سه ضلعی قطع مکرر آب در خرمآباد، شهر هزار چشمه
تابستان امسال زندگی در خرم آباد با دغدغه ای جدید همراه شده و شروع هر روز زندگی عادی شهروندان با چالش قطع چند ساعته آب در برخی مناطق شهر همراه است.قطعی های آب در خرم آباد برخی مواقع از طریق فضای مجازی اطلاع رسانی می شود و به شهروندان فرصت ذخیره سازی و برنامه ریزی می دهد اما در برخی مواقع دیگر به صورت بی خبر و ناگهانی همچون مهمانی ناخوانده، زندگی شهروندان را مختل و با مشکلاتی همراه می کند.
قطعی های ناگهانی و بدون برنامه در برخی مناطق تنها به مشکلات منازل محدود نمی شود بلکه چرخ دنده های زندگی شهری را از حرکت باز می دارد و کسب و کارهای کوچک از قبیل رستوران، کافه، آرایشگاه و نانوایی ها را با مشکل مواجه می نماید چراکه برخی از صاحبان این مشاغل به دلیل عدم وجود مشکل خاص در گذشته نسبت به تامین تانکر و ذخیره آب اقدام نکرده اند و با هر بار قطعی شبکه، بخشی از درآمد روزانه خود را از دست می دهند.
بسیاری از شهروندان خرم آبادی از نحوه قطعی های آب و اطلاع رسانی آن گله مند و معتقد هستند در حالی که شرکت آب و فاضلاب لیست برخی مناطق را برای عملیات تعمیر یا شست و شوی مخازن اعلام کرده اما قطعی های بدون برنامه در مناطق دیگری روی می دهد که هیچ اطلاع رسانی نسبت به آنها صورت نگرفته و شهروندان و صاحبان مشاغل آزاد نتوانسته اند برنامه ریزی های لازم را در خصوص قطعی های مربوطه بهکار گیرند.
در چنین شرایطی پرسش اصلی که در ذهن هر شهروندی شکل می گیرد این است که چرا استانی با این حجم از منابع آبی در تامین پایدار آب ناتوان است و آیا این قطعی های مکرر صرفا ناشی از شکستگی ها و تعمیرات معمولی است و یا ریشه های عمیق تری همچون خشکسالی و کمبود آب وجود دارد که در این صورت باید با برنامه ریزی دقیق و اطلاع رسانی شفاف، با مردم در میان نهاده شود تا خود به میدان دار اصلی تبدیل شده و در بحث کاهش مصرف همکاری های لازم را با شرکت آب و فاضلاب داشته باشند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان سه عامل اصلی تغییرات اقلیمی، فرسودگی شبکه و الگوی نادرست مصرف را در قطعی های آب تابستان دخیل می داند.
نورالدین نوریزدان می گوید: دبی چشمه های استان با کاهشی ۶۸ درصدی مواجه شده و همزمان مصرف آب نسبت به سال گذشته ۱۱ درصد افزایش یافته است که این یعنی منابع ما به شدت کاهش یافته در حالی که تقاضا بالاتر رفته است.
وی با اشاره به اینکه حدود ۹۰۰ منبع تامین آب شرب از قبیل چشمه ها و چاه ها و ایستگاه های پمپاژ و مخازن آب در لرستان وجود دارد در حالی که هیچ سدی برای تامین آن وجود نیست افزود: نیاز روزانه آب استان حدود ۶ هزار لیتر بر ثانیه است که گاها به دلیل افزایش گرما و مصرف بیشتر با افزایش ۳۰ درصدی به هشت هزار لیتر هم می رسد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان همچنین تاکید می کند با وجود همه مشکلات در حال حاضر برنامه ای برای جیره بندی آب شرب وجود ندارد اما عبور از این بحران را مشروط به همکاری مردم می داند و می افزاید: برای گذر موفق از تابستان نیازمند کاهش ۱۵ تا ۲۰ درصدی مصرف آب توسط شهروندان هستیم.
نوریزدان تصریح کرد: متاسفانه انشعابات غیرمجاز و استفاده از آب شرب برای مصارف کشاورزی و باغبانی نیز فشار مضاعفی بر شبکه وارد می کند که کلید اصلی آن در تغییر فرهنگ و مدیریت مصرف است و باید بپذیریم که در دنیای امروزی و تغییرات اقلیمی نمی توانیم مانند گذشته بی محابا مصرف آب داشته باشیم.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت: ۲ دهم درصد مشترکان این شرکت شهرداریها هستند در حالیکه ۵.۵ درصد شبکه آب شرب را برای آبیاری فضای سبز استفاده میکنند.
