انجام آزمایش‌های غربالگری و تست‌های HIV، هپاتیت B و C در لرستان

قاب خبر: مدیرکل انتقال خون لرستان گفت: در کیت انتقال خون قسمتی برای آزمایش‌های غربالگری و تست‌های (HIV)،هپاتیت Bو C است که تجهیزات مورد نیاز آزمایشگاه را با اعتبار هشت میلیارد تومانی وارد کردیم و در استان این تست‌ها انجام می‌شود.

به گزارش قاب خبر: علی سوری عنوان کرد: از ۱۳۶۳تا ۱۴۰۰تنها در سه شهرستان استان، چهار پایگاه داشتیم، این پایگاه ها وظیفه تامین خون استان را بر عهده داشتند.

وی ادامه داد: سال ۱۴۰۰ با یک حرکت جهادی وعده عدالت در دسترسی به مراکز سلامت در دستور کار قرار داده شد و امروز ۱۲مرکز در ۱۰شهرستان را راه اندازی کردهایم که وظیفه خون گیری و اهدای خون از مردم استان را بر عهده دارند.

مدیرکل انتقال خون لرستان تصریح کرد: با راه اندازی این مراکز، مردم نگرانی رفت و آمد برای انجام اهدای خون به مرکز استان و الیگودرز یا بروجرد را ندارند.

وی عنوان کرد: در هفته دولت مرکز فرآوری خون شهرستان کوهدشت راه اندازی شد که این مرکز خون های اهدایی را به سه فرآورده اصلی خونی تبدیل می کند.

سوری گفت: قبل از راه اندازی این مرکز، بیماران در بیمارستان کوهدشت برای بیماران تصادفی و زخمی با مشکل مواجه بودند چون این شهرستان در کریدور جاده اربعین قرار داشته و با مواردی زیادی از این قبیل مواجه است.

وی تصریح کرد: با افتتاح این مرکز علاوه بر تامین خون و فرآورده های خونی، شهرستان کوهدشت می تواند شهرستان های رومشکان و پلدختر و در صورت نیاز استان های همجوار را هم پوشش دهد.

مدیرکل انتقال خون لرستان با بیان اینکه طی امسال مرکز فرآوری شهرستان دورود را ایجاد و راه اندازی می‌کنیم، تصریح کرد: در کیت انتقال خون قسمتی برای آزمایش‌های غربالگری و تست‌های (HIW)،هپاتیت Bو C است که این نمونه‌ها تا همین امسال به استان کرمانشاه فرستاده و در آنجا تست های غربالگری انجام می‌شد که در شهریورماه تجهیزات و دستگاههای مورد نیاز آزمایشگاه را با اعتبار هشت میلیارد تومانی وارد کردیم و در استان این تست‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: این اقدام از ایاب و ذهاب مردم جلوگیری و در موارد اورژانسی که بیماران ما به پلاکت احتیاج داشته باشند، کاری که حداقل ۲۴ ساعت طول می کشید ظرف یک الی ۲ ساعت در استان انجام می گیرد و نیاز بیماران برآورده می شود.