حق‌آبه پلدختر و معمولان در سند سد معشوره لحاظ شد/ مخالف ساخت هیچ سدی در لرستان نیستم

قاب خبر: نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری‌های بسیار زیاد صورت گرفته معین شد ۷۲ میلیون متر مکعب از آب سد معشوره حق پلدختر و مناطق پایین دست بوده و رهاسازی شود و این امر در سند سد مشخص و به تصویب رسیده است.

به گزارش قاب خبر: سید حمیدرضا کاظمی در جریان بازدید از خبرگزاری فارس در جمع خبرنگاران بیان کرد: یک مقطعی که بحث ساخت سد معشوره بود از زبان بنده بیان شده بود که مخالف ساخت سد معشوره هستم، نه بنده مخالف هیچ سازه و سدی در استان لرستان نیستم و با در نظر گرفتن شرایط و مطالبات مردم از این موضوعات حمایت می کنم.

وی ادامه داد:البته هر سازه و سدی که ساخته می شود باید به پایین دستش توجه شود و سهم پایین دست مشخص شود.

نباید اقدامات ما بدون در نظر گرفتن منافع مردم منطقه باشد

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه سد معشوره بالا‌دست پلدختر،معمولان، ویسیان و چگنی است و مردم این مناطق پایین دست از رودخانه کشکان در حال امرار معاش هستند، افزود: هدف ما از احداث سد معشوره قطعا ابتدا مهار سیلاب و پس از آن آبی کردن برخی از دشت ها و همچنین برای آب شرب و صنعت منطقه است.

کاظمی ادامه داد: نباید اقدامات ما بدون در نظر گرفتن منافع مردم منطقه باشد، متاسفانه با احداث آزادراه خرم زال شاهد بودیم این زیرساخت تبدیل به نعمتی برای کشور و ضرری برای اقتصاد معمولان و پلدختر شد و ۳ هزار و پانصد شغل از دست دادیم.

این مسوول تاکید کرد: سد معشوره می‌تواند کمک زیادی به بخشی از استان کند ولی باید حق پایین دست نیز به صورت جدی ادا شود.

۷۲ میلیون مترمکعب آب برای مناطق پایین دست سد معشوره اختصاص یافته است

وی ادامه داد: در ۵ سال گذشته با پیگیری‌های بسیار زیاد صورت گرفته و برگزاری جلسات متعدد در وزارت نیرو معین شد ۷۲ میلیون متر مکعب از آب سد معشوره حق پلدختر و مناطق پایین دست بوده و رهاسازی شود و این امر در سند سد مشخص و به تصویب رسیده است.

کاظمی عنوان کرد: ۴۰ میلیون متر مکعب از آب این سد نیز برای محیط زیست منطقه در نظر گرفته شده و خوشبختانه ۷۲ میلیون متر مکعب در سند آمده و مطمنا می تواند کمک زیادی به توسعه پایدار مناطق پایین دست و به خصوص شهرهای پلدختر و معمولان کند.

لزوم ایجاد سدهای چولهول و بن لار

نماینده مردم پلدختر و معمولان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بر اساس بررسی های صورت گرفته حدود ۳۰ درصد از سیلاب سال ۹۸ در داخل حوزه شهرستان بوده است، افزود: به عنوان نمونه بخشی از سیلاب مربوط به رودخانه مادیان رود و چولهول بوده و در نتیجه باید سد چولهول و بن‌لار در شهرستان ایجاد شود .

کاظمی افزود: بر این اساس مطالعه اولیه سد چولهول انجام شده و در حال مطالعه شناختی سد هستند و با تحقق این امر در سال جاری امیدواریم در سال آینده عملیات اجرایی این سد آغاز شود، همچنین سد بن لار در حال مطالعه است.

وی در پایان تاکید کرد: نه تنها مخالف سدسازی در لرستان نیستم بلکه با در نظرگرفتن تمامی جوانب به خصوص توجه به حق تمامی مردم منطقه از این امر نیز حمایت می کنم.