سرگردانی بیماران سرطانی در داروخانه های شهر خرم آباد

اغلب ما که گاه برای تسکین یک سردرد معمولی متوسل به پزشک و انواع مُسکن ها می شویم، ممکن است غافل از این باشیم که در همسایگی مان شاید افرادی وجود دارند که گرفتار هیولایی به نام سرطان، این بیماری مزمن و ممتد شده اند که هم درد می دهد و هم رنج.

 متاسفانه این روزها مشاهده شده که، بیماران مبتلا به سرطان با کمبود برخی از داروهای خود در داروخانه‌ها روبه‌رو هستند؛ این در حالی است که دارو در بازار سیاه به وفور یافت می‌شود اما در داروخانه‌ها خبری از دارو نیست و این بیماران باید داروهای خود را با افزایشی چندین برابر قیمت در بازار سیاه تهیه کنند.

همانطور که می دانید سرطان از جمله بیماری‌های شایع است که تاکنون افراد زیادی را درگیر خود کرده و استان لرستان هم به مراتب یکی از استان‌های پرخطر در بروز سرطان است. اما بیماران سرطانی از کمبود دارو در داروخانه‌ها شکایت دارند بسیاری از خانواده‌های دارای بیمار سرطانی، سال‌هاست از هزینه بالای داروها، شیمی درمانی و تحت پوشش نبودن برخی از داروها شکایت دارند و این در حالی است که اکثر این خانواده‌ها از دهک‌های پایین جامعه هستند و درآمد آنچنانی ندارند و برخی از آن‌ها با کمک خیریه‌های درمانی هزینه داروهای بیمار خود را تأمین می‌کنند.

این روزها نایابی و کمبود داروهای سرطان و شیمی درمانی هم به مشکلات ناتوانی در تأمین هزینه‌ها افزوده شده است و بیماران در داروخانه‌ها یکی پس از دیگری به امید یافتن دارو سرگردان هستند حال آنکه همین داروها در بازار سیاه با قیمت‌های سرسام‌آور به فروش می‌رسد و این سوال مطرح است که بازار سیاه داروها را از کجا آورده و به چه سیستمی دسترسی دارد که داروخانه به آن سیستم دسترسی ندارد؟ هر چه هست بیماری که زندگی او به این داروها بستگی دارد نباید برای پیدا کردن دارو تا این حد سرگردان شود.

🔻یک مراجعه کننده به یکی از داروخانه‌های سطح شهر خرم آباد در صحبتی کوتاه به خبرنگار پیام غرب‌ گفت: همسرم دچار بیماری سرطان است و برای پیدا کردن داورهایی از قبیل *آلبیومین ۲۰% ( ۲۰۰ g/l )، زالربان ۲۰( ریواروکسابان)* از این داروخانه به آن داروخانه سرگردانم هرچند می‌دانم تلاشم بی‌فایده است، اما ایکاش مسئولان یک روز به داروخانه‌ها سر بزنند و ببینند ما چه روزگاری داریم از طرفی دارو در داروخانه‌ها نیست از طرف دیگر داروهای بازار سیاه را تقلبی، قاچاق و تاریخ مصرف گذشته می‌دانند پس بیماران سرطانی چگونه داروهای خود را پیدا کنند؟

وی افزود: تاسف بار و حزن انگیز است که مرکز استان این داروها را ندارد و ما مجبوریم هر روز به بروجرد و یا دیگر شهرها برویم تا بلکه بتوانیم این داروها را پیدا کنیم.

مسوولان عزیز، شهریاران، آیا فرموده مقام معظم رهبری مد ظله العالی را فراموش کرده اید که می فرماید: ما می خواهیم اگر کسی در یک خانواده مریض شد بیش از رنج مریض داری رنج دیگری نداشته باشد. عزیزان، مشکل کمبود دارو درد بزرگی برای بیماران سرطانی است که سلامت جسمانی و روانی آن ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد بنابراین چاره ای برای کمبود این داروهای مهم اتخاذ کنید تا بیماران مجبور به سفر به استان‌های دیگر برای تهیه یک قلم دارو نباشند.

آیا نمی دانید که بیماران سرطانی، گروه حساسی از جامعه هستند که تغییرات اقتصادی، سیاسی و اجتماعی جامعه تاثیر مستقیمی بر سلامت و کیفیت زندگی آن‌ها می‌گذارد و مهم ترین بخش زندگی یک بیمار سرطانی مصرف مرتب و به موقع داروهای درمانی است که اگر وقفه ای در آن ایجاد شود بدون شک عواقب جبران ناپذیری را برای سلامتی بیمار به همراه خواهد داشت؟؟؟

در پایان از استاندار محترم لرستان، حضرت حجت الاسلام والمسلمین شاهرخی نماینده محترم ولی فقیه در استان و امام جمعه خرم آباد و دکتر دلفان رئیس محترم دانشگاه علوم پزشکی لرستان تقاضا دارم به این نکته توجه کنند که، این روزها حال دل بسیاری از بیماران سرطانی خوب نیست و برای تهیه دارو با مشقت زیادی مواجه هستند، پس انتظار می رود در این راستا هر چه سریعتر اقدام انقلابی صورت گیرد و دستورات لازم صادر شود.