پیشرفت ۵۴ درصدی راه‌آهن دورود-خرم‌‌آباد

سرپرست کارگاه راه‌آهن دورود -خرم‌آباد پیشرفت فیزیکی پروژه را ۵۴ درصد عنوان کرد و گفت: برای تکمیل پروژه ۱۵ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است.

عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌آباد – اندیمشک به  سال ۹۰  آغاز شد.این پروژه به‌عنوان بخشی از کریدور ریلی غرب کشور، در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت و اکنون  یکی از پروژه‌های کلیدی در توسعه زیرساخت‌های حمل‌ونقل کشور است‌پروژه راه‌آهن دورود خرم‌آباد از آغاز عملیات اجرایی تاکنون با چالش‌های متعدد از جمله تأمین منابع مالی و وجود معارضان مواجه بود. اما اواخر سال جاری با پرداخت به‌موقع بخشی از منابع مالی و تأمین مصالح موردنیاز، پروژه از تعطیلی مجدد فاصله گرفته و با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است.

سرپرست کارگاه راه‌آهن دورود خرم‌آباد اندیمشک در حاشیه بازدید از پروژه اظهار کرد: این پروژه به‌عنوان بخشی از کریدور ریلی بندر امام خمینی (ره) به آستارا یکی از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین پروژه‌های ریلی کشور است.

حمیدی افزود: این پروژه به طول ۱۱۴ کیلومتر  شامل ۳۳ کیلومتر تونل، ۲۰ دستگاه پل خاص، ۳۷ تقاطع با آزادراه‌ها و جاده‌های اصلی و ۲۵۰ دستگاه پل تیپ در حال اجرا است و از این نظر یکی از سخت‌ترین پروژه‌های ریلی کشور محسوب می‌شود.

وی همچنین به وجود طویل‌ترین تونل ریلی خاورمیانه در این مسیر اشاره کرد و گفت: اجرای این تونل به دلیل شرایط زمین‌شناسی منطقه با چالش‌های فراوانی همراه بوده است.

حمیدی با بیان اینکه پیشرفت کلی پروژه به ۵۴ درصد رسیده است، اظهار کرد: تاکنون ۱۶ کیلومتر حفاری به روش هدینگ و ۷ کیلومتر به روش بن چینگ انجام شده که نشان‌دهنده ۴۷ درصد پیشروی تونلی است.

سرپرست کارگاه راه‌آهن دورود -خرم‌آباد، عدم تأمین منابع مالی پایدار را مهم‌ترین چالش این پروژه عنوان کرد و افزود: این موضوع در چندین مرحله باعث تعطیلی موقت پروژه شده است. حمیدی گفت: بااین‌حال، در اواخر سال جاری با پرداخت به‌موقع بخشی از منابع مالی و تأمین مصالح موردنیاز، پروژه از تعطیلی مجدد فاصله گرفته و با سرعت بیشتری در حال پیشرفت است.

وی با اشاره به نیاز ۱۵ هزار میلیاردتومانی این پروژه برای اتمام و بهره‌برداری، ابراز امیدواری کرد که با تخصیص اعتبارات لازم، شاهد افتتاح این پروژه ملی باشسم‌سرپرست کارگاه راه‌ آهن دورود-خرم‌آباد تأکید کرد: این پروژه باهمت متخصصان مؤسسه راه‌سازه هلدینگ تخصصی راه و شهرسازی و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا (ص) در حال اجراست و می‌تواند نقش مهمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی استان لرستان ایفا کند.

حمیدی عنوان کرد: اتصال کریدور جنوب به شمال کشور نه‌تنها مشکلات بیکاری را کاهش می‌دهد، بلکه زمینه جذب گردشگر و سرمایه‌گذاران را نیز فراهم می‌کند.