کشاورزی لرستان روی ریل توسعه

اختصاصی قاب خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: درصدد هستیم با اقدامات و فعالیت ها، جهاد کشاورزی استان را به جایگاه واقعی خود برسانیم و توانمندی و قابلیت های این بخش به منصه ظهور برسد.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری قاب خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: در کشت قراردادی با انعقاد بالغ بر ۱۰ هزار قرارداد و رصد توسط وزارت جهاد کشاورزی، رتبه ۵ را در بین تمامی استانها کسب کرده ایم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۸ جلسه رفع تداخلات برگزار شد اما این در حالی است که در سال گذشته ۳۱ جلسه برگزار شد و ۶۶ درصد پلاک های رفع تداخل در سال ۱۴۰۱ صورت گرفته استو همین امر موجب شد تا در رفع تداخلات در شکور رتبه ۵ را کسب کنیم.

شاهرخی تصریح کرد: در فصل زراعت یک فصل متمایز شکل گرفته است و تک به تک، نقطه به نقطه مراکز و برش ها رصد شده اند و ماحصل این اقدامات کسب رتبه اول و یا دوم در توزیع کود، توزیع نهاده، جذب سهمیه و… شده است.

وی عنوان کرد: سال ماقبل تولید در طرح جهش تولید در بین ۱۶ استان در رتبه آخر بودیم اما خوشبختانه برای سال ۱۴۰۱ در رتبه ۶ کشوری قرار گرفته ایم و ۳ برابر سال ماقبل زراعی ادوات کشاورزی جذب کرده ایم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: ۲۲۵ ادوات کشاورزی جذب شده است و این در حالی است که سال ماقبل ۷۵ دستگاه جذب شده بود.

وی گفت: ۶ برابر سال قبل افزایش بازرسی و جریمه را داشته ایم ، بازرسی ها در تشکیل پرونده و جرایم خود را نشان می دهند.

شاهرخی تصریح کرد: قریب به ۲۰۰ طرح کشاورزی با بیش از ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی در استان وجود دارد و تمامی این موارد برای استان یک نوع ظرفیت هستند و در صورتی که اعتبارات تبصره ۱۸ برای استان واریز شود و این پروژه ها به بهره برداری برسند قطعا می توانند در روند تولید ورونق و اشتغال استان نقش موثری را داشته باشند.

وی افزود: ۱۰۰۰ میلیارد تومان به حوزه کشاورزی استان اختصاص داده شده که برای جذب آن نیاز به رایزنی و پیگیری از سوی شخص استاندار است زیرا با استفاده از این رقم می توان جهش بزرگی را در بخش کشاورزی ایجاد کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: بر روی سفر دوم ریاست جمهوری، ۷ همت را برای بخش کشاورزی پیش بینی کرده ایم.

وی ادامه داد: چند کار دراولویت قرار دارد یکی از این اقدامات، بحث محرومیت زدایی و توجه به نقاط محروم است. نمونه این اقدام، اجرای آبیاری تحت فشار در منطقه ای در سپید دشت است.

شاهرخی عنوان کرد: آمادگی لازم وجود دارد در صورت پای کار بودن کمیته امداد و ستاد اجرایی، در مناطقی با اراضی دیم که کمبود آب دارند ، طرح های آبیاری اجرا شود تا مردم منطقه بتوانند به درامد و عایدی خوبی در بخش کشاورزی دست پیدا کنند.

وی گفت: یکی از اقدامات در دستور کار این است که در یکپارچه سازی اراضی یک کار جهادی و انقلابی در سال ۱۴۰۲ انجام شود هر مرکز جهاد یک طرح یکپارچه سازی در دستور کار داشته باشد و این موضوع با جدیت و تا حصول نتیجه پیگیری شود تا یک پایه سازی و فرهنگ سازی خوبی صورت گیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان در بخش دیگری از صحبت هایش به افزایش طرح بهره وری درمزارع گریزی زد و اظهار کرد: قانونی در نظام مهندسی وجود دارد که می توان از ظرفیت کارشناسان نظام مهندسی در مزارع استفاده کرد و به میزان بهره وری ایجاد شده در مزارع درآمد کارشناسان تامین می شود .

وی گفت: این طرح بهره وری، اشتغالزایی خوبی به دنبال دارد و قطعا می توانیم کمک خوبی به تولید استان داشته باشیم.

شاهرخی افزود: ظرفیت های خوبی در استان داریم نمونه آن در کاملینا تجربه شده است حال یکی دیگر از ظرفیت ها، درآمدزایی ۱۰۰ میلیون تومانی از کشت یک هکتاری موسیر در مزارع دیم است.

وی عنوان کرد: این کشت دیم سختی زیادی ندارد و کشاورز به راحتی به بهترین درآمد دست پیدا می کند. اما لازم است برای روی آوردن و گرایش کشاورزان به این نوع کشت ها فرهنگ سازی های لازم صورت بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان اظهار کرد: در کنار این مسائل و موارد باید در راستای فراهم کردن صنایع تکمیلی، تبدیلی و جانبی نیز اقدامات خوبی صورت بگیرد تا دست رنج کشاورز در جهت توسعه و رونق کشاورزی نمود خود را نشان دهد.