تولید بیش از ۷هفت میلیون اصله نهال در لرستان

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در آغاز عملیات طرح کاشت چهار میلیون اصله نهال درکمربند سبز شرق خرم آباد، گفت:هفت میلیون و 300 اصله نهال ، طی یک سال گذشته ، توسط بخش دولتی و بخش خصوصی در لرستان تولید شد.

 

 

حسین میرزایی اظهار کرد: از تعداد نهال های تولید شده در لرستان، یک میلیون و ۸۰۰ هزار اصله مربوط به بخش دولتی و پنج میلیون و ۵۰۰ هزار اصله نهال توسط بخش خصوصی می باشد.

وی افزود: طی برنامه چهار ساله طرح مردمی کاشت نهال ۳۰ میلیون اصله نهال ، معادل سالانه هفت و نیم میلیون اصله باید در لرستان کشت شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان با بیان اینکه پنج  نهالستان فعال دولتی در لرستان وجود دارد که طی یک سال گذشته افزایش ظرفیت داشته‌اند گفت: طرح کاشت نهال به صورت صد در صد مردمی ، تا پایان فروردین ماه امسال در لرستان ادامه دارد.

وی افزود: ایران از کشورهایی است که پوشش جنگلی کمی دارد و در حد استاندارد جهانی نیست ، بنابراین لازم است تلاش بیشتری در راستای کاشت نهال برای رسیدن به نرم استاندارد جهانی و حتی بالاتر از آن در ایران صورت گیرد.

میرزایی با بیان اینکه برخی کشورها بالاتر از ۷۵ درصد مساحت جنگلی دارند ، یادآورشد: لرستان در حوزه فضای سبز شهری نیز نسبت به نرم جهانی و کشوری پایین‌تر است ، بنابراین نیاز به تلاش بیشتری برای توسعه مساحت جنگلی لرستان و فضای سبز شهری احساس می شود.

وی افزود: طرح کاشت یک میلیارد درخت براساس برنامه‌ریزی چهار ساله می‌باشد و گونه‌های درخت عمده توسط مردم به صورت چند منظوره مثمر و غیر مثمر و بخش زیادی از آن نیز توسط شهرداری، منابع طبیعی و سایر دستگاه‌ها تولید می‌شود.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: سعی شده گونه‌ها در نهالستان ها براساس بومی منطقه و سازگار با شرایط آب و هوایی استان انتخاب شوند و بیشتر شامل زردآلو ،بادام ،گردو، انار پسته وحشی، اکالیپتوس و صنوبرمی باشند.

میرزایی موضوع نگهداری و حفاظت از نهال‌ها را مهمتر از کاشت آن دانست و گفت: نگهداری و حفاظت از نهال‌های کاشته شده از مرحله کاشت آن مهم‌تر است و همت جهادی می‌طلبد.