۵۴۴ هزار خانوار لرستانی مشمول طرح کالا برگ الکترونیک

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان از اجرای طرح جدید خرید اعتباری کالاهای اساسی برای دهک‌های درآمدی اول تا هفتم در استان خبر داد و گفت: ۵۴۴ هزار و ۵۲۳ خانوار استان مشمول طرح کالا برگ الکترونیک هستند.

به گزارش  قاب خبر: احمد توصیفیان افزود: در راستای حمایت از سبد غذایی خانوارها و تامین سلامت عمومی، امکان خرید اعتباری ۱۱ قلم کالای اساسی برای مشمولان این طرح فراهم شده است.

وی با اشاره به گروه‌های مشمول این طرح اظهار داشت: یارانه‌بگیران دهک‌های درآمدی اول تا هفتم می‌توانند از این اعتبار استفاده کنند که میزان اعتبار تخصیص‌ یافته برای دهک‌های اول تا سوم پنج میلیون ریال، دهک‌های چهارم تا هفتم سه میلیون و ۵۰۹ هزار تومان به ازای هر فرد در نظر گرفته شده است.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان تاکید کرد : برخلاف طرح‌های قبلی، این دوره از کالابرگ الکترونیکی به صورت کاملا رایگان اجرا می‌شود و افراد می‌توانند بدون محدودیت، اعتبار خود را صرف خرید حداقل سه کالا یا ترکیبی از چندین کالا کنند همچنین، امکان خرید از هر برند ( نام تجاری) دلخواه در گروه‌های کالایی مجاز وجود دارد.

توصیفیان در خصوص نحوه استفاده از این اعتبار گفت: این مبلغ به کد ملی سرپرست خانوار تخصیص داده شده و خرید از طریق تمام کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار امکان‌پذیر است.

وی ضمن دعوت از اصناف برای همکاری در اجرای این طرح گفت: مشارکت فروشندگان کاملا اختیاری است و اصناف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف می‌توانند با مراجعه به نرم افزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکی www.shoma.sfara.ir به سامانه متصل شوند همچنین ثبت‌نام و استفاده از این سامانه کاملا رایگان است و هیچ هزینه‌ای برای فروشندگان دربر نخواهد داشت.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان تصریح کرد: در راستای بهبود تغذیه و تامین مواد غذایی مورد نیاز خانوارها، ۱۱ قلم کالای اساسی شامل، شیر کم‌چرب بطری، پنیر UF،ماست کم‌چرب، تخم‌مرغ،گوشت مرغ،گوشت منجمد گوساله، ماکارونی، برنج، قند و شکر، حبوبات و روغن مایع عرضه می شود.

توصیفیان بیان کرد: مردم می‌توانند متناسب با نیاز خود، مقدار کمتر یا بیشتری از این اقلام را تا سقف اعتبار تخصیصی خریداری کنند همچنین در صورت اختلاف قیمت کالاهای انتخابی با قیمت‌های مرجع، مابه‌التفاوت آن توسط خریدار پرداخت می شود.

وی گفت: وقتی که اعتبار کالا شارژ شود، شخص می تواند در مرحله دوم هم از اعتبار مرحله اول استفاده کند یعنی مرحله اول و دوم را باهم استفاده نماید و بعد از مرحله دوم هم تا ۱۲۰ روز فرصت دارد تا از اعتبار خود خرید را انجام دهد.

توصیفیان در خصوص نظارت بر اجرای این طرح اظهار داشت: برای جلوگیری از سوءاستفاده‌های احتمالی، فروشگاه‌هایی که مرتکب تخلفات زیر شوند، به عنوان متخلف شناسایی شده و ترمینال فروش آنها غیرفعال می شود.

وی عنوان کرد: افزایش صوری وزن کالا و دریافت اعتبار بالاتر از میزان واقعی فروش، اجبار مشتریان به خرید تمامی اعتبار در یک مرحله، ثبت فروش‌های صوری، پرداخت وجه نقد به ازای کسر مبلغی از اعتبار کالابرگ، کم‌فروشی یا اجبار به خرید یک برند خاص و تغییر ورژن فروشگاه بدون اعلام قبلی از جمله تخلفاتی است که با فروشنده برخورد خواهد شد.

سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی لرستان افزود: فروشگاه‌هایی که بیش از یک میلیارد ریال از محل اعتبار فروش داشته باشند یا نمره تخلف آنها بالای ۱۰ باشد، از این طرح حذف خواهند شد همچنین، فروشگاه‌هایی که قبلا متخلف شناخته شده و پس از تعهد مجددا فعال شده‌اند، در صورت تکرار تخلف، به‌صورت دائمی غیرفعال خواهند شد.

توصیفیان با تاکید بر اهمیت این طرح عنوان کرد: اجرای کالابرگ الکترونیکی با هدف تامین امنیت غذایی و حمایت از معیشت خانوارهای نیازمند انجام شده است و می‌تواند از بروز سوءتغذیه و کمبود ریزمغذی‌ها در گروه‌های مختلف سنی جلوگیری کند و سلامت جامعه را ارتقا دهد.