قانون ثبت رسمی معاملات و کاهش پرونده های قضایی

رئیس شورای قضائی لرستان گفت: امیدواریم با اجرایی‌شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول حجم بسیاری از ورودی پرونده‌های قضائی به دادگستری کاهش پیدا کند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین سعید شهواری، بر موضوع آموزش و آگاهی‌بخشی جهت اجرای موفق قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول تأکید کرد.

وی ادامه داد: اجرایی‌شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول نیازمند تمهید مقدماتی است تا بتوانیم در استان این قانون را با کمترین مشکل اجرا کنیم.

شهواری گفت: به دنبال عملی‌شدن این قانون مشکلات اجرایی وجود خواهد داشت و احتمال تفسیرها و برداشت‌های مختلف وجود دارد.

رئیس شورای قضایی استان تأکید کرد: کلیه قضات و افراد رسیدگی‌کننده به موضوعات مرتبط با قانون مذکور باید آموزش لازم را ببینند.

شهواری گفت: همچنین سردفتران، مشاوران املاک و ادارات مرتبط مانند مسکن و شهرسازی، ثبت‌اسناد و املاک باید با آموزش‌های لازم بر نحوه اجرای قانون تسلط پیدا کنند، زیرا مراجعات مردم برای انجام معاملات به مشاوران املاک و سردفتران است.

وی افزود: تبیین مواهب قانون و رفع نگرانی‌های مردم در اجرایی‌شدن قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول هم باید برطرف شود که دراین‌خصوص می‌توان از ظرفیت صداوسیمای مرکز استان و ظرفیت سایر رسانه‌های استانی و فضای مجازی استفاده کرد.

رئیس شورای قضائی لرستان گفت: امیدواریم با اجرایی‌شدن این قانون حجم بسیاری از ورودی پرونده‌های قضائی به دادگستری کاهش و بتوانیم گامی مثبت در راستای خدمت به مردم استان برداریم.