نوسازی مدارس لرستان خود نیاز به نوسازی دارد

وجود مدارس تخریبی و کپری متعدد در برخی مناطق لرستان و نوسازی نشدن آنها طی سال‌ها سبب شده تا کمبود فضای آموزشی استاندارد در این مناطق بیش از پیش آزار دهنده باشد. ناکافی بودن فضای آموزشی در برخی مناطق استان سبب شده تا دانش‌آموزان مقطع راهنمایی برخی از مدارس روستایی به دلیل مختلط بودن و فضای غیراستاندارد ترک تحصیل کنند. به رغم تاكید دولت‌ها در تمامی ادوار گذشته مبنی بر برچیده شدن مدارس کپری یا تبدیل مدارس کپری به محل تحصیل استاندارد، این مدارس همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در حال حاضر برخی از مدارس فرسوده و کپری و گلی استان درگذر زمان فرسوده شده و دیگر خانه امنی برای تحصیل آینده‌سازان نیستند. هر چند در بسیاری از روستاها کانکس برای کلاس های درس تحویل داده شده است اما باز هم هستند مدارسی که حتی این کانکس را هم ندارند. موضوع دیگر ، نبود سیستم گرمایشی مناسب در مدارس است که باعث شده تا مشکلات زیادی برای دانش آموزان ایجاد شود.

هر چند از شیوع کرونا تاکنون و تعطیلی مدارس، فرصت خوبی برای نوسازی مدارس بود تا بتواند با استفاده از اعتبارات وظرفیت بزرگ خیرین، این مشکلات را کامل رفع نماید اما متاسفانه بعد از گذشت این همه مدت و با روند مطلوب واکسیناسیون و احتمال بازگشایی مجدد مدارس، باز هم مشکلات در مدارس پابرجا هستند.

ضعیف بودن در حوزه جذب خیرین بزرگ در لرستان، عدم توانایی در مدیریت و برنامه ریزی درست ، عدم توانایی در جذب اعتبارات درخور برای لرستان، نداشتن برنامه مدیریتی خوب برای پای کار آوردن دستگاههای دیگر برای کمک رسانی ، «حداقل نوسازی مدارس می توانست در طی این سالها از ظرفیت سایر ارگانها و سازمانها در حوزه های خدماتی، عمران، ساخت و ساز و … ولو به مدت بسیار کم هم استفاده کند تا بتواند در کنار کمک کم خیرین، به سرانجامی برسد» اما مدیرکل تنها بر منصب مدیریتی تکیه زده و منتظر نشسته است تا شاید مدیران بانک ها، خیرین و … خودشان به سراغش بیایند و اعلام کنند جناب ما می خواهیم کار خیر انجام دهیم شما بیا و لطفی کن در حق ما؛ این روش مدیریتی هیچ وقت و در هیچ کجا جواب نداده است. اما مشخص نیست چرا برخی مدیران در این استان با این شیوه مدیریتی گذر زمان را دارند و کماکان بر منصب خود تکیه زده اند!!!

عمق محرومیت در لرستان در حوزه فضای آموزشی و زیرساخت هایش بسیار بالاست و در وهله اول نیاز به حضور یک مدیر توانمند و با برنامه است که با رایزنی ها، ارتباطات خوب در سطح کشور، استفاده از توان نمایندگان استان و … بتواند علاوه بر جذب اعتبارات دولتی در حوزه جذب خیرین بزرگ نیز اقدام موثری انجام دهد تا بتواند تغییری در حوزه فضای آموزشی در این استان شکل بگیرد و گرنه تا زمانی که مدیر تنها با روتین اداری و روزمره خود پیش رود و جنب و جوش و فعالیت آنچنانی برای حوزه کاری خود نداشته باشد هیچ تغییر مثبتی در هیچ حوزه ای رخ نخواهد داد.

در پایان باید بگوییم که جناب استاندار یک ماه از زمان ورود شما به استان می گذرد و آمارهای استانی در تمامی حوزه ها کاملا مشخص و مبرهن است و وضعیت لرستان در کشور نیز کاملا عیان است اگر قصد شما این است عملکرد مدیران را ارزیابی و سپس تصمیم به تغییر آنها داشته باشید کار به جایی نخواهد رسید.