ۶ نفر زن) بر اثر مسمومیت با قرص برنج جان خود را از دست داده‌اند.

وی یادآور شد: این آمار در مقایسه با تلفات ۶ ماهه نخست سال قبل (۹۹) که آمار تلفات مسمومیت با قرص برنج در استان ۲۳ نفر شامل (۱۴ نفر مرد و ۹ نفر زن) گزارش گردیده کاهش ۹ درصدی را نشان می‌دهد.

وی با تأکید بر اینکه بیشترین علت مرگ‌ومیر در مسمومیت با CO (گازگرفتگی) در نیمه دوم سال اتفاق می‌افتد و آمار تلفات مسمومیت با مونواکسید کربن در نیمه دوم سال گذشته ۱۳ نفر شامل (۸ نفر مرد و ۵ نفر زن) می‌باشد تصریح کرد: هوطنان عزیز موارد ایمنی در خصوص وسایل گرمایشی در فصول سرد سال را بیشتر مد نظر قرار دهند.