اقدام بی نظیر جهاد کشاورزی در تامین سویای مورد نیاز مرغداران

جلسه تحلیل آسیب شناسی با حضور شاهرخی رییس سازمان جهاد کشاورزی لرستان، نجفی زاده معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی، عارفیان معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی سازمان مدیریت و برنامه ریزی، خانم بهاروندی رییس گروه نوسازی و مدیریت عملکرد سازمان مدیریت و برنامه ریزی، هنرمند مدیر ترویج سازمان جهاد کشاورزی و… در محل سالن جلسات جهاد کشاورزی استان برگزار شد.
سید عماد شاهرخی گفت: واحد بازرسی و نظارت بر بازار سازمان جهاد کشاورزی لرستان، همچنان یکه تاز مقام اول کشور در تشکیل پرونده های تخلفاتی را در کارنامه دارد.

وی بیان کرد: سامانه سیمبا راه حلی برای مبارزه با گران فروشی است و مردم می توانند با استفاده از این سامانه با کسانی که به بهانه های مختلف، ازجمله نوسانات بازار، دست به گران فروشی می زنند مبارزه کنند.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: کسب رتبه اول معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان جهاد کشاورزی در حوزه فعالیت ها و رتبه اول فعالیت های فرهنگی توسط حجت الاسلام موسوی مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سازمان از دیگر اقدامات این سازمان است.

شاهرخی به اقدام کم نظیر صورت گرفته توسط سازمان جهاد کشاورزی لرستان برای تامین سویای مرغداران برای جوجه ریزی گریزی زد و گفت: سازمان جهاد کشاورزی لرستان در اقدامی کم نظیر و یا بهتر بگویم بی نظیر با ارائه طرحی و تصویب آن در ستاد تنظیم بازار کشور توانسته است سویای مورد نیاز مرغداران را برای دو ماه تامین کند.

وی توضیح داد: لرستان تنها استانی است که با ارائه طرح دریافت ۷ هزار تن سویا و ۲۰ هزار تن ذرت توانسته است سویای مورد نیاز مرغداران استان را تامین کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: با این طرح، ۲۷ هزار تن دانه پلت برای مرغداران می شود که یک سوم به صورت نقد و دو سوم به صورت نسیه در اختیار مرغداران برای جوجه ریزی قرار داده می شود تا در طی دو ماه بالغ بر ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه جوجه ریزی صورت گیرد.

وی ادامه داد: از مجموع ۷ هزار تن سویای مصوب شده تاکنون بالغ بر ۳ هزار تن وارد سامانه بازارگاه شده است و به کارخانجات طرف قرارداد تحویل داده شده است تا بتوانند سویای مورد نیاز مرغداران را تامین کنند.
شاهرخی تصریح کرد: با این اقدام کم نظیر صورت گرفته توسط سازمان جهاد کشاورزی لرستان، علاوه بر اینکه در شرایط خاص نبود سویا؛ علاوه بر اینکه سویای مورد نیاز مرغداران تامین شده است جوجه ریزی در زمان مقرر و مناسب صورت می گیرد و بازار تنظیم می شود و نیاز مردم تامین و آرامش بر بازار حاکم می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش با اشاره به طرح اراضی پایاب سد ایوشان، عنوان کرد: سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در ۲۵۰ هکتار از اراضی پایاب سد ایوشان از طریق تفاهم‌نامه فی‌مابین کشاورزان، بخش خصوصی و سازمان جهاد کشاورزی صورت گرفته که سرمایه‌گذار ۷۰ درصد هزینه‌های تکمیل پروژه را عهده‌دار شده و مابقی آن از اعتبارات دولتی هزینه‌ خواهد شد.
شاهرخی تصریح کرد: با واگذاری اجرای این طرح به بخش خصوصی، مبلغی بالغ بر ۱۶ میلیارد تومان به نفع دولت کار انجام شده است.

وی گفت: اجرای این پروژه که به نوعی طرحی متمایز است در سطح کشور می‌تواند الگوی سایر طرح‌ها و استقبال بی‌نظیر کشاورزان در این زمینه باشد.

شاهرخی عنوان کرد: طرح صدور اسناد برای اراضی کشاورزی جزو طرح‌های محوری وزارت و به طور جدی در دستور کار سازمان جهادکشاورزی استان است که امیدواریم با بهره‌گیری از همه ظرفیت‌ها، شاهد اتمام به موقع این طرح در استان باشیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: یکی از اهداف مهم طرح رفع تداخلات ، پایان بخشیدن به دغدغه‌های کشاورزان و سهولت بخشیدن به صدور اسناد مالکیت اراضی کشاورزی و بهبود تولیدات کشاورزی است.

شاهرخی تصریح کرد: بیش از ۷۰ درصد رفع تداخلات در دولت سیزدهم صورت گرفته است و برنامه ریزی وزارت جهاد بر این مبنا است که تا پایان سال رفع تداخلات اراضی به اتمام برسد.

شاهرخی تصریح کرد: سازمان جهاد کشاورزی لرستان در ارزیابی طرح جهش تولید در دیمزارها سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ ، رتبه سوم را در بین ۲۱ استان به خود اختصاص داد.

وی افزود: این در حالی است که در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۰ سازمان جهاد کشاورزی لرستان رتبه ۱۴ را داشته است که با این تفاسیر سازمان جهاد کشاورزی لرستان با ۱۱ پله صعود رتبه سوم را کسب کرده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: در دولت سیزدهم و در طی دو سال گذشته مجموعا یک هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی به باغات تبدیل شده اند که عمده آن در اراضی شیب دار صورت گرفته است.

شاهرخی بیان کرد: این میزان کاشت درخت، ۱۵ تن به تولیدات استان اضافه خواهد کرد و زمینه اشتغال ۲۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم نیز فراهم خواهد شد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان عنوان کرد: در سال گذشته در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت، در ۵۰۰ هکتار از اراضی شیب دار درخت کاشته شده است.

وی افزود: برای امسال نیز پیش بینی شده است که در قالب طرح کاشت یک میلیارد درخت، در ۶۰۰ هکتار از اراضی شیب دار درخت کشت شود.

شاهرخی تصریح کرد: طرح توسعه باغ ها در اراضی شیب دار و کم بازده یکی از طرح هایی است که می تواند زمینه رونق تولید را در بخش کشاورزی مناطق کوهستانی فراهم کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: توسعه باغات در اراضی شیب دار، نقش بسیاری در اقتصاد و اشتغال خانواده ها، سلامت مردم، جلوگیری از فرسایش خاک، تلطیف هوا، توسعه گردشگری و … دارد.

شاهرخی در بخش دیگری از صحبت هایش به رفع تداخلات اراضی نیز گریزی زد و گفت: مصمم هستیم تا پایان سالجاری کلیه پرونده ها و پلاک های رفع تداخلات استان که بالغ بر ۵۰۰ مورد هستند را تعیین تکلیف کنیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان همچنین گفت: قرار است در حوزه خاک از ۵ استان تجلیل شود که لرستان نیز یکی از این ۵ استان است که فردا با حضور وزیر کشور از اقدامات این سازمان در حوزه آب و خاک تجلیل می شودو این نیز برگ زرینی دیگر از اقدامات و عملکردهای جهاد کشاورزی است.