فعالیت بیش از ۲ هزار صنعتگر در حوزه صنایع دستی

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان از فعالیت بیش از دو هزار و 500 صنعتگر لرستانی در رشته های صنایع دستی خبر داد.

به گزارش قاب خبر: عطا حسن پور افزود: این صنعتگران در حوزه صنایع دستی و با تولیدات مختلف در فعالیت بوده که اغلب آنان در مشاغل خانگی با کمترین آورده و بیشترین ارزش افزوده در تلاش هستند.

وی تصریح کرد: صنایع دستی این استان از پیشینیه تاریخی برخوردار بوده که بر اساس آثار بدست آمده در لرستان؛ دندان نیش گوزن از دوره پارینه سنگی و با قدمت ۴۲ هزار ساله با کاربری زیورآلات از جمله صنایع دستی استان بوده است.

حسن پور با اشاره به احیای چندین رشته صنایع دستی در سالهای اخیر اظهار کرد: با هدف توسعه صنایع دستی در استان چند کارگاه جدید مانند زره بافی، ساخت زیورآلات سنتی و تراش سنگهای قیمتی و نیمه قیمتی … نیز فعالیت خود را آغاز کرده اند.

وی تصریح کرد: همچنین برای توسعه صنایع دستی و آموزش به عموم مردم، طرح تکام در مناطق محروم همچون کوهدشت، معمولان، پلدختر و رومشکان اجرا شده است.

حسن پور افزود: همچنین طرح های آموزشی با همکاری بین بخشی با سازمان زندان ها، نیروهای مسلح و فنی و حرفه ای در حال اجراست و علاقمندان می توانند در این دوره های رایگان حضور یابند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی لرستان اظهار داشت: همچنین با هدف حمایت از صنعتگران و تولیدکنندگان صنایع دستی در استان بیش از یکصد میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده که همه این تسهیلات در راستای اشتغالزایی و توسعه مشاغل حوزه صنایع دستی بکارگیری شده است.

وی اضافه کرد: با هدف توسعه اقتصادی در حوزه صنایع دستی نیز بازارچه دائم در باغ گلستان فعالیت دارد که در ۱۵ روز تعطیلات نوروز امسال بیش از ۷ میلیارد تومان صنایع دستی در آن به فروش رسیده است.

حسن پور همچنین با اشاره به وجود ۴۰ بازارچه موقت صنایع دستی در سطح استان، افزود: علاوه بر این بازارچه ها، برخی از صنعتگران استان نیز در نمایشگاه های کشوری و بین المللی حضور داشته اند.