سوختن بیش از ۷۳ هکتار جنگل و مرتع لرستان در آتش بی توجهی

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: ۷۳.۵ هکتار جنگل و مرتع استان از ابتدای امسال تاکنون طعمه حریق شده که عامل تمام این آتش سوزی ها انسانی بوده است.

به گزارش کاسیت: حسین میرزایی بیان کرد: فرا رسیدن فصل خشک امسال زودتر آغاز شد و از اوایل خرداد پوشش گیاهی استان که به دلیل بارش های مطلوب متراکم و مطلوب بود، خشک شد.

وی ادامه داد: این مدت ۱۴ فقره حریق در ۴۰ هکتار جنگل و ۳۳.۵ هکتار مراتع لرستان گزارش شد که عامل این آتش سوزی ها بی توجهی، بی دقتی و عدم احساس مسوولیت افراد بوده که منجر به هدررفت سرمایه های ملی ارزشمند شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان در خصوص ارائه برخی آمار در فضای مجازی مبنی بر وسعت آتش سوزی ها نیز گفت: مساحت دقیق نواحی دچار آتش سوزی با سامانه موقعیت یاب (جی پی اس) بررسی و برآورد می شود.

شناسایی ۲ مظنون به آتش سوزی

میرزایی در رابطه با جرائم افراد خاطی اظهار کرد: امسال تاکنون ۲ مظنون و متهم به ایجاد آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان شناسایی شده اند و پیگیری های حقوقی در این رابطه ادامه دارد.

وی تصریح کرد: قانون در این خصوص قوانین محکمی دارد و علاوه بر جبران خسارت مالی و جریمه نقدی، مجازات های سنگینی از جمله حبس برای آسیب زنندگان به عرصه های ملی در نظر گرفته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان یادآور شد: خسارت عمدی به سرمایه های ملی و منابع طبیعی در مورد حریق بنا به ماده ۴۵ و ۴۶ قانون حفاظت و بهره برداری و ماده ۶۷۵ قانون مجازات اسلامی، از ۲ تا پنج سال حبس برای متخلفان به دنبال دارد.

بالگرد اطفا مستقر نشد

میرزایی در بخش دیگری از صحبت هایش در خصوص استقرار بالگرد اطفای حریق که سال های قبل در استان مطرح شده بود گریزی زد وگفت:  باتوجه به شرایط جغرافیایی و توپوگرافی استان، بالگرد اطفای حریق کاربرد چندانی ندارد اما وجود بالگرد برای هلی برد نیرو و لجستیک (جابجایی نیرو و امکانات اطفا) برای استان مثمر ثمر خواهد بود.

وی ادامه داد: بیشترین جنگل های ناحیه زاگرس در لرستان قرار گرفته است به نحوی که از مجموع ۶ میلیون جنگل ناحیه زاگرس، یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار در لرستان وجود دارد.

وی عنوان کرد: با توجه به وجود ۹۰۰ هزار هکتار مرتع، پیگیری هایی از طریق سازمان مرکزی و سازمان مدیریت بحران وزارت کشور صورت گرفته که بالگرد هنگام نیاز در استان حاضر شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان بیان کرد: سال گذشته از بالگرد در راستای اطفای حریق عرصه های ملی استان استفاده نشد اما امسال پیگیری و مکاتبات صورت گرفته است تا در صورت لزوم، برای انجام عملیات اطفا و یا هلی برد نیرو به استان اعزام شود.

اجرای ۲ هزار کیلومتر آتش بر

میرزایی همچنین گفت: امسال اجرای ۲ هزار کیلومتر آتش بر در عرصه های ملی استان هدفگذاری و اقدام عملی از ۲ هفته گذشته آغاز شده است.

وی با اشاره به تمام این اقدام تا چند روز آینده افزود: سال گذشته یک هزار و ۲۰۰ هکتار جنگل و مرتع لرستان در آتش سوخت که در صورت عدم حضور نیروهای واکنش سریع و اطفا، این سطح افزایش می یافت.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان گفت: امسال نیز ۱۰۰ نیروی واکنش سریع با آمادگی بالا در ۱۵۰ نقطه بحرانی استان توزیع شده اند که با رصد و پایش منطقه، هرگونه حریق را به گروه های اطفا گزارش و در صورت وسعت بالای آتش سوزی، در کنترل آن مداخله می کنند.

میرزایی با انتقاد از بی توجهی برخی از مردم و گردشگران به حفظ عرصه های ملی اضافه کرد: با توجه به اینکه عامل تمام آتش سوزی ها تاکنون انسانی بوه است باید فرهگ سازی گسترده ای در راستای آگاهی مردم برای حفظ منابع طبیعی صورت گیرد.

وی تاکید کرد: در مواردی از آتش سوزی های امسال، آتشی توسط گردشگران روشن و رها شده بود که با سرایت به عرصه های همجوار، دهها هکتار از اراضی ملی را به نابودی کشاند بنابراین از مردم و گردشگران انتظار می رود در شرایط حساس کنونی و پوشش خشک گیاهی، برای حفظ جنگل ها و مراتع از آتش سوزی احساس مسئولیت داشته باشند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری لرستان عنوان کرد: همچنین پس چر مزارع یکی از عوامل اصلی در بروز این آتش سوزی ها است که کشاورزان باید در این راستا آگاهی داشته باشند و بدون توجه به هشدارها و نکات ایمنی، موجب آتش سوزی و هدررفت سرمایه های ملی نشوند. ایرنا