پیشرفت ۵۱ درصدی راه‌آهن دورود – خرم‌آباد؛ نیاز به ۱۱ هزار میلیارد تومان

پروژه راه‌آهن دورود - خرم‌آباد با پیشرفت فیزیکی ۵۱ درصدی در حال اجرا است. این طرح به دلیل عبور از مناطق کوهستانی زاگرس با چالش‌های فنی و مالی مواجه بوده و برای تکمیل آن به ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. در صورت تأمین منابع، بهره‌برداری از قطعه اول تا سال ۱۴۰۶ امکان‌پذیر خواهد بود

به گزارش پایگاه خبری قاب خبر به نقل از موج خبر لرستان: پروژه راه‌آهن دورود – خرم‌آباد به طول ۱۱۴ کیلومتر، بخشی از طرح ملی اتصال شمال به جنوب کشور است که با هدف توسعه اقتصادی و افزایش ظرفیت حمل‌ونقل ریلی در حال اجرا می‌باشد. این مسیر با عبور از مناطق سخت‌گذر زاگرس، شامل ۳۹ کیلومتر تونل و ۳.۵ کیلومتر پل‌های بزرگ و کوچک است. یکی از ویژگی‌های برجسته این پروژه، احداث طولانی‌ترین تونل ریلی خاورمیانه به طول ۴.۶ کیلومتر است.

طبق گزارش‌ها، پروژه تاکنون ۵۱ درصد پیشرفت فیزیکی داشته و بیش از ۳۰ جبهه کاری فعال در آن مشغول به فعالیت هستند. با این حال، برای تکمیل این طرح به ۱۱ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز است. در صورت تأمین این منابع، بهره‌برداری از قطعه اول تا سال ۱۴۰۶ امکان‌پذیر خواهد بود

این پروژه به همت قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا در حال ساخت است و با بهره‌برداری از آن، ظرفیت جابجایی بار از ۳ میلیون تن به ۱۵ میلیون تن افزایش می‌یابد. همچنین، این خط ریلی نقش مهمی در اتصال مرکز استان لرستان به شبکه ریلی سراسری و توسعه اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد