شناسایی و مدیریت ۲۰۰ نقطه دارای تنش آبی در کشور

قاب خبر: معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: نزدیک‌به ۲۰۰ نقطه دارای تنش آبی در فصول مختلف کشور شناسایی و با تلاش های انجام شده، این مشکل به‌خوبی مدیریت شد.

به گزارش قاب خبر از وزارت نیرو، «محمد جوان‌بخت» در نشست تخصصی وزیر نیرو با مدیران صنعت آب و فاضلاب کشور، افزود: تلاش‌های فراوانی در سال آبی گذشته برای رفع مشکلات مربوط به حوزه آب و فاضلاب از جمله در مشهد، تبریز و تهران و بسیاری شهرهای دیگر انجام شد که در این زمینه شرکت مهندسی آب و فاضلاب و شرکت‌های استانی پای‌کار بودند.

وی با اشاره به توجه ویژه وزیر نیرو به بخش آب کشور، اظهار کرد: گستره ماموریتی آب و فاضلاب، کل کشور بوده و همه شهرها و روستاها را در بر می‌گیرد، مدیران به‌عنوان نقطه عطف و تماس این مجموعه با مصرف‌کنندگان هستند.

جوان‌بخت، پروژه‌های اجرایی بخش آب و فاضلاب را شامل دو دسته کلی تامین منابع آب و توزیع منابع آب دانست و گفت: این امر در ادامه یک زنجیره‌ای اعم از تامین آب، خطوط انتقالی، تصفیه‌خانه‌ها، شبکه‌های توزیع شهری، ایستگاه‌های پمپاژ و مواردی ازاین‌دست را تشکیل می‌دهند.

وی تصریح کرد: پروژه‌های زیربنایی و اساسی با در نظر گرفتن اهداف و شرایطی که مناطق مختلف دارند، پایش و پیش‌بینی و از جهت‌های مختلف کنترل می‌شوند که بخشی از آن را پروژه‌های اضطراری تشکیل می‌دهند.

معاون وزیر نیرو تاکید کرد: لازم است این پروژه‌ها هرچه سریع‌تر به تصویب برسند، منابع اعتباری موردنیاز، به‌منظور پیشبرد آن‌ها پیش‌بینی شود و مجموعه ظرفیت‌ها به کار گرفته شود.

جوان‌بخت گفت: به‌طور معمول این طرح‌ها یک‌ ساله بوده و برای عبور از سال آبی جاری باید تدوین شوند.

وی به موضوع هدررفت آب در شبکه‌ها پرداخت و آن را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: این موضوع از سوی بسیاری از مراکز پژوهشی کشور، مراجع برنامه‌ریزی و نظارتی مورد پرسش قرار می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران اضافه‌کرد: مدیریت هدررفت آب، امر واجبی است و باید مدیران آبفا در سراسر کشور نسبت به این موضوع، حساسیت لازم را داشته باشند.

وی به سرانه مصرف آب در کشور اشاره و بیان‌کرد: اعداد و ارقام اعلامی به نظر بالا و نیازمند مدیریت تقاضا و مصرف به شکل ویژه است و اصلاح الگو و مدیریت مصرف در این زمینه بسیار مهم است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اجرای بند «ع» تبصره ۸ (استفاده از منابع آب نامتعارف در صنایع آب بر) را لازم و ضروری دانست و افزود: در برخی از استان‌ها به‌واسطه ایجاد شرایطی، بین توزیع، تامین و مصرف آب در بخش صنعت، تعادلی شکل‌ گرفته است و بر هم‌ زدن این تعادل به دلیل تغییراتی با هزینه همراه خواهد بود.

جوان‌بخت گفت: اهداف این طرح تاثیر قابل‌توجهی در صیانت از آب کشور دارد و لازم است استان‌ها آن را با جدیت به‌عنوان ماموریت وزارت نیرو موردتوجه قرار دهند.

وی عنوان کرد: بحث‌هایی مانند نصب آب‌شیرین‌کن در مناطق ساحلی از موضوع‌هایی است که باید به آن توجه شود.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا تصریح کرد: در بعضی موارد چند صد کیلومتر خط لوله از مناطق مرکزی به مناطق ساحلی با هزینه فراوان هدایت می‌شود.

وی افزود: در حالی‌که خود مناطق با مشکلات آبی روبه‌رو هستند؛ تأمین آب در خود مناطق ساحلی بسیار منطقی‌تر و اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد، بنابراین نصب آب‌شیرین‌کن در نوار ساحل کشور باید مورد توجه قرار گیرد.

جوان‌بخت اظهار کرد: مدیریت آب کشور، امری ساده و بدون تنش نیست، در کل شبانه‌روز مخاطبان در دسته‌های گوناگون، مطالبه‌گر خدمات آب و فاضلاب هستند و برای پاسخگویی باید به‌صورت جهادی فعالیت شود.