ضرورت مطالعات جامع شهری و ایجاد درآمد پایدار در شهرداری‌های لرستان

مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با تاکید بر اینکه شهرداری‌های لرستان باید رویکرد خود را از اجرای پروژه‌های مقطعی به برنامه‌ریزی علمی و پایدار تغییر دهند، گفت: نبود مطالعات جامع شهری، ضعف آگاهی از قوانین بالادستی و غفلت از منابع درآمدی، از مهم‌ترین چالش‌های مدیریت شهری در این استان است.

محمد بابایی‌زاده افزود: آخرین باری که شهرداری خرم‌آباد مطالعات جامع طرح ترافیک شهری را انجام داده است به سال ۱۳۹۳ بازمی‌گردد. دفتر امور شهری استانداری‌ها نگاه درستی به مسائل دارد اما شهرداران بیشتر به دنبال جذب اعتبار کوتاه‌مدت برای یک پروژه خاص هستند، در حالی که نگاه بلندمدت برای ایجاد درآمد پایدار وجود ندارد.

وی بیان کرد: شهرداری‌ها باید برای تغییر رویکرد چند اصل را رعایت کنند که نخستین مورد آن، انجام مطالعات در حوزه حمل‌ونقل است. مطالعات جامع حمل و نقل شهری، یکی از مسائلی است که در شهرداری‌های استان لرستان به شدت مغفول مانده و در سایر شهرهای کشور جدی گرفته می‌شود، چراکه پروژه‌ها و اهداف خود را تنها بر اساس سلایق تیم مدیریت شهری در یک مقطع کوتاه‌مدت اجرا می‌کنیم.

بابایی زاده گفت: همین عمل بدون مطالعه باعث می‌شود شهرداران در برابر شوراهای شهر ضعیف ظاهر شوند، زیرا نمی‌توانند با ارائه طرح‌های مطالعاتی از برنامه و عملکرد خود دفاع کنند و شوراهای شهر را موظف به حمایت از برنامه‌ها نمایند.

وی با انتقاد از عدم اولویت‌بندی مسائل شهری در برنامه‌ها تصریح کرد:شهرداران باید اولویت حل مشکلات، اعتبار مورد نیاز و برنامه های پیش رو و مدون را پیش روی خود قرار دهند که برای این نهم، انجام مطالعات جامع ضروری است.

مشاور رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور اصل مهم دیگر را اشراف بر قوانین بالادست دانست و گفت: ناآگاهی نسبت به قوانین بالادستی، در حوزه‌هایی همچون حمل‌ونقل، پسماند و توسعه شهری، مشکل اساسی می باشد.

بابایی‌زاده ضعف دیگر شهرداری‌های استان را عدم شناخت درست از اعتبارات موجود دانست و اظهار داشت: به نظر می رسد شهرداری‌های استان از بسیاری، منابع درآمدی غافل هستند که عدم استفاده از کارمزد یک تاکسی اینترنتی و اوراق، از جمله این موارد هستند. آگاهی نسبت به قوانین بالادستی بسیار کم است و نسبت به فرصت‌های کسب اعتبارات پایدار نیز شناخت کافی وجود ندارد که این وضعیت باید با هماهنگی کامل با استان‌ها و در چارچوب برنامه مدیریت شهری اصلاح شود.