مشکل در تامین آب ۱۱ شهر در لرستان/ تنش آبی در ۵۰۰ روستا

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب لرستان گفت:علاوه‌بر این که وضعیت پتانسیل ذخیره آب زیرزمینی و همچنین بارش و روان آب‌های ما کاهش پیدا کرده ما مشکل دیگری به نام برف داریم که تأثیرات زیادی در تأمین آب شرب دارد.

به گزارش قاب خبر: حمیدرضا کرموند تصریح کرد: در استان از سدها برای تأمین آب استفاده نمی‌کنیم بلکه از چشمه‌ها یا چاه‌ها استفاده می‌کنیم، برآوردها نشان می‌دهد طی سال جاری و در پیک مصرف، حدود ۵۰۰ روستا با تنش آبی مواجه خواهند بود و برای حداقل ۱۱ شهر مشکل تأمین آب متصور است.

وی تصریح کرد: در تولید آب باید منابع موجود را مدیریت کنیم، برخی از این منابع با کشاورزی مشترک هستند مانند سراب داری آب در دورود، و سراب کمندان ازنا که آب شرب ازنا و الیگودرز را تأمین می‌کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب لرستان بیان کرد: آب در بخش کشاورزی کم است و به همین دلیل به خطوط آب شرب تعرض می شود، نصف روستاهای ما خودگردان هستند و دلیل آن نیز این است که چاه و چشمه‌ای داشتند و از آن استفاده کردند.

کرم وند اظهار کرد: مقرر شده وضعیت شهرستان‌ها همراه با فرمانداران بررسی شود و پروژه‌های خوبی نیز شروع شده است که با بهره‌برداری از آن‌ها بخشی از مشکلات کاهش پیدا می‌کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب لرستان افزود: در شهر خرم‌آباد به این نتیجه رسیدیم که سد ایوشان را برای آب شرب نگه داریم و حتی مجبور به ورود آب کاکارضا به تصفیه‌خانه هستیم تا شهر با بحران مواجه نشود.

وی ادامه داد: وضعیت پارسال بهتر از امسال بود با این حال در دورود مشکل داشتیم و حتی به این نتیجه رسیده بودند که آب شرب شهر را جیره‌بندی کنند.

وی تصریح کرد: در بحث ذخیره‌سازی مشکل بزرگی به نام برق داریم که اگر قطع شود همان مقدار کم تأمین آب نیز از دست ما خارج می‌شود، هماهنگی کردیم که تبعات آن را کمتر کنیم.

کرموند تصریح کرد: مصرف روستایی تنها شرب نیست بلکه باید دام‌های آن‌ها نیز در نظر گرفته شوند و به همین دلیل، تانکرهای واحد سیار آماده به کار هستند.