نوریزدان ادامه داد: ۵.۸ میلیون مترمکعب آب شرب برای آبیاری فضای سبز استان مصرف می شود که بیشترین میانگین با هشت درصد معادل ۲۰۰ لیتر بر ثانیه مربوط به شهر خرم آباد است که جداسازی آب شرب و فضای سبز باید حتما انجام شود، چون در برنامه هفتم توسعه جرم انگاری شده است.
وی با اشاره به تامین آب شرب شهر خرم آباد از طریق ۵۴ حلقه چاه اظهار داشت: با این احتساب، مصرف ۱۰ حلقه چاه فقط برای فضای سبز خرم آباد است که توقف این امر باید به طور جدی پیگیری شود.
وی با اشاره به اینکه تابستان امسال از سه ماه فراتر رفته و عملا از اردیبهشت ماه آغاز شده است ادامه داد: به ازای هر درجه ای که به شدت گرمای هوا افزوده می شود بین پنج تا هفت درصد از منابع آبی تبخیر می شود و این مساله نیازمند آگاهسازی مردم است.
نوریزدان عنوان کرد: این آمار به خوبی نشان می دهد که بحران، ریشه ای عمیق در تغییرات اقلیمی دارد که استانی مانند لرستان را نیز بی نصیب نگذاشته است اما با رعایت الگوی مصرف و کاهش ۲۰ درصدی مصرف نسبت به سایر فصول سال می توان این بحران را مدیریت و به سلامت از آن عبور کرد.
نوریزدان در پاسخ به چرایی قطعی های مکرر و بی برنامه به فرسودگی شریان های حیاتی شهر اشاره و عنوان می کند: بیش از ۶۳۰ هزار مشترک در لرستان وجود دارد در حالی که حدود ۴۰ درصد از شبکه توزیع آب استان فرسوده و نیازمند اصلاح و بازسازی فوری است.
وی بیان کرد: بسیاری از قطعی های ناگهانی ناشی از شکستگی در همین شبکه های قدیمی است و روزانه گزارش های متعددی از شکستگی لوله از طریق سامانه ۱۲۲ دریافت می کنیم که حل این مشکل نیازمند سرمایه گذاری کلان و زمان بر است.
کنار هم قرار دادن روایت شهروندان و اظهارات مدیرعامل آبفا یک شکاف عمیق را آشکار می سازد، در حالی که شهروندان قطعی آب را در لحظه و به عنوان یک ناکارآمدی مدیریتی تجربه می کنند مدیر آن را نتیجه دهه ها فرسودگی زیرساخت، تغییرات اقلیمی و کمبود اعتبار می داند که البته هر دو روایت به نوعی درست هستند.
بی شک تنها مقصر دانستن شهروندان به دلیل مصرف بالا، پاک کردن صورت مسئله است، از طرفی کمبود آب و فرسودگی شبکه های توزیع یک شبه به وجود نیامده بلکه حاصل مجموعه ای از عوامل یاد شده است اما ضرورت برنامه ریزی بلند مدت برای مقابله با خشکسالی و سرمایه گذاری متناسب با رشد جمعیت و توسعه شهری را انکار نمی کند.
اطلاع رسانی دقیق و به موقع قطعی های برنامه ریزیشده حداقل کاری است که می توان برای کاهش تنش و کلافگی مردم انجام داد و در عین حال تقویت تیم های آبفا برای رفع شکستگی ها نیز می تواند از طولانی شدن قطعی های ناگهانی و یا طولانی شدن ترمیم شبکه جلوگیری کند.
گذشته از اینکه شهر خرم آباد به دلیل نبود سد، منبع آب پایدار ندارد به نظر می رسد اجرای برنامه های جدی برای مدیریت مصرف با ارائه ابزارهای تشویقی برای مشترکان کم مصرف و اعمال جرائم بازدارنده برای مصارف بی رویه و انشعابات غیرمجاز امری ضروری است، همچنین راهی جز سرمایه گذاری کلان و تعریف یک پروژه استانی-ملی برای نوسازی کامل ۴۰ درصد شبکه فرسوده آب خرم آباد وجود ندارد.
ارسال دیدگاه
مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