ضرورت ترویج کشاورزی و انتقال یافته ها به مزارع

قاب خبر: رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: سال ۱۴۰۲ در بخش کشاورزی سال ترویج نامگذاری شده است.

به گزارش پایگاه خبری قاب خبر: سید عماد شاهرخی با اشاره به اهمیت ترویج کشاورزی و انتقال یافته‌های کشاورزی به مزارع، اظهار کرد: اهمیت این موضوع به حدی است که وزیر جهاد کشاورزی سال ۱۴۰۲ را در بخش کشاورزی سال ترویج نام‌گذاری کرده است.

وی ادامه داد: توجه به ترویج در بخش کشاورزی بهره‌وری و افزایش تولید را به دنبال دارد، ما در بخش کشاورزی نیازمند انتقال دانش و تجربه به کشاورزان هستیم.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان گفت: توجه به تناوب کشت کلزا، گندم و حبوبات علاوه‌ بر اقتصادی بودن، بهره‌وری و افزایش تولید را هم به دنبال دارد.

شاهرخی با اشاره به اینکه امسال در طرح جهش تولید در دیمزارها توانسته‌ایم ۲۲۴ دستگاه شامل دنباله بند و کشت کار را جذب و واگذار کنیم، عنوان کرد: در خط مکانیزاسیون هم ۶۰ میلیارد تومان داریم و به دنبال این هستیم که دنباله بند و کشت کار را به کشاورزانی که جزو طرح جهش تولید در دیمزارها نیستند واگذار کنیم.

وی افزود: امسال برای اولین بار بیش از ۱۰ هزار هکتار کشت دانه‌های روغنی را داشتیم که از این میزان ۵ هزار و ۳۰۰ هکتار به کشت کاملینا اختصاص پیدا کرده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان بیان کرد: افزایش کشت دانه‌های روغنی یک پایه برای تحول در بخش کشاورزی استان است، امسال ۲۰ دستگاه برداشت دانه‌های روغنی را برای استان تأمین و تهیه کرده‌ایم.

شاهرخی با اشاره به پرداخت ۲۲۰ میلیارد تومان غرامت کشاورزی در استان؛ گفت: توصیه ما این است که کشاورزان محصولات خود را بیمه کنند، تا در صورت بروز هر گونه حادثه‌ غرامت به آنها پرداخت شود.

وی همچنین از طراحی و تولید دستگاه جمع‌آوری سنگ‌ها توسط جهاد دانشگاهی خبر داد و افزود: این دستگاه می‌تواند سنگ‌های اراضی کشاورزی را جمع آوری کند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی لرستان به طرح کاشت یک میلیارد اصله درخت مثمر و غیر مثمر در کشور ظرف ۴ سال هم اشاره کرد و گفت: سهم لرستان از یک میلیارد اصله درخت ۳۰ میلیون است، انتظار و تاکید ما کاشت درخت در اراضی شیب دار است، یعنی نباید اراضی شیب دار مستعدی داشته باشیم که در آن درخت کاشت نشده باشد.