صنایع لرستان، محروم از حمل و نقل ریلی

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان گفت: اگرچه مسیر ریلی از برخی نقاط استان عبور می‌کند، اما عمده صنایع معدنی و تولیدی لرستان، به‌ویژه در مرکز، غرب و جنوب آن از دسترسی مستقیم به خطوط ریلی محروم هستند.

محمد خاکی ضمن اشاره به ضعف زیرساخت‌های ریلی در داخل استان افزود: این موضوع تولیدکنندگان را ناچار به استفاده از حمل ترکیبی کرده که نه‌ تنها زمان‌بر، بلکه در فواصل کوتاه بسیار پرهزینه است.

وی با اشاره به هزینه بالای حمل‌ونقل برای واحدهای تولیدی استان گفت: گاهی هزینه حمل کالا از قیمت تمام‌شده آن در استان پیشی می‌گیرد که این مسئله باعث شده بازارهای صادراتی اطراف را از دست بدهیم به همین دلیل، پیشنهاد اخیر راه‌آهن برای جابجایی بخشی از محصولات استان از طریق ریل، اتفاقی بسیار مثبت است و از آن استقبال می‌کنیم.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی لرستان تصریح کرد: افزایش سهم استان از صادرات غیرنفتی کشور هدف‌گذاری شده و حمل‌ونقل ریلی به عنوان یکی از ارکان تحقق این هدف مورد توجه جدی قرار گرفته است، چراکه بدون کاهش هزینه‌های لجستیکی نمی‌توان در بازار رقابت جهانی حضور موثر داشت.

خاکی ادامه داد: برای مثال، کارخانه سیمان دورود توانسته با توجه به نزدیکی به ایستگاه راه‌آهن، بخشی از کلینکر تولیدی خود را به سمت خوزستان ارسال کند، اما بسیاری از واحدهای تولیدی، حتی برای ارسال محصولات به انبارهای مصرف راه‌آهن، ناچار هستند بار را با کامیون حمل و سپس بارگیری مجدد کنند که این فرآیند هزینه مضاعفی به تولید تحمیل می‌کند. کالاهای مصرفی راه‌آهن که از استان تامین می‌شود در گام نخست، از طریق ریل حمل شود.

وی اضافه کرد: بخش زیادی از محصولات سفارشی راه‌آهن در شمال استان تولید اما به دلیل نبود خط مستقیم، با کامیون به انبارهای اندیمشک ارسال می‌شود، بنابراین حداقل می‌توانیم در این زمینه همکاری را آغاز تا زیرساخت اولیه فراهم شده و در مراحل بعد، سایر کالاها نیز به این زنجیره حمل‌ونقل اضافه شوند.

خاکی با ابراز امیدواری نسبت به ورود سرمایه‌گذاری خارجی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی، تاکید کرد: ایران ناگزیر است برای حفظ جایگاه منطقه‌ای و بین‌المللی خود، به‌سرعت نسبت به توسعه و نوسازی شبکه ریلی اقدام کند. بدون زیرساخت قوی، نه‌تنها از رقابت منطقه‌ای حذف خواهیم شد، بلکه فرصت‌های اشتغال، تولید و صادرات را نیز از دست خواهیم داد که لرستان با برخورداری از صنایع معدنی، کشاورزی و موقعیت ترانزیتی، می‌تواند پایلوت اجرای این برنامه‌ها باشد.

رییس اتاق بازرگانی لرستان با تاکید بر ظرفیت‌های بی‌بدیل حمل‌ونقل ریلی در توسعه صادرات و کاهش هزینه‌ها، خواستار توجه ویژه دولت به سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های ریلی کشور و استان شد و ادامه داد: حمل‌ونقل ریلی ارزان‌ترین و ایمن‌ترین روش جابجایی کالا و از جذابیت بالایی برخوردار است.

خاکی یادآور شد: جابجایی ریلی علاوه بر کاهش هزینه تمام‌شده تولید، می‌تواند نقش موثری در ارتقای رقابت‌پذیری کالای ایرانی در بازارهای منطقه‌ای ایفا کند و از طرفی سالانه بین ۱۵ تا ۲۵ هزار نفر از هم‌وطنان در تصادفات جاده‌ای جان خود را از دست می‌دهند که این موضوع نه تنها خسارات مالی، بلکه بزرگ‌ترین سرمایه کشور یعنی نیروی انسانی را به مخاطره می‌اندازد.

وی افزود: غفلت از توسعه زیرساخت‌های ریلی باعث شده بسیاری از فرصت‌ها را از دست بدهیم در حالیکه کشورهایی مانند عراق با تجهیز بندر بصره و اتصال آن به ترکیه و پاکستان با ایجاد مسیر ریلی به سمت اوراسیا، به‌سرعت در حال تصاحب سهم ما از بازار منطقه‌ای هستند.

رییس اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه راه‌آهن ایران با قدمتی ۹۰ ساله هنوز سهم شایسته‌ای در حمل‌ونقل کشور ندارد، افزود: اولین خط ریلی ایران سال ۱۳۱۴ به بهره‌برداری رسید، اما با وجود این سابقه، اکنون سهم اندکی از بار کشور از طریق ریل جابجا می‌شود که این عدد در مقایسه با کشورهایی چون هند و چین که بیش از ۳۰ درصد بار خود را ریلی حمل می‌کنند، یا روسیه با سهم ۹۰ درصدی، بسیار ناچیز است.