نیاز ۴ هزار میلیارد تومانی برای ایمن سازی جاده پلدختر – خرم آباد

اختصاصی قاب خبر: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: چهار هزار میلیارد تومان برای ایمن سازی جاده سیل زده پلدختر - خرم آباد نیاز است.

به گزارش پایگاه خبری قاب خبر: مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای لرستان گفت: ۳۳۰ میلیارد تومان در سفر رییس جمهور و هیات دولت برای بهسازی و آسفالت راه های روستایی استان مصوب شد که تکمیل، بهسازی و راهشکافی ۲۲۰ کیلومتر در دستور کار قرار گرفت.

وی تصریح کرد: با تخصیص این رقم ۱۷۱ کیلومتر راه روستایی بهسازی و آسفالت شد که لرستان به عنوان پایلوت این اقدامات معرفی گردید.

شیروانی گفت: سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان برای معاونت راهداری استان مصوب و ۶۶۸ میلیارد تومان قرارداد برای آن منعقد شد که در این راستا ۸۶ کیلومتر روکش اصلی آسفالت، ۹۳ کیلومتر آسفالت حفاظتی، یکهزار و ۲۱۷ کیلومتر روشنایی صورت گرفت.

وی ادامه داد: با سفر سال ۱۴۰۰ رییس جمهور اعتبار لازم برای رفع پنج نقطه پرخطر در جاده های استان تخصیص یافت که این اقدام انجام شد و هم اکنون نیز پیگیری برای حذف ۲۹ نقطه در دست اقدام است که زیرگذر پادگان مهندسی بروجرد ۷۰ درصد و زیرگذر رازان ۹۵ درصد پیشرفت دارند و تلاش می شود تا پایان تیرماه امسال بهره برداری شوند.

شیروانی در ادامه از وجود ۱۲۰ نقطه حادثه‌خیز در محورهای لرستان خبر داد و گفت: برای ایمنی راه‌ها ضرورت دارد این نقاط حذف شوند.
وی عنوان کرد: تاکنون برای حذف پنج نقطه اعتبار لازم را جذب کردیم و ۲۹ نقطه دیگر را به وزارت‌خانه پیشنهاد دادیم و پیگیر تامین اعتبار برای حذف آنها هستیم.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان با اشاره به سیلاب سال ۹۸ و خسارت به حوزه راه‌ها، پل‌ها و… استان، بیان کرد: در آن سال متأسفانه کمتر از سه درصد از اعتبارات را برای جبران خسارت‌ها به استان پرداخت شد.

شیروانی با اشاره به پرداخت ۲۸۰ میلیارد تومان، گفت: در آن مقطع و با این اعتبار توانستیم یک سری پل‌های موقت را خریداری کنیم.

وی با تاکید بر اینکه خیلی از پل‌هایی که الان احداث شده، موقت هستند و پایان کار پل ها صادر نشده است، ادامه داد: در حال حاضر چهار هزار میلیارد تومان نیاز داریم که جاده خرم آباد- پلدختر ایمن شود.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان گفت: دیواره ساحلی پلدختر ۸۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، کل اعتبار راههای روستایی لرستان برای سال ۱۴۰۱، ۷۰ میلیارد تومان است.

شیروانی در بخش دیگری از صحبت هایش به اعتبارات سفر ریاست جمهوری نیز گریزی زد و گفت: در سفر رئیس جمهور به لرستان، مصوب شد که ۳۰۹ میلیارد تومان برای احداث پل‌های شهرستان پلدختر اختصاص پیدا کند، اما متاسفانه هنوز این مبلغ تحقق پیدا نکرده است.

وی افزود: ۳۳۰ میلیارد تومان برای راههای روستایی اختصاص پیدا کرد، اما پرداخت ۳۰۹ میلیارد تومان یاد شده به امسال موکول شده است، امیدواریم در سفر جدید این اعتبار پرداخت شود.

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان عنوان کرد: این رقم کمی نیست، این از محل اعتباراتی استانی و سازمان مدیریت استان تحقق پیدا نمی‌کند، ما یک سقف محدود در استان داریم.

معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای لرستان نیز گفت: همه پل های نصب شده بجای پل های تخریبی سیل سال ۹۸، موقت هستند. همه پل‌های بزرگی با دهانه‌های بالای ۴۰ متر، ۳۶ متر، ۸۰ متر و… بوده است، گفت: هر کدام از این پل‌ها بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای احداث نیاز دارند.

مسعود امیری افزود: با توجه به محدودیت‌های اعتباری، احداث پل های جدید غیرممکن است لذا در این راستا تصمیم گرفتیم که مشاور این پل‌ها را بررسی و یک طرح مطالعاتی در این رابطه انجام دهد تا همین پل‌های موقت را به شکلی تثبیت کنیم. تا حداقل در شرایط مطلوبی آنها را قرار دهیم و بتوانیم ضریب ایمنی را در آنها بالا ببریم.